وبلاگ آفتاب
معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم:

دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید برای حرکت به سمت فناوری حمایت شوند

دانشگاه ها و پژوهشگاه ها باید برای حرکت به سمت فناوری حمایت شوند

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم در مورد نقش دانشگاه ها در تبدیل یک ایده به محصول آزمایشگاهی، اظهار داشت: مهم ترین نقش را در این بخش، دانشگاه ها ایفا می کنند و ازاین رو دانشگاه ها حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند. به شکلی وظیفه زایش و رویش واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، به عهده دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.



دکتر علی خیرالدین در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به این سؤال که با عنایت به مسئولیت سنگین دانشگاه ها در سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین»، آیا دانشگاه ها علیرغم مشکلات مختلف قادر به پاسخ گویی به این انتظارات هستند؟ توضیح داد: یکی از مسائل ما در حوزه فناوری و نوآوری، سطوح فناوری پایین یا TRLهای یک تا چهار است و در این بخش، مقرر است یک ایده به یک نمونه آزمایشگاهی تبدیل گردد.

وی ضمن اشاره به نقش دانشگاه ها در سطوح فناوری اظهار داشت: مهم ترین نقش را در این بخش، دانشگاه ها بازی می کنند و ازاین رو دانشگاه ها حتما باید مورد حمایت قرار بگیرند و میتوان اظهار داشت که به شکلی وظیفه زایش و رویش واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان، به عهده دانشگاه ها و پژوهشگاه ها است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم افزود: ما تا کنون در وزارت علوم چندین طرح را مطرح و اجرایی کردیم تا بتوانیم ارتباط بین دانشگاه و صنعت و پارک های علم و فناوری و شرکتهای دانش بنیان را به وجود بیاوریم و به شکلی این حلقه مفقوده را ببینیم.

خیرالدین طرح دستیار فناوری را یکی از اقدامات خوب در این حوزه دانست و اظهار داشت: در این طرح ما به دانشجویانی که علاقمند به حوزه فناوری هستند، کمک می نماییم و آنها را تشویق می نماییم تا در شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور در پارک های علم و فناوری مستقر شوند و با انجام ۶ ماه کارآموزی دستمزد دریافت نمایند.

وی همینطور ضمن اشاره به طرح گرنت فناوری، اظهار داشت: کسانی که رساله یا رساله دکتری خویش را در حوزه فناوری انتخاب کنند، به دانشجویان بین ۲۰ تا ۱۰۰ میلیون کمک می نماییم و این ها سبب می شود که به تدریج بتوانیم دانشگاه ها را در حوزه فناوری فعال نماییم.

خیرالدین در پاسخ به این سوال که چقدر طول می کشد تا دانشگاه ها از پژوهش به سمت فناوری بروند، اظهار داشت: دانشگاه های نسل اول ما آموزش محور بودند و دانشگاه های نسل دوم پژوهش محور شدند و خود این مورد حدود ۲۰ سال طول کشید! هم اکنون هم باید به سمت نسل سوم و دانشگاه کارآفرین و نسل چهارم دانشگاه های با مسئولیت اجتماعی برویم. این فرایند زمان بر است و باید در این حوزه فعالیت گسترده ای انجام داد.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به تاکیدهای سال جاری در این خصوص، فکر می کنم که در حوزه فناوری سرعت بیشتری داشته باشیم.




1401/03/18
10:07:16
itemprop="bestRating">5
457
تگهای خبر: آموزش , بازی , پژوهش , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد