وبلاگ آفتاب

چهل ونهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد راه اندازی شد

چهل ونهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ آفتاب آیین افتتاحیه چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، عصر جمعه ۲۴ آبان ماه ۱۳۹۸ در سینما فلسطین برگزار گردید.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ستاد خبری جشنواره فیلم رشد، این مراسم با تلاوت آیات قرآن كریم توسط یك قاری نوجوان و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران شروع شد و در ادامه نماهنگی از فیلم سینمایی «محمد رسول الله» به مناسبت میلاد پیامبر اكرم (ص) برای حاضران پخش گردید.
رشد؛ در آستانه ورود به دوران تازه
در بخش نخست مراسم افتتاحیه، وحید گلستان دبیر جشنواره ضمن خیر مقدم به حضار و تبریك میلاد پیامبر اكرم (ص) اظهار داشت: امسال با نگاهی توسعه محور، روبه جلو و تحولی، جشنواره را آغاز كردیم. تحقق این نگاه تحولی در كوتاه مدت ممكن نیست و به همین جهت تلاش ویژه ای را برای پنجاه سالگی جشنواره رشد آغاز كردیم و گام اول را برداشتیم كه انشالله شكل كامل این تحول را در دوره آتی جشنواره شاهد باشیم.
او اضافه كرد: سند برنامه توسعه ملی آموزش فرصت تازه ای برای ورود فیلم تربیتی به فرآیند آموزش پیش روی ما قرار داده است. از طرفی، امكان تازه فناوری و لزوم های پسااینترنتی اشاعه و ارتباط جشنواره رشد را نسبت به سایر جشنواره ها متفاوت می كند. این مورد می تواند ما را وارد دوره ای تازه كند. از زاویه دیگر لزوم ایجاد بازار فیلم آموزشی كه یكی از لزوم های مغفول سال های گذشته است، سبب شد تا ما به سمت تحقق این موارد حركت نماییم و گام اول را برداشته ایم.
دبیر چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد، ضمن اشاره به رشد آموزشی جشنواره در این دوره تصریح كرد: یكی از اتفاقات ویژه این جشنواره، كارگروه طراحی آموزشی است كه پیش از ورود فیلم ها به داوری تشكیل شده است. به این مفهوم كه اگر بخواهیم یك وجه تمایز در فیلم آموزشی - در مقایسه با سایر فیلم ها-درنظر بگیریم، برای فیلم آموزشی بعنوان یك رسانه بینارشته ای، طراحی آموزشی صورت می گیرد.
او افزود: از آنجایی كه این طراحی آموزشی ضرورتا برای فیلم هایی كه در جشنواره حضور دارند، صورت نگرفته است، ما در این كارگروه سعی كردیم تا بخشی از این طراحی آموزشی را صورت دهیم.
گلستان عنوان كرد: امسال برای نخستین بار در هفت مدرسه نمایش آزمایشی انجام شد و برپایه بازخوردی كه از دانش آموزان گرفتیم، شكل و محتوای سانس های مربوط به دانش آموزان تغییر جدی و جذابی كرد. در عین حال دفترچه ای آماده شده كه به معلمان كمك می نماید تا پیش از حضور دانش آموزان در سالن های نمایش فرایندهای آموزشی را انجام دهند. به عبارتی ما به سمت تكمیل فرآیند آموزشی رفته ایم.
وحید گلستان با بیان اتفاقات بین المللی رخ داده در این دوره، افزود: در بعد بین الملل اتفاقات خوبی افتاده است. از فردا همزمان با آغاز جشنواره ۱۲ مدرسه ایرانی در نقاط مختلف دنیا به پخش فیلم های جشنواره می پردازند.
او تصریح كرد: بیشتر از ۲۴۰ مركز كه ۴۰ مركز به صورت سالن نمایش ثابت و ۱۹۶ سالن نمایش سیار در شهر تهران و حدود ۲۱ سالن نمایش ثابت در شهرستان ها و ۴۰ سالن نمایش سیار در شهرستان های تهران به پخش فیلم ها می پردازند. این جشنواره از ۲۴ آبان تا اردیبهشت ۱۳۹۹ در همه استان ها ادامه خواهد داشت و ۱۴۰۰ سالن آثار را نمایش می دهند. پنج نشست علمی داریم كه در روزهای جشنواره برگزار می گردد و خروجی آن تبدیل به ضمن خدمت برای فرهنگیان می شود. سه كارگاه آموزشی هم در حاشیه برگزاری جشنواره برگزار می گردد.
گلستان در شرح برنامه های این دوره جشنواره، اظهار داشت: سه شب بین المللی در جهت دیپلماسی بین فرهگنی برگزار می گردد. شب اول شب سینمایی ملل اسلامی، شب دوم شب سینمای آلمان و شب سوم شب یونسكو برگزار می گردد. چهارشنبه شب هم مروری بر آثار سیفژ كه آثار دغدغه مند حوزه سینمای كودك و نوجوان است، خواهد بود.
می خواهیم فیلم ها را از آرشیو خارج و به جامعه معرفی كنیم
بر اساس این خبر، در ادامه این مراسم، «مسعود فیاضی» مدیر كل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به جشنواره فیلم رشد اظهار داشت: در ابتدا این روز مبارك را به همه شیعیان تبریك عرض می كنم. امروز ولادت پیامبری است كه كامل ترین دین را برای ما آورده و امیدوارم بتوانیم سربازان خوبی برای این دین باشیم. جشنواره فیلم رشد برای آموزش و پرورش است اما درواقع به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وابسته است.
او افزود: در چهار ماه گذشته همه ارگان ها به یاری ما آمدند و از صمیم قلبم از یاری تمام آنها متشكرم.
فیاضی همینطور با تاكید بر اهمیت جشنواره فیلم رشد برای وزارت آموزش و پرورش عنوان كرد: جشنواره بین المللی فیلم رشد برای وزارتخانه از اهمیت بالایی برخوردار است، چونكه اضلاعی دارد كه مخاطب می تواند با آن همذات پنداری كند و ارتباط بگیرد، همینطور كمك بزرگی به مقوله تربیت و مسائل دینی دانش آموزان دارد.
او درباره تعداد فیلم های شركت كننده در این جشنواره اظهار داشت: جشنواره فیلم رشد حدودا ۳۰۰۰ فیلم جذب كرده كه تنها ۲۲ فیلم به مرحله نهایی راه پیدا كرده اند. از اعضای هیئت انتخاب كه وقت گذاشتند و تمام آنها را دیدند تشكر می كنم. نكته بعدی مهم این است كه جشنواره رشد ماهیت بین المللی دارد چونكه به ما كمك می نماید با سراسر جهان ارتباط بگیریم.
مدیر كل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در انتها تصریح كرد: ما می خواهیم فیلم ها را از آرشیو خارج و به جامعه معرفی نماییم.
او اظهار داشت: از همه كسانی كه به ما كردند، همینطور از شبكه امید كه این مراسم را به صورت زنده پخش می كند و به جشنواره نگاهی ویژه دارد، متشكرم. امیدوارم نتایج این جشنواره برای فرزندان این جامعه، موثر واقع شود و خداوند از ما راضی باشد.
حال آموزش و پرورش با فرهنگ خوش می شود
در بخش دیگر مراسم افتتاحیه چهل ونهمین دوره جشنواره فیلم رشد، «علی رمضانی» مدیركل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: امیدوارم كارهای مثبت مسعود فیاضی و وحید گلستان در برگزاری این دوره، سبب رضایت دانش آموزان و سایر ادارات فرهنگی هنری و معاونین پرورشی سراسر كشور باشد. در جشنواره امسال بیشتر از ۳۰ هزار نفر شركت كرده اند و این ظرفیت ویژه ای برای آموزش و پرورش بوجود آورده است.
او افزود: در این جشنواره در خدمت دانش آموزان هستیم و شرایطی فراهم شده تا در بحث آموزش و در حوزه همكاران فرهنگی هم دوره های ویژه ای داشته باشیم. در آموزش و پرورش كارهای مثبتی در حوزه فیلم و سینما آغاز شد اما به نحو احسن انجام نگرفت. حالا اگر آموزش و پرورش با كمك سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی كه متولی اصلی درس ملی است، به حوزه فرهنگ ورود پیدا كنند، حال آنرا خوش خواهد نمود.
رمضانی در انتها تصریح كرد: یكی دیگر از نگرانی های ما دانش آموزانی هستند كه در این جشنواره شركت می كنند و آثارشان در اختیار دیگر دانش آموزان و مربیان قرار نمی گیرد. دكتر فیاضی شرایطی را فراهم نموده كه فیلم های دوره های قبلی جشنواره فیلم رشد در اختیار سازمان پژوهش قرار بگیرد و با استفاده از طرح سینما در مدرسه، مورد استفاده قرار بگیرد.
مهارت آموزی؛ راه حركت در راه تمدن سازی اسلامی
در قسمت دیگری از این مراسم، «حجت الاسلام دكتر علی ذوعلم»، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، ضمن خیرمقدم به حاضران اظهار داشت: در سازمان پژوهش بار سنگینی بر دوش داریم. دانش آموزان و دبیران نیمی از جمعیت كشور را می سازند و از ما مطالبه دارند، در عوض ما باید جوابگوی نیاز آنها باشیم.
او افزود: اگر امروز اینجا جمع شده ایم مدیون خون شهدا هستیم و باید از رهبر معظم كشورمان هم یاد نماییم چونكه او همیشه به دنبال گرفتن حق مردم است و به تحصیل اهمیت زیادی می دهد.
حجت الاسلام ذوعلم افزود: اگر می خواهیم مهارت بچه ها را بیشتر نماییم باید آنها را به بصیرت فرهنگی و هنری برسانیم تا به پرسش گری و تفكر دست یابند. رسیدن به این قابلیت تنها با كتاب درسی مقدور نیست. فیلم آموزشی را باید از حاشیه به متن بیاوریم و به صدر برسانیم. شاید هنوز در ایران به تولید فیلم آموزشی كه واقعا بتواند بخشی از بار اهداف تربیتی را به دوش بكشد، نشده ایم.
ذوعلم تصریح كرد: چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد غنی تر و بهتر از هر سال برگزار می گردد. از آقای گلستان كه باسلیقه و دغدغه مند كار را جلو بردند، تشكر می كنم. باید بگویم اگر ما نتوانیم حوزه های تربیت را به صورت كامل دنبال نماییم و برای مهارت آموزی بچه ها موفق نباشیم، آینده كشورمان چطور می خواهد بهتر از این باشد و در راه تمدن سازی اسلامی حركت كند؟ تلقی كه از اسلام ناب می شود تنها به عبادات و مناسك محدود نمی گردد بلكه به حوزه آموزش مربوط می شود و فیلم آموزشی این امكان را فراهم می آورد.
قدردانی از فرهنگیان برگزیده استان ها
در بخش دیگری از افتتاحیه چهل و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم های علمی، آموزشی و تربیتی رشد، توسط حجت الاسلام ذوعلم، علیرضا كاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش، وحید گلستان دبیر چهل و نهمین دوره جشنواره رشد، دراگان میلینكوویچ داور بخش مسابقه داستانی، بكر بلبل داور بخش مسابقه مستند، كیم جین یو داور بخش مسابقه پویانمایی، شیخ علی ظاهر و ویفا آنجاونكمین داوران بخش دانش آموزان و فرهنگیان فیلمساز از فرهنگیان و دبیران برگزیده استان های وزارت آموزش و پرورش تقدیر به عمل آمد.
در این بخش «شیخ علی ظاهر» داور بخش دانش آموزان و فرهنگیان فیلمساز از كشور لبنان درباره چهل و نهمین جشنواره فیلم رشد اظهار داشت: از وزارت آموزش و پرورش برای دعوت از بنده تشكر می كنم، این تجربه برای من بسیار مهم می باشد و حتما در كشور خودم از آن استفاده خواهم كرد. از لبنان آمده ام و به جرأت می گویم چنین جشنواره ای در كل منطقه خاورمیانه وجود ندارد.
«دراگان میلینكوویچ» داور بخش مسابقه داستانی جشنواره هم اظهار داشت: سبب افتخار من است كه بار دیگر اینجا هستم، از مسئولانی كه سبب برگزاری این جشنواره بودند تشكر می كنم و مردم را دعوت می كنم تا برای تماشای فیلم های جشنواره رشد، به این سینما بیایند.
در آخر مراسم آغازین چهل و نهمین جشنواره بین المللی فیلم رشد، فیلم سینمایی «قطار آن شب» با حضور «حمیدرضا قطبی» كارگردان و عوامل سازنده فیلم روی پرده رفت.

1398/08/25
13:57:21
itemprop="bestRating">5
4507
تگهای خبر: اینترنت , پژوهش , جهان , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد