وبلاگ آفتاب

احتمال اضافه شدن یک واحد درسی برای آموزش اخلاق در پژوهش

احتمال اضافه شدن یک واحد درسی برای آموزش اخلاق در پژوهش

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در مورد اقدامات انجام شده برای افزودن حداقل یک واحد اختیاری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توضیح داد: مکاتبات و پیگیری هایی در این حوزه انجام شده و معاونت آموزشی هم با این مورد موافق هستند و امیدواریم اخلاق در پژوهش، بعنوان یک واحد درسی اختیاری در برنامه تحصیلات تکمیلی گنجانده شود.



دکتر محسن شریفی در گفتگو با ایسنا، در خصوص احتمال اضافه شدن یک واحد درسی برای آموزش اخلاق در پژوهش برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار داشت: یکی از اقداماتی که برای پیش گیری از تخلفات پژوهشی میتوان انجام داد، آموزش و برگزاری کارگاه ها و مواردی از این قبیل است و اقدام دیگر تدوین دستورالعمل ها و ابلاغ آن به پژوهشگران و دانشجویان و دعوت آنها به مطالعه این دستورالعمل ها است تا از مصادیق تخلف آگاه شوند.

وی در مورد اقدامات انجام شده، برای افزودن حداقل یک واحد اختیاری برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، توضیح داد: این کار اقدامی در سطح متعالی و کلان با هدف آموزش دانشجویان و پژوهشگران است و مکاتبات و پیگیری هایی هم انجام شده و معاونت آموزشی هم با این مساله موافق هستند و امیدواریم اخلاق در پژوهش، بعنوان یک واحد درسی اختیاری در برنامه تحصیلات تکمیلی گنجانده شود.

دانشجویان ملزم به گذراندن کارگاه های اخلاق در پژوهش شوند

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، افزود: البته اگر این کار هم صورت نگیرد، محدودیتی در مورد برگزاری کارگاه های آموزشی وجود ندارد. ولی برای اجبار آوری بیشتر، دانشجویان باید ملزم شوند که قبل از تصویب پروپوزال، درکارگاه های مربوط به اخلاق در پژوهش و مصادیق تخلف های پژوهشی شرکت نمایند و دراین زمینه آموزش ببینند. بدین سبب حتی اگر به صورت یک واحد درسی هم نباشد، روش های مختلف ارزشمندی وجود دارد که باید آنها را تقویت نماییم.

شریفی در پاسخ به این پرسش که آیا در وزارت علوم، برنامه ای جهت راه اندازی سامانه ای مشابه سامانه «اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی» وزارت بهداشت وجود دارد تا نظارت بیشتری بر روی پژوهشها صورت گیرد، یا خیر؟ اظهار داشت: امیدواریم این اتفاق بیفتد؛ البته مقوله ها متفاوت هستند. چون در پژوهش های علوم پزشکی بیشتر کدهای اخلاق و... اهمیت دارند و در وزارت علوم بیشتر بحث پایان نامه ها، مقاله ها و... وجود دارد. شاید سامانه مورد نیاز نباشد و بیشتر به مقررات، کمیته و کارگروه ها نیاز داشته باشیم تا نظارت بیشتری صورت گیرد و تخلفی صورت نگیرد. این روال هم کم کم درحال شکل گیری است؛ ولی چون تفاوت وجود دارد، وزارت بهداشت زودتر سراغ این مساله رفتند و امیدواریم در وزارت علوم هم این سازوکار زودتر شکل بگیرد.

نحوه نظارت بر نشریات علمی چگونه است؟

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در مورد نحوه نظارت و ارزیابی نشریات، توضیح داد: ارزیابی نشریات در وزارت علوم به صورت سالانه انجام می شود و در دنیا هم به همین صورت است. کارشناسان در کمیسیون نشریات علمی، تمامی شماره های نشریات را در طول سال مورد بررسی قرار می دهند.

وی اشاره کرد: ولی ارزیابی و اعلام رتبه نشریات، یک مرتبه در سال است. عملکرد نشریات از راه بررسی سایت و شماره های نشریات، انجام می شود و اگر مشکلی وجود داشته باشد، همان زمان به مسئولین نشریه تذکر داده می شود. البته ممکنست مواردی هم از چشم کارشناسان دور بماند که در صورت گزارش این موارد به کمیسیون نشریات، ما حتما پیگیری می نماییم و اغماضی در این خصوص نخواهیم کرد.

شریفی با اشاره به میزان برگزاری همایش های نامعتبر، اظهار داشت: این همایش ها ممکنست هنوز برگزار شوند، ولی از نظر وزارت علوم، هیچ رتبه ای به آنها تعلق نمی گیرد و امتیازی برای آنها ثبت نمی گردد.

وی در مورد دانشجویانی که به سبب عدم اطلاع، در این همایش ها شرکت می کنند، اظهار نمود: دانشجویان باید خودشان مراقب باشند که در چه همایشی شرکت می کنند. باید بررسی نمایند و مراقب باشند که همایش معتبر است یا خیر و نباید در هر همایشی شرکت نمایند.

دانشجویان مراقب همایش های نامعتبر باشند

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم در مورد جشنواره های پایان نامه های برتر و یا تالیفات برتر، توضیح داد: برگزاری جشنواره و اینکه کسی بخواهد به پایان نامه ای جایزه بدهد و تخلفی انجام نشود، ایرادی ندارد؛ ولی در صورتیکه فرایند آن مورد تایید وزارت علوم نباشد، شرکت کنندگان امتیازی دریافت نخواهند کرد.

وی در مورد جشنواره هایی که نشریه هایی هم مشابه نشریات معتبر منتشر می کنند و حتی برای خود پایگاه استنادی دارند، توضیح داد: این موارد جعل و تخلف است و در صورتیکه گزارشی از این اقدامات وجود داشته باشد، ما پیگیری خواهیم کرد. همینطور آنها را به نهادها معرفی می نماییم و به دانشگاه ها هم اعلام می نماییم که اعتبار ندارند.

شریفی در پاسخ به این پرسش که آیا چنین اقداماتی بار حقوقی ندارند و نمی توان از برگزاری چنین جشنواره هایی جلوگیری کرد؟ اظهار داشت: نهادهای دیگر باید دراین زمینه اقدام نمایند. وزارت علوم تنها می تواند آنها را بعنوان نامعتبر اعلام نماید. البته پیگیری از سمت وزارت علوم هم انجام می شود، ولی برای برخورد با آنها، باید با کمک سایر مراجع صورت گیرد تا انشاالله برچیده شوند.




1400/12/11
09:34:52
itemprop="bestRating">5
504
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد