وبلاگ آفتاب

راه اندازی مرکز ژن درمانی در دستور کار پژوهشگاه ژنتیک

راه اندازی مرکز ژن درمانی در دستور کار پژوهشگاه ژنتیک

وبلاگ آفتاب: معاون پشتیبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری از برنامه های این پژوهشگاه جهت راه اندازی مرکز ژن درمانی آگاهی داد.


علیرضا شهرجردی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جزییات اقدام پژوهشگاه ملی مهندسی و زیست فناوری در حوزه راه اندازی آزمایشگاه جامع اظهار داشت: آزمایشگاه تشخیصی "نایجب لب" بعنوان زیرمجموعه ای از معاونت پشتیبانی پژوهشگاه از گذشته بعنوان یکی از پایگاه های قوی در حوزه تشخیص بیماری کووید-19 فعال بوده است.
وی میزان گردش مالی این آزمایشگاه را بیش از ۱۵ میلیارد تومان ذکر کرد و تصریح کرد: با مذاکراتی که با وزارت علوم صورت گرفت، مقرر شده است که این آزمایشگاه را جهت استفاده و خدمات رسانی به کارکنان شاغل در دانشگاه های کشور و اعضای خانواده خصوصاً در تهران و البرز همین طور پژوهشگاه ها بعنوان یک مگالب توسعه یابد.
شهرجردی، از دریافت مجوز پاتوبیولوژی برای این آزمایشگاه آگاهی داد و اظهار نمود: تجهیزات این آزمایشگاه از تجهیزات پژوهشگاه است به شکلی که این آزمایشگاه مجهز به دستگاه تشخیص PCR است. درحال خرید دستگاه توالی یابی هستیم و وجود چنین تجهیزاتی در این آزمایشگاه سبب شده که این مرکز به یکی از قطب های مشاوره ژنتیک تبدیل گردد.
معاون پشتیبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری پیشنهاد کرد که با توسعه این آزمایشگاه می توان خدمات مشاوره های ژنتیکی بصورت آنلاین و یا ضبط ویدئویی ارائه شود.
شهرجردی ایران را یکی از قوی ترین قطبهای جهان در حوزه ژنتیک و جز 10 کشور اول در جهان و 3 کشور اول در خاورمیانه توصیف کرد و تصریح کرد: صنعت طیور از تولید مرغ مادر گرفته تا تشخیص و درمان بیماریهای طیور در هر کشوری جزء صنایع عمده و اصولی به شمار می آید و مشکلات ما در صنعت طیور به سبب ضعیف بودن عقبه ما در این صنعت است.
معاون پشتیبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری اشاره کرد: درآمد و وسعت صنعت طیور در کشور ما از درآمد صنعت خودروسازی بیشتر بوده و حتی شاید بالاتر از شرکت های نفتی و پلیمر و وزارت نفت باشد؛ بدین سبب دانشمندان و پژوهشگاه های دیگر همچون مرکز رازی دعوت کردیم تا با کمک آنها این آزمایشگاه را به سمت تولید کیت های تشخیصی و واکسن های طیور و انسان پیش ببریم و دراین زمینه پیشگام باشیم.
وی اشاره کرد: مرکز بیمارستانی در نزدیکی این پژوهشگاه درحال ساخت است و درصدد هستیم این مرکز را به پژوهشگاه ملحق نماییم تا با کمک خیرین مرکز ژن درمانی، سلول درمانی و ایمنی درمانی پژوهشگاه را در این بیمارستان مستقر نماییم.
شهرجردی تولید داروهای نوترکیب مانند داروی پرتوزومب را از دیگر برنامه های این پژوهشگاه نام برد و تصریح کرد: زیرساخت تولید این دارو که از شاخه داروهای سرطان است، در پژوهشگاه داریم. اگر بتوانیم با همکاری شرکت های دانش بنیان یا مجموعه های سرمایه گذار این دارو را به تولید برسانیم، ۸۰۰ میلیارد تومان گردش مالی داخلی ایجاد خواهدنمود.
به گفته وی اکنون تنها ۲ کشور این دارو را تولید می کنند اگر ایران وارد چرخه شود می تواند در کمتر از ۶ ماه آنرا بعنوان سومین کشور تولید و عرضه نماید.
شهرجردی اضافه کرد: تولید این دارو و نیز راه اندازی مرکز بیمارستانی ژن درمانی و سلول درمانی کشور را قدرتمندتر می کند.




منبع:

1401/03/12
10:27:41
itemprop="bestRating">5
756
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد