وبلاگ آفتاب
از شبكه مستند ببینید؛

پزشکی که پدر بیماران جذامی شد

پزشکی که پدر بیماران جذامی شد

وبلاگ آفتاب: کارگردان مستند به نام پدر از پزشکی که در این اثر به او پرداخته است اظهار داشت که به سبب خدماتش به پدر بیماران جذامی معروف شده است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، مجموعه مستند «چونان سرو» تولید جدید شبکه مستند سیما به تهیه کنندگی مصطفی رزاق کریمی است که به چهره های شاخص و برجسته معاصر ایرانی می پردازد. تا حالا مستندهایی از این مجموعه درباره محمدعلی اسلامی ندوشن، ملک الشعرای بهار و … روی آنتن رفته است.
جدیدترین قسمت از این مستند که امشب یکشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۲۱ پخش می شود، «به نام پدر» به کارگردانی مشترک قربانعلی طاهرفر و فرزین ریحانی راد است.
قربانعلی طاهرفر درباره این قسمت از مجموعه به خبرنگار مهر اظهار داشت: مستند «به نام پدر» روایت زندگی حکیمانه دکتر سیدمحمدحسین مُبیّن است. او یکی از برجسته ترین پزشکان پوست و مو در تبریز شناخته می شود و به پدر بیماران جذامی ایران مشهور است. البته در این مستند چندان به زندگی دکتر مُبیّن نمی پردازیم، بلکه محوریت اساسی، روایت یک پزشک طراز ایرانی است که هیچگاه از رسالتش دور نشده است. به عبارت بهتر، یادآوری گمشده هایی است که امروز در دنیای پزشکی آنها را نمی بینیم.
وی افزود: مستند «به نام پدر» بهانه ای برای یادآوری رسالت پزشکان است که شاید امروز تعدادی از آنان این ماموریت مهم شان را فراموش کرده باشد. این فیلم شاید باشد برای جامعه پزشکی امروز باشد که فراموشی تاریخی ناخواسته ای را رقم زده و فاصله شان از بیماران و حتی از مردم پیرامون شان بیشتر و بیشتر شده است.
طاهرفر تصریح کرد: دکتر مُبیّن می توانست بهترین زندگی را داشته باشد و مرفه زندگی کند اما در تمام لحظه های عمر خود فقط به رسالت پزشکی اش اندیشید. به نظرم زندگی دکتر مُبیّن الگوی بسیار خوبی برای جامعه پزشکی است و باید او را هم رده با پزشکان برجسته کشورمان نظیر دکتر قریب بدانیم.
این کارگردان با اشاره به بخش مهمی از فعالیت دکتر مُبیّن که منجر به ریشه کن شدن بیماری جذام در ایران می شود، اظهار داشت: دکتر مُبیّن در تصمیم مهمی از زندگی خود به آسایشگاه بابا باغی تبریز که محل اجتماع جذامیان ایران بوده است رفته و سال ها در آنجا ماندگار می شود. خیلی از مردم، آسایشگاه بابا باغی را با فیلم «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد می شناسند و این فیلم نیز تصویر چندان شفافی از آنجا و خدمات دکتر مُبیّن ارائه نمی دهد.
وی افزود: این پزشک تبریزی بعد از آنکه از کانادا برمی گردد خودرا وقف بیماران جذامی این آسایشگاه کرده و آن چنان مهر و محبتی به آنان می کند که بگفته خود بیماران او را «پدر» صدا می زنند. بنا بر این است که لقب پدر بیماران جذامی را به او داده اند.
این مستندساز با اشاره به خاصیت دیگر این پزشک تبریزی اظهار داشت: نکته قابل توجه دیگری که در زندگی دکتر مُبیّن دیده می شود، علاقه او به شعر و شاعری است. او قریحه شاعری دارد و در این مستند این بخش از زندگی او را نیز به تصویر کشیده ایم.
کارگردان مستند «به نام پدر» درباره شیوه روایت این مستند بیان کرد: به سبب آنکه دکتر مُبیّن چهره ای معاصر است، تصاویر زیادی از وی در اختیار داشتیم و آرشیو نسبتاً خوبی درباره زندگی، خدمات و کارهای او وجود داشت. با این وجود، قسمتی از زندگی او گرفتار مبهماتی بود که ما برای روایت آن بخش ها سراغ بیماران دکتر و نزدیکان او که در قید حیات هستند، رفتیم. در این فیلم مستند خانواده دکتر مُبیّن، دوستان و نزدیکان او جلوی دوربین آمده اند.
وی در آخر اظهار داشت: تصویربرداری این مستند نزدیک به یک ماه طول کشید و اثر نهایی در ۴۰ دقیقه آماده نمایش شده است. «به نام پدر» به کارگردانی مشترک بنده و آقای فرزین ریحانی راد تولید شده است.
دیگر عوامل تولید این مستند عبارتند از: تهیه کننده: مصطفی رزاق کریمی، نویسنده و راوی: میر میلاد مهدی زاده، مدیر تصویربرداری: فرشید ایوبی نژاد، مدیر تولید: پوریا خزرایی، تدوین: محمدرضا چرختاب، صدابردار: وحید سیفی، گرافیست: ژیلا آل رشاد و صداگذاری و میکس: بهروز شیری.
براساس این گزارش، مستند «به نام پدر» امشب یک شنبه ۱۵ خرداد ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می شود.


منبع:

1401/03/16
10:06:43
itemprop="bestRating">5
697
تگهای خبر: خدمات , دوربین
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد