وبلاگ آفتاب
رئیس جهاددانشگاهی فارس:

تحقق شعار سال زمینه ساز استقلال اقتصادیست

تحقق شعار سال زمینه ساز استقلال اقتصادیست

فارس رییس جهاددانشگاهی استان فارس با اعلان اینکه طی سالهای قبل تلاش هایی را برای تحقق شعارهای سال شاهد بوده ایم که متاسفانه نتیجه اقدامات منجر به کسب رضایت مقام معظم رهبری نشده است، تحقق شعار امسال را زمینه ساز رسیدن با استقلال اقتصادی دانست و برلزوم اهتمامی جدی تر و هم افزایی کارآمدتر برای دستیابی به این مهم، تاکید نمود.


دکتر مظاهر بابایی در گفت و گو با ایسنا، ضمن بیان این که شعارهای مدبرانه ای که از طرف مقام معظم رهبری هر سال مطرح می شود، راهبرد و نقشه راه در تحقق اهداف والای نظام اسلامی و اسناد بالادستی است، فاصله تا رسیدن صد درصدی به اهداف تعیین و تبیین شده را زیاد ارزیابی و اشاره کرد که امسال نیازمند تلاشی مضاعف، هم افزا و همدلانه برای رسیدن به چشم انداز مد نظر رهبری در رشد اقتصادی مبتنی بر دانش هستیم.
او اظهار داشت: با نگاه به شعارهای تعیین شده از طرف رهبر معظم انقلاب طی بیش از یک دهه گذشته، متوجه خواهیم شد که سفارش های راهبردی معظم له درباب اقتصاد مقاومتی، توجه به نوآوری، مسائل در رابطه با تولید و رفع موانع تولید و البته بحث امسال یعنی تولید دانش بنیان، اشتغال آفرین، تبیین مسیری است تا ایران اسلامی در کنار برخورداری از استقلال سیاسی و نظامی، به استقلال اقتصادی نیز برسد.
بابایی با اعلان اینکه در دو سال اخیر باتوجه به شعارهای مطرح شده، شاهد تغییر نگاه و بهبود سطح حمایت ها از تولیدات داخلی با رفع موانع و تسهیل مسیر حرکت فعالان این عرصه هستیم، اظهار داشت: به جرات می توان مدعی کاهش قابل توجه قاچاق کالا و ادامه این حرکت و افزایش تولید و ارتقاء کیفیت تولید در خیلی از بخش ها، بود.
او با یادآوری این که همچنان نیازمند ادامه اقدامات بر طبق راهبردهای تعیین شده از طرف مقام معظم رهبری هستیم، اظهار داشت: شعار تعیین شده امسال، پازلی دیگر از نقشه ترسیم شده از طرف رهبری برای تحقق اهداف عالیه و تبیین شده در اسناد بالادستی است که باید در عمل به آن همه بخش ها پای کار باشند و از همه ظرفیت ها بهره ببریم.
بابایی، اهمیت حرکت هم افزا و همگرا در تحقق شعار سال را یادآور و با تذکر این که حرکتهای جزیره ای و جداگانه، بااینکه در راه تحقق شعارهای سال باشد، اثر مطلوب را نخواهد داشت، اظهار داشت: امروز و با وجود این که طی سالهای قبل شاهد تحقق کامل منویات مقام معظم رهبری در تعیین شعارهای سال نبوده ایم اما باید اذعان داشت که زیرساخت ها به نسبت گذشته بسیار تقویت شده و امروز اساسا با سالهای قبل قابل مقایسه نیست.
بابایی درباب میزان تحقق اشتغال مد نظر مقام معظم رهبری بر طبق شعارهای اقتصادی تعیین شده، اظهار داشت: به حتم هنوز با سطح ایده آل فاصله داریم اما شاهد بهبود شرایط برای توسعه اشتغال در بخش های مهم تولید و رشد شرکت های دانش بنیان و ایده پرداز در زمینه های مختلف و البته تولیداتی مناسب بوده ایم.
رییس جهاددانشگاهی فارس اظهار داشت: وجود پارک های علم و فناوری و رشد آنها در 2 سال اخیر و معطوف شدن توجهات به اهداف شعارهای تبیین شده از طرف مقام معظم رهبری در حوزه پشتیبانی از تولید ملی و رفع موانع تولید، باوجود تشدید تحریم های ظالمانه منجر به بهبود شرایط تولید کالاهای ایرانی و ارتقاء کیفی آنها بوده ایم.
بابایی تحول و تغییر در نگاه مدیران و دستگاه های مختلف به اهمیت تولید و تحول مبتنی بر دانش در این بخش، اظهار داشت: امروز باید برای نزدیکتر شدن صنعت و دانشگاه تلاش بیشتری داشته باشیم و با بهره گیری از ظرفیتهای مناسب شرکتها و مجموعه های دانش بنیان فعال و فراهم کردن بستر برای حضور و فعالیت دیگر استعدادهای نخبه و ایده پردازان، نیازهای روز جامعه را به خوبی پاسخ دهیم.
بابایی با یادآوری اینکه، اگر شعارهای مطرح شده در سالهای قبل در حوزه های مختلف در رابطه با مسائل اقتصادی نظیر، همت و کار مضاعف، رفع موانع تولید و پشتیبانی از تولیدات داخل و.... اجرائی نشده بود، امروز حداقل های مورد نظر برای ورود و فعال شدن شرکت های دانش بنیان را نداشتیم، اظهار داشت: خوشبختانه امروز اساس خیلی از فعالیت ها در زمینه اقتصاد، مبتنی بر دانش، بنیان گذاشته شده و درحال ادامه است.
وی با اشاره به اهمیت همراهی همه دستگاهها برای تسهیل مسیر تحقق شعار امسال، لزوم بهره گیری از ظرفیت های موجود را یادآور و متذکر شد: دستگاههایی نظیر جهاددانشگاهی بواسطه سابقه موفق در انجام کارهای مبتنی بر علم و حرکت در مرزهای دانش و استفاده از دستاوردها در حوزه های کاربردی، به حتم در تحقق شعار امسال بسیار موثر خواهد بود.
بابایی ضمن اشاره به نمایشگاه دستاوردهای جهاددانشگاهی که سال قبل در تهران برپا شد، اظهار داشت: جهاددانشگاهی بعنوان یک نهاد انقلابی که کمترین وابستگی را به دولت و اعتبارات دولتی داشته و دارد، اساس همه کارهای خودرا بر علم و دانش نهاده و با به کارگیری صحیح و برنامه ریزی شده ظرفیت های موجود، موفقیت های تاثیرگذاری در زمینه های مختلف داشته که مورد تائید همه مسئولان ارشد نظام اسلامی خصوصا مقام معظم رهبری و البته مورد وثوق اقشار مختلف مردم نیز بوده است.
او با اعلان اینکه شعارهای تبیین شده از طرف مقام معظم رهبری برای هر سال، با نگاهی دقیق و موشکافانه به ظرفیت ها، توانمندی ها و زیرساخت های موجود و بر طبق نیازهای روز جامعه، بوده است، اظهار داشت: اساسا در صورت تحقق صد درصدی این شعارها، خیلی از مشکلات جامعه نظیر بیکاری، رشد تولید، ارتقا سطح رفاه اجتماعی و کاهش قابل توجه لطمه های منبعث از مسائل اقتصادی بودیم.
رییس جهاددانشگاهی استان فارس اظهار داشت: شعار امسال هم اساسا بر طبق واقعیت های موجود و توانمندی های بخشهای مختلف جامعه شامل دولتی و خصوصی تعیین شده و یک راهبر اساسی و نقشه راه برای همه دستگاهها و مسئولان در راه رسیدن به استقلال اقتصادیست.
بابایی با یادآوری این که امروز خوشبختانه همدلی و همراهی خوبی بین اجزا و ارکان حاکمیت در کشور وجود دارد، اظهار داشت: به حتم مجلس می تواند با بازنگری قوانین و رفع خلاء ها و کاستی های احتمالی موجود و همین طور تدوین و تصویب قوانین جدید، راه را برای انجام و ادامه کارهای دانش بنیان با هدف ارتقاء جایگاه اقتصادی و رسیدن به استقلال کامل در این بخش هموار کند.
او همین طور خواهان توجه ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به تسهیل قوانین و مقررات مربوط به تاسیس و راه اندازی شرکت های دانش بنیان و البته حمایت مستمر از این حرکت ها با هدف تسهیل در راه تحقق شعار امسال شد.
رییس جهاددانشگاهی، نقش دولت را بسیار مهم توصیف و اصرار کرد که دستگاه های اجرائی طی سالهای اخیر در راه پشتیبانی از تولید و رفع موانع موجود، تلاشهایی را داشته اند که به حتم در فعال شدن ظرفیت های راکد مانده یا متوقف شده موثر بوده است و الان هم در راه تحقق شعار سال، با تقویت نگاه دانش بنیان درون دستگاهی، اساسا موثر خواهند بود.
بابایی با یادآوری این که جهاددانشگاهی همیشه همه اقدامات خودرا بر ریل علم و دانش و با اتکاء به ظرفیت های داخلی، برنامه ریزی کرده و دارای توانمندی و تجارب خوبی دراین زمینه است، اظهار داشت: این نهاد می تواند پل مطمئنی برای ارتباط مطلوب و اثرگذار بین صنعت و دانشگاه باشد تا با بهره بردن از تمام توان موجود در بعد نیروی انسانی، تجهیزات و تجارب کارآمد، شاهد رسیدن به استقلال کامل اقتصادی باشیم.




1401/01/10
12:13:48
itemprop="bestRating">5
616
تگهای خبر: اقتصاد , تحریم , دانشگاه , دستاورد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد