وبلاگ آفتاب
پس از ۲سال شرایط كرونایی؛

دانشگاه ها در سال جدید چگونه به استقبال آموزش پساکرونا می روند؟

دانشگاه ها در سال جدید چگونه به استقبال آموزش پساکرونا می روند؟

وبلاگ آفتاب: بعد از آنکه وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در اواسط تعطیلات نوروز اعلام نمودند همه مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، نسبت به برگزاری کلاس های حضوری اقدام نمایند، بعضی از دانشگاه های کشور از امروز بازگشایی شده و برخی دیگر نهایتا تا چند روز آینده نسبت به پذیرش حضوری دانشجویان اقدام می کنند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، پس از شیوع کرونا، دانشگاه های کشور شرایط جدیدی را تجربه کردند و ناگزیر به عرضه آموزش مجازی شدند. آموزش مجازی در ابتدا مشکلات زیرساختی فراوانی داشت و دانشگاه ها و دانشجویان به علت جدید بودن این شیوه آموزش، شرایط جدیدی را تجربه کردند و در ابتدای امر چالش های زیادی داشتند.
ولی بعد از گذشت دو سال از آموزش مجازی شرایط حدودا برعکس شد و کار تا جایی پیش رفت که بازگرداندن دانشجویان به دانشگاه برای آموزش حضوری سخت شد. چونکه از طرفی، دانشجویان به نحوی به آموزش مجازی عادت کرده بودند و از سویی دیگر، دانشگاه ها هم به علت وجود مشکلات اقتصادی، بحث بودجه و گرانی های این دو سال گذشته، شرایط سختی برای بازگشت به آموزش حضوری داشتند.
البته تا پیش از آغاز ترم مهر ۱۴۰۰ مانع اصلی برای بازگشت دانشجویان عدم واکسیناسیون همگانی جامعه دانشگاهی بود. به نحوی که به علت تکمیل نشدن فرآیند واکسیناسیون دانشگاهیان، سال تحصیلی جدید در مهر ۱۴۰۰ در خیلی از دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور به صورت غیرحضوری شروع شد.
شرایط به همین منوال پیش رفت تا این که نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ فرا رسید.
در این دو سال هیچ گاه شرایطی فراهم نشد که مسؤلان وزارت علوم و خود دانشگاه ها بتوانند برای آموزش حضوری برنامه قطعی داشته باشند. چونکه وضعیت شیوع پیک های متوالی کرونا و از سوی دیگر واکسیناسیون، این اجازه را به دانشگاه ها نمی داد.
اما برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، شرایط به نحوی فراهم شده بود که دانشجویان به صورت حداکثری به محیط دانشگاه بازگردند. چونکه هم واکسیناسیون عمومی انجام شد و هم وضعیت کرونا کنترل شده بود. اما به یک باره شیوع سویه اُمیکرون کرونا و به دنبال آن آغاز پیک ششم کووید-۱۹، شرایط را باردیگر با وخامت رو به رو کرد و بازگشت تهران به وضعیت قرمز سبب شد اغلب دانشگاه های پایتخت، ترم جدید را با عرضه آموزش مجازی آغاز کنند.
اواخر دیماه سال ۱۴۰۰ بود که آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با صراحت بر بازگشایی آموزش حضوری دانشگاه ها و مدارس از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ تصریح کرد و مسؤلان مربوطه را موظف به فراهم نمودن زمینه های این بازگشایی آموزش حضوری کرد.
پس از صحبت های رئیس جمهور در خصوص اجبار دانشگاه ها برای از سرگیری آموزش حضوری دانشجویان از نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰_۱۴۰۱ مسؤلان آموزش عالی و روسای دانشگاه ها در نشستی دور هم جمع شدند تا سازوکارهای اجرای این دستور را مورد بررسی قرار دهند.
علاوه بر صحبت های رئیس جمهور، برای آغاز نیمسال دوم سال تحصیلی جاری، دکتر محمد علی زلفی گل وزیر علوم هم ضمن اشاره به این که آموزش حضوری نسبت به آموزش مجازی دارای مزایای زیادی است و در میزان و اثربخشی یادگیری هم تأثیر زیادی دارد، اظهار داشت: این اجماع در بین روسای دانشگاه ها و مسؤلان آموزش عالی وجود دارد که ازسرگیری آموزش حضوری یک لزوم و نیاز مبرم امروز است و نکته ای که حالا مورد تاکید است تلاش و برنامه ریزی برای از سرگیری شکوهمند و موفق آموزش عالی است.
پس از صحبت های رئیس جمهور و وزیر علوم دانشگاه ها حدودا شاهد بازگشت دانشجویان به دانشگاه ها بودند و بعضی از کلاس ها برای بعضی از دانشجویان همچون دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت حضور برگزار شد.
سرانجام، سال ۱۴۰۰ با تمام بالا و پایین هایی که برای نظام آموزش عالی کشور داشت، به اتمام رسید تا این که دکتر احمد وحیدی وزیر کشور در اواسط تعطیلات نوروز اعلام نمود که بر مبنای تصمیم گیری های ستاد ملی مقابله با کرونا همه مدارس و مراکز آموزشی باید از ۱۴ فروردین با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، به برگزاری کلاس های حضوری برای همه دانش آموزان و دانشجویان اقدام نمایند.
به این ترتیب، دانشگاه های مختلف کشور بر مبنای دستورالعمل ابلاغ گردیده از جانب وزارت کشور و ستاد ملی مبارزه با کرونا از امروز به آموزش حضوری بازگشته اند و یا حداکثر تا چند روز آتی کاملا برای آموزش حضوری بازگشایی می شوند.
بر این اساس، وضعیت بازگشت به آموزش حضوری در دانشگاه های مختلف به کشور به شرح ذیل است:

دانشگاه تهران
با اعلام دانشگاه تهران، تمامی کلاس های درس و برنامه های آموزشی در تمام مقاطع تحصیلی این دانشگاه از امروز ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ به صورت کاملا حضوری و بر مبنای برنامه آموزشی نیم سال دوم ۱۴۰۱-۱۴۰۰ هر یک از دانشکده ها، مرکز و مؤسسه دانشگاه، در محل پیشبینی شده برگزار می گردد.
این دانشگاه تاکید کرده که شرکت منظم دانشجویان در کلاس های درس الزامی است. همینطور دانشجویان که به علل غیرموجه غیبت داشته باشند، مشمول ضوابط و مقررات مندرج در بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آیین نامه های آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه تهران خواهند بود.

دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه شریف هم بازگشت به آموزش حضوری را از تاریخ ۲۰ فروردین آغاز خواهد نمود.
دکتر رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف اولویت هیات رئیسه این دانشگاه را سلامتی دانشجویان شریف اعلام نمود و اظهار داشت: برنامه های ما برای از سرگیری آموزش حضوری یک برنامه تدریجی است، درصورتیکه ابتدا دانشجویان مقطع کارشناسی که دانشگاه را ندیده اند در اولویت هستند، پس از آن دانشجویان کارشناسی ارشد در اولویت دوم قرار دارند و تلاش می نماییم در طول فصل بهار با امید به این که سویه جدیدی از کرونا نباشد، آموزش حضوری را در این دانشگاه اجرا نماییم.

دانشگاه شهید بهشتی
در دانشگاه شهید بهشتی، کلاس های آموزشی مقاطع تحصیلات تکمیلی از امروز شروع می شود و کلیه دروس دانشجویان کارشناسی از ۲۰ فروردین ماه سالجاری برای نیمسال دوم تحصیلی به شکل "حضوری" برگزار می گردد.
همچنین کلاس های دانشجویان کارشناسی ارشد ورودی ۱۴۰۰ بعد از ماه مبارک رمضان (از ۱۷ اردیبهشت) به صورت "حضوری" برگزار می گردد. همانطور که قبلا هم اعلام شده است، آزمون آخر ترم در کلیه مقاطع به صورت "حضوری" برگزار می شود.
با اعلام این دانشگاه، دانشجویان موظفند کارت الکترونیکی تزریق دو دُز واکسن خویش را در بدو ورود به دانشگاه به مسؤولین مربوط ارائه نمایند و دانشجویان متقاضی خوابگاه ضمن تزریق سه دُز واکسن، می توانند بر مبنای زمان بندی اعلام شده از جانب دانشگاه شهید بهشتی نسبت به عرضه درخواست خوابگاه اقدام نمایند.

دانشگاه صنعتی امیرکبیر
کلاس های مقاطع تحصیلات تکمیلی ( کارشناسی ارشد و دکتری) دانشگاه صنعتی امیرکبیر از امروز به صورت حضوری برگزار شده و کلاس های مقطع کارشناسی این دانشگاه هم بلافاصله بعد از عید فطر و ماه مبارک رمضان به صورت حضوری برگزار خواهد شد
البته دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام نموده که در صورت تمایل اساتید این دانشگاه، امکان تشکیل ترکیبی کلاس دانشجویان ساکن تهران حضوری و دانشجویان ساکن شهرهای دیگر الکترونیکی) در مقطع کارشناسی از تاریخ ۲۰ فروردین ماه وجود دارد.

دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس اعلام نمود که کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس تا روز سه شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ همچون روال گذشته و بدون تغییر ادامه خواهد یافت.
البته هیات رئیسه این دانشگاه نتیجه نهایی در وضعیت بازگشت به آموزش حضوری را روز سه شنبه ۱۶ فروردین اعلام خواد کرد.

دانشگاه علم و صنعت
با بیان دانشگاه علم و صنعت، تمامی کلاس های آموزشی دانشجویان این دانشگاه از امروز یکشنبه ۱۴ شروع شده اما از آنجائیکه تاریخ ۱۳ تا ۲۰ فروردین ماه بازه زمانی اسکان دانشجویان متقاضی خوابگاه در نظر گرفته شده است، به همین جهت کلاس های آموزشی دانشجویان تا ۱۸ فروردین به شکل مجازی برگزار می شود.
بر این اساس، کلیه کلاس های آموزشی مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه علم و صنعت از تاریخ ۲۴ فروردین ماه جاری به صورت حضوری برگزار می گردد و تمامی امتحانات آخر نیمسال تحصیلی هم حضوری خواهد بود.

دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه خواجه نصیر هم اعلام نمود که کلیه کلاس های این دانشگاه از امروز تا ۱۷ فروردین ماه به صورت مجازی برگزار می گردد. طبق برنامه ریزی های قبلی این دانشگاه، آموزش برای تمام ورودی های ۹۹ مقطع کارشناسی این دانشگاه از ۲۰ فروردین به صورت حضوری خواهد بود.
آزمایشگاه ها، کارگاه ها و جلسات دفاع از پروژه ها این دانشگاه در همه مقاطع تحصیلی از ۲۰ فروردین به صورت حضوری برگزار می شود.

دانشگاه علامه طباطبایی
بر اساس اعلام دانشگاه علامه طباطبایی، کلیه کلاس های دانشجویان دوره های دکتری و کارشناسی ارشد این دانشگاه از تاریخ ۲۰ فروردین ماه جاری به صورت حضوری برگزار می شود. بدیهی است تا پیش از این تاریخ کلاس های دانشجویان ارشد و دکتری در بستر قبلی(مجازی) برگزار می گردد.
همچنین کلاس های دانشجویان دوره کارشناسی رشته تربیت بدنی از تاریخ ۲۰ فروردین ماه جاری هم به صورت حضوری برگزار می گردد و کلاس های سایر رشته های دوره های کارشناسی فعلاً به صورت مجازی ادامه پیدا می کند و در صورت فراهم شدن شرایط برای آموزش حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد.

دانشگاه الزهرا
دانشگاه الزهرا هم اعلام نمود از امروز تمامی کلاس های دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسی حضوری برگزار می گردد.
همچنین، کلاس های دانشجویان کارشناسی ارشد این دانشگاه کما فی السابق مجازی برگزار می شود. ‏به استثنای دانشجویان کارشناسی ارشد ترم ۴ و یا دانشجویانی که واحدهای عملی و آزمایشگاهی دارند. ‏

دانشگاه آزاد اسلامی
دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد وضعیت این دانشگاه در بازگشت به آموزش حضوری بعد از دستورالعمل وزیر کشور اظهار داشت: با عنایت به برنامه ریزی های انجام شده و تشکیل ستادهای استقبال از دانشجویان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و دریافت دوز دوم واکسن کرونا توسط بیشتر از ۹۰ درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، آمادگی کامل داریم تا از روز چهاردهم فروردین ماه، پذیرای تمامی دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی در واحدهای سراسر کشور باشیم. بدین سان کلاس های این دانشگاه از امروز به ضورت حضوری درحال برگزاری است.

دانشگاه فنی و حرفه ای
تمامی کلاس های عملی و نظری- عملی برای دانشجویان بومی دانشگاه فنی و حرفه ای از امروز به صورت حضوری عرضه می شود. همینطور تمامی کلاس های عملی و نظری- عملی برای دانشجویان غیربومی این دانشگاه هم از اول اردیبهشت ماه به صورت حضوری شروع می شود. علاوه بر این، تمامی کلاس ­های نظری این دانشگاه تا اطلاع ثانوی به صورت مجازی برگزار می شود.

دانشگاه علمی کاربردی
حسین بلندی سرپرست دانشگاه علمی کاربردی در مورد بازگشایی و از سرگیری حضور دانشجویان در مراکز آموزش علمی کاربردی اظهار نمود: در دانشگاه جامع علمی کاربردی، مساله نسبت به سایر دانشگاه ها متفاوت می باشد، ۴۰ درصد برنامه های درسی ما نظریه و ۶۰ درصد عملی است که مبنای دروس نظریه را طبق دستورالعمل های ستاد ملی کرونا عملیاتی کردیم، اما از آنجاییکه باید به نیاز بازار کار پاسخگو باشیم از ابتدا دروس کارگاهی و عملیاتی خودمان را به صورت حضوری برگزار کردیم.
وی ضمن اشاره به برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری حضوری کلاس های این دانشگاه اضافه کرد: این برنامه از قبل در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود داشته است و الان با این تصمیم به صورت منسجم تر و جدی تر آموزش حضوری دانشجویان دنبال خواهد شد.



1401/01/14
12:41:41
itemprop="bestRating">5
750
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , الكترونیك , پروژه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد