وبلاگ آفتاب

فعالیت خانه موزه مقدم دانشگاه تهران در روزهای نوروز

فعالیت خانه موزه مقدم دانشگاه تهران در روزهای نوروز

وبلاگ آفتاب: مجموعه باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم دانشگاه تهران در روزهای نوروز ۱۴۰۱ پذیرای بازدیدکنندگان هستند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، براساس اعلام روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، مجموعه باغ موزه نگارستان و خانه موزه مقدم از تاریخ دوم تا دوازدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ از ساعت ۱۰ تا ۱۹ پذیرای بازدیدکنندگان است. همینطور به منظور محافظت از این باغ تاریخی، روز شنبه سیزدهم فروردین ماه ۱۴۰۱ مصادف با روز طبیعت، مجموعه باغ موزه نگارستان تعطیل می باشد.

قصر یا باغ نگارستان بین سالهای ۱۲۲۸-۱۲۲۲ هـ. ق به فرمان فتحعلی شاه قاجار، با هدف ایجاد یک مرکز ییلاقی ساخته شد. به علت وجود نقاشی ها و نگاره های گوناگونی از فتحعلی شاه و درباریان وی در ساختمان های مختلف، این باغ به نگارستان شهرت یافت. این قصر باغ در روزگار اولیه خود دارای وسعت زیادی بوده است. بگونه ای که طبق اسناد قاجاری دروازه جنوبی آن در ضلع شمالی میدان بهارستان واقع بوده و از سوی شرق به دروازه شمیران و از سوی غرب به خیابان صفی علی شاه منتهی می شده است.

ولی باید اذعان داشت که باغ نگارستان در معرض تخریب های بسیاری قرار گرفته است و فقط ۱۱۴۶۹ مترمربع آن هم اکنون باقی مانده و در مالکیت دانشگاه تهران می باشد. در این قصر باغ عمارت ها و تالارهای باشکوهی چون عمارت دلگشا، تالار سلام، تالار قلمدان و چندین حوض خانه بر پا شده بود. باغ موزه نگارستان در میدان بهارستان، جنب ایستگاه مترو، خیابان دانش سرا، خیابان شریعت مدار رفیع واقع شده است.

خانه موزه مقدم دانشگاه تهران هم همچون خانه های مجلل دوران قاجار و متعلق به یکی از درباریان آن زمان به نام محمدتقی خان احتساب الملک بوده است. احتساب الملک دارای دو پسر به نامهای حسن و محسن بود که جهت ادامه تحصیل به اروپا رفتند. محسن مقدم بعد از اتمام تحصیلات خود در رشته های نقاشی، تاریخ هنر و دیرینه شناسی در سال ۱۳۱۵ به وطن بازگشت و در کنار فعالیتهای علمی، به گردآوری آثار و اشیا تاریخی و فرهنگی پرداخت. استاد مقدم خیلی از آثار پرارزش جمع آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی و تاریخی به نحو قابل ملاحظه ای در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری نمود.

در سال ۱۳۵۱ استاد مقدم، استاد ممتاز دانشگاه تهران با عنایت به علاقه وافرش به علم، تاریخ و هنر، خانه پدری خویش را به همراه آثار نفیس گردآوری شده وقف دانشگاه تهران نمود. خانه موزه مقدم در خیابان امام خمینی، پس از شیخ هادی، جنب بانک ملت، پلاک ۲۵۱ قرار دارد.




منبع:

1400/12/27
19:07:39
itemprop="bestRating">5
555
تگهای خبر: دانشگاه , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد