وبلاگ آفتاب
دیدار صمیمانه با علیرضا بخشی زاده؛

چالش های خبری صداوسیما از نگاه دانشجویان

چالش های خبری صداوسیما از نگاه دانشجویان

به گزارش وبلاگ آفتاب علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما در دیداری صمیمانه با نمایندگان دانشجویی دانشگاه صداوسیما ضمن شنیدن نکات انتقادی آن به طرح مواردی درباره تحول در بخش های خبری رسانه ملی پرداخت.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، نشست صمیمانه علیرضا خدابخشی معاون سیاسی سازمان صداوسیما با دانشجویان و استادان دانشگاه صداوسیما امروز یکشنبه هشتم خردادماه در محل این دانشگاه برگزار گردید.
چقدر باید بگذرد تا تحول را احساس کنیم؟
در ابتدای این نشست موسوی سرحدی نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما در سخنانی خطاب به بخشی زاده بیان نمود: شما نخستین انتصاب آقای جبلی در مقام رئیس جدید سازمان صداوسیما بودید و الان حدود هشت ماه از این انتصاب می گذرد. تغییرات خبری چه برای ما چه مخاطب خبر خیلی مشهود نیست، چقدر باید بگذرد تا مخاطب این تحول را حس کند؟ مسأله دیگر این که آقای جبلی گفتند ما روابط عمومی نیستیم و تغییراتی هم در بحث سوخت کاملاً دیده شد، صداوسیما و معاونت خبر در آن موارد خیلی خوب عمل کرد اما پس از آن در موضوعات متروپل و یارانه ها این اتفاق ادامه نیافت.
وی افزود: گفته شده شما نگاه به جذب از بیرون سازمان دارید در حالیکه دانشگاه صدا و سیما وظیفه اش این است که برای سازمان نیرو تربیت کند. نظر شما نسبت به دانشگاه بعنوان تأمین کننده نیروی سازمان چیست؟
این فعال دانشجویی مطرح کرد: تا مسأله ای در کشور بحران نشود صداوسیما به مطالبه نمی پردازد ما متروپل هایی را در کشور داریم که با یک کار تحقیقی میتوان آنها را مشخص و قبل از فاجعه به آنها بپردازیم. شما در برابر دانشگاه مسئولیت دارید و انتظار است که فرایندی را تعریف کنید تا دانشجویان دایماً با سازمان در ارتباط و در رفت و آمد برای کارآموزی و کسب تجربه باشند.
پیوند میان نیروهای متخصص دانشگاه با معاونت سیاسی
زرین کلاه نماینده انجمن علمی ارتباطات هم در سخنانی اظهار داشت: ما کارگاه های تخصصی مستندسازی خبری برگزار کردیم و دوستانی داریم که متخصص هستند و اگر بتوان نیوز روم دانشگاه را به نیوزروم معاونت پیوند داد اتفاق خوبی است.
وی همینطور به تولیدات تخصصی این دانشگاه اشاره و بیان نمود: در ساختار معاونت سیما گروه و مدیر گروه هایی داریم که باید از این طریق کارهای را میتوان پیگیری کرد اما در ساختار معاونت سیاسی این گروه ها وجود ندارد و کاش بتوان ساختار جایگزینی تعریف کرد تا در تولیدات دانشجویی همکاری بهتری شکل بگیرد.
«خبر» پیشانی سازمان است
فراشی نماینده جامعه رسانه اسلامی هم در سوال خود مطرح کرد: در کشور مجموعه اتفاقاتی رخ داده است که تا حدی سبب شد مرجعیت رسانه ملی گرفتار خدشه شود، شما در دوره تحول منصوب شدید. تحول باید نشانه های از خود به جا بگذارد یعنی خروجی آن مشخص شود.
وی اضافه کرد: خبر پیشانی سازمان است و مثل سیما نیست که به صورت مثال چند سال برای یک سریال طول بکشد. در این زمان تغییرات ساختاری هم انجام شد اما می خواهیم خروجی آنرا بدانیم. ما می خواهیم از شما بشنویم که با عدد و رقم و آماری تر بگویید چه اتفاقی در این زمان رخ داده است.
معاون سیاسی: نگاه ما جذب برپایه نیازهاست
در ادامه نشست خدابخشی در جایگاه قرار گرفت تا به پرسش ها پاسخ دهد و در ابتدا ضمن اشاره به عزای عمومی به خاطر حادثه آبادان تسلیت گفت. ایشان در ادامه بیان نمود: ارتباط دانشجویان با معاونت سیاسی و حضور آنها برای کارآموزی کاری ساده و سهل الوصول است و من هم موافقم و حتما با یک هماهنگی اداری صورت خواهد گرفت. این که گفته شد نگاه معاونت سیاسی به جذب از بیرون است نه از دانشگاه، درست نیست. نگاه ما جذب بر مبنای نیازها و جذب بر مبنای شایسته گزینی ها و انتخاب بهترین هاست. این بهترین ها امکان دارد در داخل دانشگاه باشند یا خارج از دانشگاه، اما اولویت با دانشگاه است. طبیعی است که شما با فرم ها و قالب های معاونت بیشتر از رقبای خود در خارج از دانشگاه آشنا هستید و در اولویت هستید.
وی افزود: درباره تحول در معاونت سیاسی باید گفت همیشه معیار و مزایایی برای رسانه ملی وجود دارد و آن قدرت تأثیرگذاری آن در توسعه کشور بوده است. این که رسانه ما با وجود این که انحصاری بوده چقدر توانسته در توسعه اثرگذار باشد محل بحث است. نگاهی تحلیلی، ما را به این نتیجه می رساند که بعد از جنگ که هم کشور توسعه پیدا کرده و هم رسانه گسترش پیدا کرده اما در بسیاری موارد رسانه نقش جدی در توسعه کشور نداشته و انبوهی از آمال و آرزوها در کشور انباشته شده و محقق نشده است در حالیکه اسناد بالادستی و کار کارشناسی زیادی برای آنجا انجام شده است.
باید به تعریف واحد از «تحول» برسیم
خدابخشی خاطرنشان کرد: آنچه که درباره انتقادها به تحول بیان شد باید گفت ما باید ابتدا به تعریف واحد از تحول برسیم. امکان دارد تعریف ما با شما از تحول متفاوت باشد.
معاون سیاسی سازمان در ادامه درباره یک ویدیو که ابتدای انتصاب او وایرال شد اظهار داشت: من از حدود ۱۰ تا ۱۲ سال پیش طرحی با نام مدیریت سندمحور رسانه داشتم. زمانی بعنوان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق (ع) و کارمند رسانه ملی این نکته را در جلسه ای به آقای ضرغامی مطرح کردم که گفتمان رایج بر صداوسیما گفتمان حاکم بر اسناد بالادستی کشور و گفتمان مطالبات مورد نظر رهبری نیست. ما انبوهی از اسناد بالادستی را داریم که مراحل کارشناسی و تصویب را گذرانده اما سال هاست روی زمین مانده و اجرا نشده است.
خدابخشی درباره بعضی از سوژه های مورد نظر دانشجویان اظهار داشت: رکن اول در تحول در معاونت سیاسی سند محوری است یعنی سلیقه کارشناس و خبرنگار مبنای تعیین سوژه های معاونت نیست بلکه مبنا اسناد بالادستی است. رکن دوم مسأله «پیگیری» است. ما با پدیده ای در معاونت سیاسی مواجه بودیم که اسمش را «شهوت سوژه» می گذارم. خبرنگاران سوژه ای را دنبال می کنند و بعد کنار می گذارند و به سراغ سوژه بعدی می روند. آیا سوژه ای که زخمی کردند و بعنوان اولویت رسانه مطرح نمودند مورد پیگیری قرار|گرفت یا به وضعیت مطلوب رسید؟ حدود ۷۰ درصد مباحثی که در خبر به آنها پرداخته می شود سوژه های غیر رویدادی است.
وی ضمن اشاره به رکن دیگر تحول در خبررسانی اظهار داشت: رکن سوم بحث تخصص گرایی است. تا پیش از شروع تحول حدود ۵۰ تحریریه خبری داشتیم که هر یک حدود ۱۰ نیروی محتوایی داشتند و کارشان تنظیم خبر بود و همه موازی کاری می کردند. چیزی به نام تحریریه تخصصی نداشتیم اما اتفاقی که در این زمان رخ داد این بود که حدود ۳۵ گروه تخصصی تشکیل دادیم.
موازی کاری ها در معاونت سیاسی از بین رفته است
معاون سیاسی صداوسیما خاطرنشان کرد: در اثر همین رکن تخصص گرایی بود که عملیات های بزرگ در جهت اسناد بالادستی طراحی و اجرا شد. موازی کاری ها در معاونت سیاسی از بین رفته و الان گروههای تخصصی تولید محتوا می کنند. به صورت مثال تحقق نسخه الکترونیک سلامت نتیجه کار معاونت سیاسی بود.
وی درباره رویکرد خبری صداوسیما درباره ارز ترجیحی هم خاطرنشان کرد: شاید اصل ایده حذف ارز ترجیحی را نپسندید اما اگر اصل آنرا بپذیرید، این طرح به علت حمایت رسانه ملی موفق اجرا شده است. طرحی که معضل روز جامعه است و اجرای آن از آرزوهای دیرینه کشور بوده و فقر و گرسنگی را برطرف می کند. حداقلش این است که اجرای آن مثل قبل دویست کشته روی دست کشور نگذاشته است. کشور تابحال دو زمستان داغ داشته است. از نظر شما امکان دارد این اصلاحات قیمتی و طرح آمال و آرزوها نباشد اما از نظر ما اجرای اسناد بالادستی است. اینها آسان نیست و کار شبانه روزی می خواهد.
وی در بخش دیگر درباره درخواست های دانشجویان افزود: شغل ما به هر حال در حوزه سیاسی است و باید سیاسی باشید تا اقتضائات را درک کنید. من دارم کار جمعی می کنم و سر هر اختلاف نظر نمی گردد بگویم اگر نشود من می روم. شاید با شما هم در جایی موافق باشم اما کار جمعی است. ازاین رو نکات دوستان باید متوجه جایگاه سازمان و فشارهای روی سازمان باشد. اگر ما بر اساس اسناد بالا دستی روند تحول را ادامه دهیم آینده کشور بسیار درخشان است.
خدابخشی در انتها اظهار داشت: همزمان با کار محتوایی بحث های جدی ادغام های اداری و ساختاری را هم داشتیم که فقط هم کسی می تواند درک کند که در سازمان کار اجرایی کرده است و تبعات هر اتفاق را می داند. ما سر جابجایی ها کار مهمی انجام دادیم که طی آن حتی تعداد زیادی از مدیرانمان بی اتاق شدند و همه اش جزو الزامات کار بوده است. طی این اتفاقات همه دیوارها و حایل ها در معاونت سیاسی از بین رفته است و یک تحریریه بزرگ به وجود آمده که همه دور یک میز تصمیم می گیریم.

1401/03/08
14:22:37
itemprop="bestRating">5
596
تگهای خبر: الكترونیك , دانشگاه , سازمان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد