وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب تشریح شد؛

نجات گیشه با بلیت شناور

نجات گیشه با بلیت شناور

به گزارش وبلاگ آفتاب سجاد نوروزی مدیر سینما آزادی ضمن اعلام خبر پیوستن این پردیس سینمایی به طرح آزمایشی فروش شناور بلیت سینماها به عرضه توضیحاتی درباره این طرح و ضرورت اجرای فراگیر آن در سینمای ایران پرداخت.



سجاد نوروزی مدیر سینما «آزادی» تهران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اجرای آزمایشی طرح فروش بلیت با قیمت شناور در سینماهای حوزه هنری، توضیح داد: حقیقت این است که فعالان صنفی و نهادهای سیاست گذار باید بپذیرند که سازوکار اکران در سینماها و نحوه اقبال مخاطبان به آثار، دگرگون شده است. عاملی مانند کرونا شاید این دگرگونی را تسریع کرده باشد اما به صورت کلی در همه جای دنیا هم در عرصه تولید، هم در حوزه عرضه و هم در حوزه تبلیغات، مانند هر کسب و کار دیگری، سینما هم متحول شده است و سازوکارهای جدیدی را برای جذب مخاطب بوجود آورده است.
وی اضافه کرد: در همه پیشه ها حتی صنایع بزرگ و مشاغل واسطه ای و خدماتی هم نسبت به ۱۰ سال یا حتی ۵ سال قبل، نحوه تعامل با مردم متحول شده و طراحی های جدیدی صورت گرفته است. متأسفانه در سینمای ما اما طی ۲۰ سال قبل هیچ گونه خلاقیت و طراحی جدیدی را برای تعامل بهتر با مخاطب، ایجاد ظرفیت های جدید و حتی حفظ مخاطب شاهد نبوده ایم. تنها تحول بنیادین در عرصه تولید و توزیع، تحول از آنالوگ به دیجیتال بوده اما سازوکارهای سنتی در حوزه اکران ادامه داشته است. گویی ما با یک توده متراکم و قابل شکل پذیری مواجه ایم که ما هر کاری انجام دهیم آنها بعنوان مخاطب موظف به آمدن به سینما هستند!
نوروزی تاکید کرد: نحوه مواجهه ما با مخاطب لااقل طی ۱۵ سال قبل همین گونه بوده است؛ این که گویی به مخاطب می گوئیم ما دل مان می خواهد این گونه فیلم بسازیم، این گونه هم اکران نماییم و تو هم باید بیایی و آنرا تماشا کنی! این رویکرد ارتباطی با نهاد دولت هم ندارد. این نگرش سنتی و تاریخ مصرف گذشته در بخش خصوصی سینمای ما هم رسوخ کرده است. همین امروز اگر بحث های روز سینمای ایران را در رسانه ها رصد کنید خواهید دید که مجادلات و دعواها هنوز بر سر آیین نامه و نهادهای خاص است و گویی مساله ای به نام «مخاطب» موضوعیت ندارد. این از عوارض «سینمای رانتی» و سینمایی است که پول خویش را از مخاطب درنمی آورد.
مدیر سینما «آزادی» اضافه کرد: در چنین شرایطی از همان دو سال قبل که تیم جدید در حوزه هنری مستقر شد، در این حوزه دغدغه داشتیم، البته نمی خواستیم بی گدار به آب بزنیم و سراغ طرح های هیجانی مانند فروش بلیت نیم بها برویم. این برخوردهای هیجانی غالباً به نتیجه نمی رسد و ما به دنبال یک کار علمی و جدی در این عرصه بودیم. کار دقیقی در حوزه مخاطب شناسی در حوزه هنری صورت گرفت و برمبنای آن طرح قیمت شناور عرضه شد.
وی اضافه کرد: فروش شناور بلیت، تجربه ای است که پیشتر در همه جای دنیا اجرایی شده بود و همین امروز در سینماهای آمریکا، کانادا، چین و حتی اروپا این طرح با سازوکارهای خاصی در چارچوب باشگاه مخاطبان با عرضه سرویسهای خاص به مخاطبان درحال اجراست. در این طرح قیمت بلیت برای فیلمی که یک ساعت و ۴۵ دقیقه است، با قیمت بلیت یک فیلم ۹۰ دقیقه ای متفاوت می باشد. دو هفته اول اکران هر فیلم، قیمت بلیت متفاوت از هفته های بعدی آن است. در ساعتهای مختلف روز قیمت بلیت متغیر می شود. سرویسهای خاصی برای گروههای خاص مانند بازنشستگان و یا دانشجویان عرضه می شود. این ها یک تجربه جهانی تثبیت شده است که در شرایطی که حیات و ممات مخاطبان سینما گرفتار بحران شده است، لاجرم باید به سمت آن می رفتیم.
نوروزی در ادامه تاکید کرد: سینما «آزادی» با قوت تمام به این طرح پیوسته است و از امروز شنبه ۲۸ خرداد ماه این طرح به صورت آزمایشی برای فیلم «هناس» اجرا می گردد. این طرح در ایام شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه به صورت آزمایشی اجرا می شود و پس از این مرحله آنرا به همه فیلمها تعمیم می دهیم. با همه صاحبان آثار وارد مذاکره می شویم تا این الگوی خیلی درست و جدی، با نگاهی علمی در سینمای ایران اجرایی شود و به نتایج خوبی هم برسیم.
این سینمادار درباره واکنش صنف سینماداران به اجرای چنین طرحی با عنایت به اصرار آنها در خصوص ضرورت گرانی بیشتر قیمت بلیت سینماها، اظهار داشت: ما باید یاد بگیریم در رویارویی با اتفاقات روز، تحلیل های به روز و متناسب داشته باشیم. زمانی که درباره افزایش قیمت بلیت سینماها صحبت می کردیم، هنوز وضعیت تورم در جامعه مانند امروز نبود. ما سال قبل با رشد سرسام آور قیمت ها مواجه بودیم اما سال جاری با رشد سیلاب گونه مواجهیم! در آن شرایط تحلیل منطقی این بود که ما بعنوان سینمادار باید بتوانیم جوابگوی هزینه های خود باشیم. علاوه بر این حوالی آبان و آذر سال قبل هم بحران مخاطب مشابه آنچه در اکران نوروز شاهد بودیم و همچنان شاهدیم نبود. بدبینانه ترین سناریوی ما برای استقبال مخاطب در این بازه زمانی محقق شد. امروز اما باید با شرایط جدید تصمیم گیری نماییم.
وی اضافه کرد: سناریوی خوش بینانه ما بازگشت به پیش از کرونا بود که به صورت کامل منتفی شد، سناریوی واقع بینانه ما افت اندک مخاطبان بود اما همین سناریو هم محقق نشد و حالا باید برپایه سناریوی بدبینانه تصمیم گیری نماییم. سمفا هم امروز دیتاهای لازم برای مقایسه وضعیت مخاطبان با شرایط مشابه سال قبل را در اختیار ما نمی گذارد. حقیقت این است که در خرداد ۱۴۰۱ که کرونا نیست، نسبت به آذر ۱۴۰۰ که کرونا بود، تعداد مخاطبان ما کمتر شده است! اساسا برای این شرایط باید فکری نماییم.
این سینمادار تاکید کرد: به نظرم سینماداران هم در ادامه از طرح قیمت شناور بلیت سینماها استقبال خواهند کرد. این طرح مانند همان ماجرای نیم بها بودن بلیت در روز سه َشنبه ها، باید در تمام سینماها جا بیفتد و تبدیل به سنت شود.
نوروزی در ادامه درباره وضعیت اکران آنلاین در شرایط فعلی هم اظهار داشت: از آنجاییکه همواره در کشور خود می خواهیم ورای تجربه های مرسوم کار نماییم، در زمینه اکران آنلاین هم همینگونه رفتار می کنیم! در دنیا شما هیچ گاه نمی بینید که یک فیلم همزمان با اکران روی پرده سینماها، در پلت فرم ها ارائه شود. در زمینه جدی تر شدن اکران آنلاین هم اساسا سینماداران زیر بار آن نخواهند رفت. اگر قرار باشد یک فیلم همزمان هم در سالن اکران شود و هم در اکران آنلاین عرضه گردد، لوث کردن هر دو جریان اکران است. فیلم یا باید در سالن اکران شود، یا در پلت فرم های آنلاین.
وی در انتها بیان نمود: اکران آنلاین در این شرایط جلوی فروش فیلمها در سالن را می گیرد. ما داریم با دست خودمان زیرساخت های موجود در سینمای خویش را ویران می کنیم! در همه جای دنیا وقتی اکران عمومی یک فیلم در سالن به اتمام رسید، در پلت فرم ها عرضه می شود. کاری که هم اکنون صورت می گیرد، با هیچ منطقی سنخیت ندارد! اگر قرار باشد فقط منافع یک صنف دیده شود، من هم بعنوان سینمادار می توانم در قراردادم شرط کنم که تنها فیلم هایی را اکران می کنم که نخواهند به اکران آنلاین بروند. اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال ادامه داشته باشد، ما هم ابزارهایی برای مقابله داریم.


منبع:

1401/03/29
09:14:05
itemprop="bestRating">5
663
تگهای خبر: آنلاین , تبلیغات , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد