وبلاگ آفتاب
رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران:

مؤسسه ملی تحقیقات سلامت چراغ راهنمای سیستم سلامت کشور است

مؤسسه ملی تحقیقات سلامت چراغ راهنمای سیستم سلامت کشور است

وبلاگ آفتاب: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، مؤسسه ملی تحقیقات سلامت را مغز متفکر و چراغ راهنمای سیستم سلامت کشور توصیف کرد و اظهار داشت: این مرکز نقش دیدبانی سیستم سلامت را برعهده دارد و اگر پژوهش های آن نباشد، نمی توانیم درست برنامه ریزی نماییم.



رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، به همراه دکتر اکبر فتوحی معاون تحقیقات و فناوری، باحضور در موسسه ملی تحقیقات سلامت با رییس و اعضای این موسسه ملاقات و گفتگو کرد.

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر حسین قناعتی طی بازدید از مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در نشستی که با حضور رییس و اعضای مؤسسه ملی تحقیقات سلامت در سالن شورای این مؤسسه برگزار شد، بعد از شنیدن گزارش رییس و مدیران گروههای علمی مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، اظهار نمود: امروز گزارش کار، برنامه ها و ساختار موسسه ملی تحقیقات سلامت را بررسی کردیم؛ مرکزی که نقش دیدبانی سیستم سلامت را برعهده دارد و اگر پژوهش های آن نباشد، نمی توانیم درست برنامه ریزی نماییم.

دکتر قناعتی نقش این مرکز را در پرهیز از افراط و تفریط برنامه ریزی سلامت مؤثر در کشور دانست و اضافه کرد: این مرکز توانمندی بسیاری در پاسخ سریع به سؤالات اساسی مدیریت سلامت کشور دارد و موجب می شود، مدیران برمبنای نتایج این تحقیقات برنامه ریزی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهش های این مرکز را در کاهش خطاها ضروری دانست و اظهار داشت: برای اصلاح سیستم سلامت کشور مهمست که مدیران این راه را با دقت، اثرگذاری و کیفیت بیشتر بپیمایند و از خطاهای آنان در تصمیم گیری و سیاستگذاری کاسته شود.

دکتر قناعتی بابیان این که باید قدر کوشش های این مؤسسه را دانست، اظهار داشت: برای هر تغییر ساختاری باید دلیلهای کافی وجود داشته باشد و این تغییر بر طبق سه معیار اصلی مانند شایسته سالاری، عملیاتی بودن و پرهیز از فساد موردتوجه قرار گیرد؛ در غیر این صورت تغییر ساختار منجر به افت مجموعه می شود.

وی بر توسعه پژوهش های در رابطه با حوزه بهداشت تاکید و اشاره کرد: بهداشت اولویت اصلی دانشگاه است و در جهت توسعه برنامه پزشک خانواده و دیگر برنامه های در رابطه با این حوزه دانشگاه حتما حمایت می کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از رییس و مدیران گروه مؤسسه ملی تحقیقات سلامت خواست، حوزه ارتباطی خودرا با وزارت بهداشت، فرهنگستان علوم پزشکی و رسانه ها بالا برند و اظهار داشت: نتیجه پژوهش های خودرا منتشر کنید تا ذهن مسئولان و جامعه نسبت به موضوعات مهم سیستم سلامت پویا بماند.

وی در انتهای سخنان خود، برحمایت این دانشگاه از کارهای این مرکز تاکید کرد و اظهار داشت: در حوزه تامین نیروی انسانی و بودجه موردنیاز دانشگاه به شما کمک خواهدنمود.

در ادامه، دکتر علی اکبری ساری، رییس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت حضور دکتر قناعتی را نشان دهنده توجه وی به این مجموعه دانست و درباره تاریخچه مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، اظهار داشت: این مؤسسه در سال ۱۳۸۷ با مصوبه وزارت بهداشت و با وظایف مشخص و تعیین شده تشکیل شد.

دکتر اکبری ساری با اشاره به فعالیت ۱۰ عضو هیات علمی، ۲۲ کارشناس و ۵ عضو مشاوره در این مجموعه، اظهار داشت: با وجود حدود ۷۵۰ مرکز تحقیقاتی در کشور، این مرکز همچنان دارای نقش ملی و محوری بوده و زیرنظر وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، به انجام پژوهش های کاربردی و سیاست گذاری سیستم سلامت کشور کمک می نماید.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت از اجرای ۱۳ پیمایش ملی، ۱۶۰ طرح HTA و در مجموع بیش از ۲۷۰ طرح از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ آگاهی داد و اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ با شروع قرن نو، فرصت خوبی برای پیمایش های ملی و رصد فاکتورهای سیستم سلامت است و به این منظور ۱۵ پیمایش ملی طراحی شده است.

دکتر اکبری ساری، ماموریت های اصلی این مرکز را دیده بانی سلامت جمعیت و نظام سلامت، پاسخ سریع به سؤالات علمی سیاستگذاران، طرح های کاربردی (HPSR) و کلان سیستم سلامت و موارد بسیار دیگر برشمرد و اظهار نمود: برنامه های مشترک بسیاری با معاونت های وزارت بهداشت در حال انجام است.

رئیس مؤسسه ملی تحقیقات سلامت با اشاره به با اهمیت ترین برنامه مؤسسه ملی تحقیقات سلامت، اظهار داشت: تقویت ظرفیت های ملی بمنظور سیاست گذاری آگاه از شواهد، با اهمیت ترین برنامه این مؤسسه است. اجرای این طرح، به مدیریت پژوهش های سیستم سلامت کمک بسیاری می کند و دغدغه مسئولان وزارت بهداشت در انجام پژوهش های کاربردی و در امتداد پاسخ به نیاز جامعه را تا حد زیادی تامین می کند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر اکبری ساری در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: مؤسسه در طول زمان گرفتار فراز و فرودهای بسیاری بوده، ولی با وجود چالش های گوناگون همچنان نقش محوری در تقویت سیستم سلامت دارد و برخی فعالیت ها و کارکردهای آن جایگزین ندارد. سپس مدیران و اعضای هیات علمی گروه درباب روش اجرای طرح ها و پیمایش ها در مؤسسه توضیح دادند.





منبع:

1401/01/21
11:32:21
itemprop="bestRating">5
581
تگهای خبر: پژوهش , تحقیقات , دانشگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد