وبلاگ آفتاب
تئاتر در خانه-۲؛

اینجا دیر راهبان است

اینجا دیر راهبان است

دیدن نسخه مجازی نمایش دیر راهبان به کارگردانی فرهاد مهندس پور می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به تئاتر در روزهای تعطیلات نوروزی باشد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه مندان به تئاتر است که به دیدن آثار نمایشی روی صحنه که به طور معمول از ۷ فروردین ماه اجراهای خودرا شروع می کنند، بنشینند اما در طول ۲ سال قبل باتوجه به تعطیلی تماشاخانه ها و مراکز هنری در روزهای تعطیلات نوروزی به سبب جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم در منزل ماندن بیشتر مردم، استقبال از دیدن فیلم تئاترهای مختلف توسط علاقه مندان به هنرهای نمایشی بیشتر شده است. البته امسال با کنترل وضعیت بیماری و عادی تر شدن شرایط از نیمه دوم تعطیلات نوروزی نمایش های مختلفی در تماشاخانه های تئاتری روی صحنه می روند یا اجرای سال قبلشان را ادامه می دهند و شهروندان تهرانی و یا میهمانان نوروزی که به پایتخت می آیند می توانند به دیدن این آثار بنشینند اما با این وجود دیدن فیلم تئاتری قدیمی و جدید برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده اند، علاقه مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی کنند و دیدن نمایش هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می رود برایشان امکان پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.
در همین راستا به روال سالهای قبل در گزارش هایی جداگانه به معرفی فیلم تئاترهایی می پردازیم که در زمان اجرای عمومی مورد توجه قرار گرفتند و حتی فیلم تئاترهایشان نیز پس از انتشار همچنان پرمخاطب هستند که در گام دوم دیدن فیلم تئاتر «دیر راهبان» به کارگردانی فرهاد مهندس پور به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می شود.
نمایشنامه «دیر راهبان» از رمانی نوشته فرایرا دوکاسترو توسط محمد چرمشیر و فرهاد مهندس پور بازخوانی شده است که همچون اجراهای خاطره انگیز و جذاب گروه تئاتر آفتاب به سرپرستی مهندس پور بشمار می رود. این اثر نمایشی آبان و آذر ۱۳۸۰ در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه رفت و با استقبال زیاد مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر روبرو شد. بیش از یک دهه بعد و در سال ۹۷ کیومرث مرادی نیز این نمایش را با گروهی از بازیگران جوان در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه برد.
در این اثر نمایشی که این روزها نسخه فیزیکی آن در تلویزیون تئاتر ایران در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است هنرمندانی چون حمید ابراهیمی، حسن معجونی، مهدی پاکدل، آرش دادگر، فرزین صابونی، سیامک صفری، سیدمهرداد ضیایی، افشین هاشمی، هوشنگ هیهاوند و … به ایفای نقش پرداختند.

نمایشنامه تک پرده ای «دیر راهبان» با ۱۳ شخصیت، در صومعه ای می گذرد که در آستانه اشغال نیروهای نازی در بحبوحه جنگ جهانی دوم است. دیر راهبان با ورود و خروج کشیش ها حول محور پدر مافوق، مکانی است که در آن بیش از هرچیز بحث بر سر خدا، مسیح، روح و تقدیر آدمی در برخورد با گناه و مرگ مطرح است در صورتیکه پدر از ترس حمله هواپیماهای آلمانی تصمیم می گیرد تا جمله «اینجا یک دیر است» را روی سقف دیر بنویسد..
چکیده تمامی بحث ها در «دیر راهبان» این است که خدا چطور می تواند مشیتی داشته باشد که ثمره اش جنگ، شرارت و بدی روی زمین باشد؟ پدر مافوق با بازی سیامک صفری در مقام مدافع مسیح اهتمام در تبیین مشیت الهی دارد. وی در تمام طول نمایش درحال پاسخ گویی به پدرانی است که در اثر جنگ ایمان شان را به مسیح از دست داده اند و نزدیک شدن هیتلر به دیر برای هرکدام از آنها جلوه ای از آخرالزمان و اختتام زندگی است...
فرهاد مهندس پور مدرس، پژوهشگر، نویسنده و کارگردان تئاتر ایران همچون هنرمندان موثر تئاتر ایران است که به لحاظ نوع نگرش و شیوه پرداختن به تئاتر و نحوه کارگردانی یک اثر نمایشی هنرمندی متمایز نسبت به دیگر کارگردانان محسوب می شود. سبک و سیاق متفاوتی که مهندس پور در تمرین با بازیگران و رسیدن به اجرای نهایی مد نظر قرار می دهد همچون خاصیت هایی است که سبب تفاوت شیوه کاری او با دیگر کارگردانان هم نسلش شده است.
یکی دیگر از خاصیت های مهندس پور قدرت انتقال مفاهیم و دانسته هایش به بازیگران و همین طور نسل های پس از خود در مقام مدرس تئاتر است بدین جهت تماشای نمایشی از این هنرمند برای نسل جوان تئاتر که شاید آشنایی اندکی با آثار اجرا شده مهندس پور داشته باشند و تنها او را بعنوان یک مدرس و دبیر جشنواره تئاتر فجر به خاطر می آورند، خالی از لطف نیست.

1401/01/04
11:14:41
itemprop="bestRating">5
599
تگهای خبر: بازی , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد