وبلاگ آفتاب

عرضه گزارش نویسی علمی برای رسانه ها در مدرسه تابستانه روزنامه نگاری علوم و فناوری

عرضه گزارش نویسی علمی برای رسانه ها در مدرسه تابستانه روزنامه نگاری علوم و فناوری

وبلاگ آفتاب: دوره آموزشی «کارگاه آموزشی گزارش نویسی علمی برای رسانه» توسط پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در تاریخ ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۱ به طور مجازی برگزار می گردد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دوره آموزشی «ارتباطات و روزنامه نگاری علم و فناوری» در جهت آموزش و ارتقای اصول و فنون تخصصی ارتباط گری و روزنامه نگاری علم و فناوری با هدف تربیت و پرورش روزنامه نگاران و ارتباط گران متخصص، حرفه ای و تحلیلگر در مدرسه تابستانه روزنامه نگاری علوم و فناوری برگزار می گردد.
این دوره در چارچوب ۹ کارگاه تخصصی اجرا خواهد شد که کارگاه دوم با مبحث «گزارش نویسی علمی برای رسانه ها» با عرضه بهاره صفوی، پژوهشگر روزنامه نگار علم برگزار می گردد.
"در روزگاری که آوار خبر در سپهر رسانه ای جدید، مخاطب را در شناخت حقیقت و انتخاب راستی ها و حذف ناراستی ها گرفتار سرگیجه کرده است، گزارش در جایگاه ژانر برتر روزنامه نگاری حرفه ای می تواند در خدمت معرفت شناسی و ارتقای هوشیاری اجتماعی باشد، به بازکاوی لایه پنهان شده حقیقت بپردازد و تا عمق پدیده ها و رویدادها نفوذ کند" (دکتر محمد مهدی فرقانی).
خبر، به علت چارچوب ها و قالب های مرسوم خود نمی تواند همواره پاسخگوی انتظار و نیازهای دیگران باشد و جوانب مختلف یک رویداد را به تفصیل بیان کند. گاهی وقایعی رخ می دهد یا فرایندهایی در جامعه جریان دارد که نیازمند تشریح، تبیین، توصیف و روشنگری است و باید از نقد و بررسی دیدگاه های متعدد بیامیزد تا آنچه که روی داده یا روندهای جاری، به وضوح برای مخاطبان تشریح شود. گزارش در واقع عهده دار چنین وظیفه ای است و با عبور دادن مخاطبان از لایه سطحی رویداد و شکافتن زوایای تاریک و مبهم یک فرایند، واقعیات را به شکل ملموس و عینی، آشکار می کند.
گزارش به علت خصوصیت هایی که دارد، پیوند عمیق تری با خواننده و شنونده برقرار می کند و تاثیر آن هم ماندنی تر و گسترده تر است. در واقع خبرنگار با استفاده از گزارش دامنه اثرگذاری خویش را وسعت می بخشد و علاوه بر پرداختن به رویدادهای علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی، فرآیندها و روندها را مورد توجه قرار می دهد و می تواند فرآیندهایی را در رسانه های جمعی مطرح کند و از آنها موضوع هایی رسانه ای بسازد.
"کارکردها و تعاریف گزارش و گزارشگر"، "انواع گزارش خبری"، "گزارش های تحقیقی"، "تفاوت گزارش با برخی دیگر از شیوه های نوشتن"، "اجزای گزارش، "مراحل عملی تهیه گزارش"، "الگوهای ساختاری گزارش، "سبک های مختلف گزارش نویسی"، "لیدنویسی در گزارش" و "تیترزنی در گزارش" همچون سرفصل ها و محتوای این دوره آموزشی است.
این دوره آموزشی با هدف "افزایش دانش نظری در مورد مبانی فلسفی ـ نظری و چشم اندازها و توسعه دانش ارتباطات و نویسندگی علمی" و "ارتقای مهارت عملی در تولید و توزیع محتوای تخصصی و عمومی در حوزه علم و فناوری برای نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ ها و رسانه های جمعی و اجتماعی"، "بازآموزی، تقویت و توانمندسازی: بروزرسانی و تقویت مهارت­ های حرفه ­ای روزنامه نگاران و علاقه مندان به اشتغال در نهادهای آموزش غیررسمی، ترویجی، روابط عمومی­ ها و رسانه های آنلاین، چاپی و دیداری و شنیداری" برگزار می گردد.

این دوره آموزشی که برای دانشجویان، پژوهشگران و تمامی متخصصان و علاقه مندان علوم انسانی مفید می باشد، با عرضه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه است.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به وبسایت Mata.ihcs.ac.ir رجوع کنند.




منبع:

1401/03/25
23:44:15
itemprop="bestRating">5
497
تگهای خبر: آموزش , آنلاین , اطلاعات , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد