وبلاگ آفتاب

فعالیت 1670 شرکت دانش بنیان در زمینه سلامت

فعالیت 1670 شرکت دانش بنیان در زمینه سلامت

وبلاگ آفتاب: معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت 1670 شرکت دانش بنیان در زمینه سلامت آگاهی داد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر یونس پناهی با اشاره به اینکه از نظر برون دادهای توسعه فناوری سلامت، تعداد مراکز دانش بنیان در این عرصه حدود ۱۶۷۰ شرکت است، اظهار نمود: تعداد پارک های علم و فناوری حوزه سلامت ۱۳، تعداد مراکز رشد فناور در زمینه سلامت ۹۵، تعداد محصولات فناور دارای مجوز ۳۴۳ و تعداد ثبت اختراع در علوم پزشکی نیز ۳۳۵ مورد است.
وی با ابراز خرسندی از نامگذاری امسال به نام سال "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" از طرف مقام معظم رهبری، اشاره کرد: فاکتورهای توسعه فناوری سلامت در دنیا تحت عنوان شاخص نوآوری جهانی مورد ارزیابی قرار می گیرد. این شاخص ها هفت رکن دارد.
پناهی اضافه کرد: پنج رکن ورودی نوآورانه این شاخص ها شامل ساختار نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب وکار است که بطور معمول این ورودی ها توانایی اقتصاد یک کشور را در انجام کارهای نوآورانه نشان میدهد.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: این شاخص ها دو خروجی نوآورانه هم دارد که عبارت از دانش فناورانه و خلاقانه هستند.
ارتقای ۶۰ رتبه ای ایران در فناوری سلامت
پناهی اضافه کرد: در بررسی هایی که انجام شده در زمینه توسعه فناوری سلامت در سال ۲۰۲۱ برمبنای فاکتورهای نوآورانه، ایران در بین ۱۳۲ کشور رتبه ۶۰ را کسب کرده بود که این عدد نسبت به سال ۲۰۱۴ بیش از ۶۰ رتبه ارتقا را نشان میدهد.
وی اشاره کرد: ایران در سال ۲۰۱۴ در فاکتورهای نوآورانه رتبه ۱۲۰ جهان را دارا بود که خوشبختانه با رشد خوبی که داشته، در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ رسید. البته این رتبه در مقام مقایسه با تولید علم و مرجعیت علمی و همین طور ارجاعاتی که می شود (از مقالات) قابل قبول نیست.
پناهی اظهار نمود: ولی در همین ارزیابی هفت شاخص نوآوری جهانی در برون دادهای دانش و فناوری و برون دادهای خلاقیت، وضع ایران خوب است. ولی در شاخص سازمان ها و پیچیدگی کسب وکار عملکرد خوبی نداشته ایم.
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اظهار داشت: نکته مهم این است که فاکتورهای نوآوری ایران در بعضی موارد نظیر آموزش عالی، فارغ التحصیلی، دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت بومی، تشکیل سرمایه ناخالص، تولید دانش و اختراعات، مقالات علمی و مقالات قابل استناد، تولید ناخالص ملی و طرح های صنعتی ملی، نقاط قوت ما در ارزیابی سال ۲۰۲۱ بوده است.
پناهی اضافه کرد: ولی متاسفانه در بحث کیفیت در نظارت و مقررات، محیط کسب وکار، سهولت راه اندازی کسب وکار، سرمایه گذاری جهانی، همکاری صنعت و دانشگاه و سرمایه گذاری مشترک، وضعیت خوبی نداشته ایم که امسال باید به این ضعف ها دقت کنیم.
تبیین هشت حوزه تحول در زمینه تحقیقات
وی با اشاره به اینکه هشت حوزه تحول را در زمینه تحقیقات وزارت بهداشت دنبال می نماییم، اظهار داشت: این حوزه ها شامل دیده بانی وزارت بهداشت در زمینه تحقیقات نظام سلامت، نهادینه سازی رویکرد پژوهش بصورت پژوهش های پاسخگو و اثربخش در نظام سلامت، تربیت نیروی انسانی توانمند و توسعه مرزهای دانش، شبکه سازی تحقیقات، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش و خلق ثروت دانش بنیان توسط پژوهش هاست.
معاون تحقیقات و فناوری اشاره کرد: دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه تنگی معیشت و گرانی و تورم باتوجه به شعار امسال که "تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین" است، می تواند مورد توجه قرار گیرد و اقتصاد کشور باتوجه به این شعار می تواند رونق پیدا کند.
پناهی افزود: همیشه بین ایده ها و ورود محصول به بازار، بین علم و تولید ثروت، فاصله ای وجود داشته است. ما همیشه دنبال تاسیس دانشگاه های نسل یک و دو بوده ایم، ولی با تاکید مقام معظم رهبری در پیام نوروزی شان طبیعتاً باید به سمت تاسیس دانشگاه های نسل سوم و چهارم پیش برویم.
وی افزود: چون این نسل از دانشگاه ها پاسخگو و اجتماعی هستند، با تولیدات دانش بنیان می توانند فاصله صنعت و دانش را حذف نمایند یا به حداقل برسانند.
افزایش ۳۰ برابری نسبت اختراعات به مقالات
وی تصریح کرد: ما امسال برنامه های خوبی برای مجوز دار شدن محصولاتمان داریم. حتما باید محصولات تجاری خودرا افزایش دهیم و باید نسبت فروش محصول به مقالات در زمینه سلامت افزایش یابد. بطوریکه نسبت تولید محصول و خدمات به مقالات باید ۱۰ برابر و نسبت اختراعات به کل مقالات باید ۳۰ برابر افزایش یابد.
ضرورت پشتیبانی از فن بازار حوزه سلامت
معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اشاره کرد: معاونت های آموزش، درمان و بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور و هیات امنای ارزی باید از محصولات فناورانه داخلی خرید کنند. وزارت بهداشت باید از فن بازار حوزه سلامت حمایت کند.
پناهی اضافه کرد: باید مدیریت متمرکز تولیدات فناور حوزه سلامت را با حمایت های مالی و ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، رونق دهیم.
او در آخر اشاره کرد: باید فرآیندهای گرفتن مجوز از سازمان غذا و دارو را تسهیل نماییم. این اقدامات به رفع موانع تولید و مشکلات تولیدگران کمک می نماید.




منبع:

1401/01/11
12:48:47
itemprop="bestRating">5
480
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , اقتصاد , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد