وبلاگ آفتاب

تشخیص محرمانه سرطان با استفاده از هوش مصنوعی

تشخیص محرمانه سرطان با استفاده از هوش مصنوعی

وبلاگ آفتاب: گروهی از دانشمندان پزشکی دانشگاه لیدز(Leeds) روشی جدید برای پیشبینی سرطان از روی داده های بیمار با استفاده از هوش مصنوعی و بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصی فرد ابداع نموده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، هوش مصنوعی(AI) می تواند مقادیر زیادی از داده ها همچون تصاویر یا نتایج آزمایش ها را تجزیه و تحلیل کند و الگوهایی را که اغلب توسط انسان غیرقابل شناسایی هستند، تشخیص دهد. بنابراین می تواند برای تسریع تشخیص و درمان بیماری ها بسیار پرارزش باشد. با این وجود، استفاده از این تکنولوژی در محیط های پزشکی به علت خطر انتشار تصادفی داده ها بحث برانگیز بوده و علاوه بر آن خیلی از این سیستم ها تحت مالکیت و کنترل شرکتهای خصوصی هستند که به آنها امکان دسترسی به اطلاعات محرمانه بیمار را می دهد و مسئولیت محافظت از این داده ها هم بر عهده ی آنها است.
محققان می خواستند بفهمند که آیا نوعی از هوش مصنوعی به نام "یادگیری ازدحامی"(swarm learning) می تواند به کامپیوتر ها در پیشبینی سرطان در تصاویر پزشکی نمونه های بافت بیمار کمک نماید، بدون آنکه این اطلاعات از بیمارستان ها به بیرون درز کند یا خیر. "یادگیری ازدحامی" الگوریتم های هوش مصنوعی را برای تشخیص الگوهای موجود در داده های یک بیمارستان یا دانشگاه محلی مانند تغییرات ژنتیکی در تصاویر ثبت شده از بافت های انسان، آموزش می دهد. سپس سیستم یادگیری ازدحامی، این الگوریتم تازه آموزش دیده را بدون آنکه حاوی اطلاعات بیمار باشد، به یک کامپیوتر ی مرکزی می فرستد. این الگوریتم در آنجا با دیگر الگوریتم های ساخته شده با روشی یکسان توسط سایر بیمارستان ها ترکیب و یک الگوریتم بهینه بوجود می آورد. سپس این الگوریتم به بیمارستان محلی اولیه فرستاده می شود و بار دیگر بر روی داده های اصلی اعمال شده و به لطف قابلیت های تشخیصی حساس تر، تغییرات ژنتیکی را بهتر تشخیص می دهد. با چندین بار انجام این کار، میتوان الگوریتم را بهبود بخشید و الگوریتمی ایجاد کرد که روی همه ی مجموعه داده ها کار کند. این بدان معناست که این روش را میتوان بدون احتیاج به ارسال هیچگونه داده ای برای شرکت ثالث یا ارسال داده بین بیمارستان ها یا فراتر از مرزهای بین المللی به کار برد.
محققان الگوریتم های هوش مصنوعی را با استفاده از داده های در ارتباط با سه گروه از بیماران در ایرلند شمالی، آلمان و ایالات متحده آمریکا آموزش دادند. الگوریتم ها بر روی دو مجموعه بزرگ از داده های تصویری ساخته شده در دانشگاه لیدز آزمایش شدند و مشخص شد که این الگوریتم ها با موفقیت آموخته اند که چگونه وجود انواع مختلف سرطان را در تصاویر پیشبینی کنند. این تحقیق توسط "جاکوب نیکولاس کاتر"(Jakob Nikolas Kather)، دانشیار مدعو در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز و محقق بیمارستان دانشگاهی "راینیش-وستفلیشه آخِن"(RWTH Aachen) رهبری شد. این تیم شامل پروفسور "هایک گرابش"(Heike Grabsch) و "فیل کویرک"(Phil Quirke) و دکتر "نیک وست"(Nick West) از دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز بود.
دکتر کاتر می گوید: بر مبنای داده های بیشتر از ۵۰۰۰ بیمار، ما توانستیم نشان دهیم که مدلهای آموزش دیده ی هوش مصنوعی با یادگیری ازدحامی می توانند تغییرات ژنتیکی مرتبط بالینی را به صورت مستقیم در تصاویر بافت تومورهای روده بزرگ پیشبینی کنند.
فیل کویرک، پروفسور صدمه شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز، می گوید: ما نشان داده ایم که یادگیری ازدحامی می تواند در پزشکی برای آموزش الگوریتم های هوش مصنوعی مستقل برای تجزیه و تحلیل هر نوع تصویری مورد استفاده قرار گیرد. این بدان معنا است که میتوان بر احتیاج به انتقال داده ها فائق آمد.




منبع:

1401/02/06
22:58:35
itemprop="bestRating">5
563
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , تكنولوژی , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد