وبلاگ آفتاب

بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

بررسی سلامت روان افراد با بیومارکرهای مغزی

وبلاگ آفتاب: پژوهشگران یکی از شرکت های فناور درحال بومی سازی دستگاهی جهت بررسی وضعیت سلامت افراد ایرانی هستند و بگفته آنها داده های این دستگاه علاوه بر آنکه امکان جلوگیری از بروز بیماری هایی چون آلزایمر را فراهم می آورد، سبب ارتقای عملکرد سازمان ها نیز خواهد شد.


دکتر سروش لهراسبی از پژوهشگران این طرح در گفت و گو با ایسنا، درباره دستگاه آنالیز سیگنال های مغزی تولید شده، اظهار داشت: در مغز یکسری فاکتورهای شناختی داریم که از این شاخص ها می توان بعنوان بیومارکرهای مغزی جهت بررسی وضعیت سلامت افراد بهره برد. بنا بر تعریف علم پزشکی، بیومارکرها، شاخص هایی هستند که با اندازه گیری های چند مرحله ای، می توانند اطلاعاتی درباره وضعیت سلامت فرد ارائه نمایند.
وی نمونه این فاکتورهای بیومارکری را فشار خون نام برد و اظهار نمود: عدد اعلام شده برای فشار خون، شاخصی از وضعیت سلامت فرد است و اگر بتوانیم چنین شاخص هایی از عملکرد مغز فرد جمع آوری نماییم، این امکان را به ما می دهد که بفهمیم میزان توجه، حافظه و یا سرعت عمل فرد در چه سطحی قرار دارد.
لهراسبی با اعلان اینکه چنین شاخص هایی رفتار هر فرد را بیان می کند، اشاره کرد: بر این اساس ما دستگاهی را طراحی کردیم که بوسیله آن داده های مربوط به مغز هر فرد را جمع آوری و آنالیز می کند و برمبنای داده هایی که به دست می آید، می توانیم وضعیت سلامت روان افراد را مورد بررسی قرار دهیم.
مجری طرح اشاره کرد: داده های به دست آمده از این دستگاه ما را در پیش گیری از بروز برخی بیماریها در افراد یاری می کند، ضمن آنکه امکان پیش بینی خیلی از اتفاقاتی را که مقرر است در آینده برای فرد پیش بیاید، فراهم خواهدنمود.
این محقق افزود: بعنوان مثال این پیش بینی ها موجب می شود که از بروز تصادف برای یک کارمند خسته جلوگیری شود، ضمن آنکه با این روش می توان از بروز برخی ها بیماریها چون آلزایمر و اختلالات توجه در کودکان و بزرگسالان پیشگیری کرد.
وی اشاره کرد: دانش این روش با همکاری دانشگاه کمبریج توسعه یافت و ما این فناوری را در تحلیل داده های جامعه ایرانی، بومی سازی می کنیم؛ چونکه اگر چنین تست هایی بین المللی باشد، ما برای استخراج داده ها نیاز به آنالیز داریم.
لهراسبی با تاکید بر این که نسخه ایرانی این محصول در صورت دریافت حمایت ها درحال توسعه است، اضافه کرد: هم اکنون مراکز درمانی بیشترین استفاده را از این دستگاه بردند، ضمن آنکه سازمان ها نیز از این دستگاه استقبال کردند؛ چونکه این دستگاه با بررسی سلامت روان کارمندان سبب ارتقای سازمان ها خواهد شد. این در حالیست که سازمان ها جهت بررسی وضعیت کارمندان به شیوه سنتی و با بهره گیری از پرسشنامه اقدام می کنند.




منبع:

1401/03/06
11:07:20
itemprop="bestRating">5
522
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد