وبلاگ آفتاب

آمار مقالات سلب اعتبار شده در ایران و جهان افزایش داشته

آمار مقالات سلب اعتبار شده در ایران و جهان افزایش داشته

به گزارش وبلاگ آفتاب مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی ضمن بیان اینکه در سالهای اخیر تعداد مقالات سلب اعتبار شده نه فقط در ایران که در دنیا نیز افزایش داشته است، اظهار داشت: وقتی ارقام مقالات ریترکت شده را به نسبت کل تولید علم ارزیابی می نماییم، می بینیم که رتبه ما متاسفانه بیشتر است و پس از چین رتبه دوم را در این خصوص داریم.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محسن شریفی در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه ها و روسای پژوهشگاه های سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور وزیر علوم برگزار شد، درباب آمار و ارقام وضعیت تولید علم در کشور توضیحاتی ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه در سالهای قبل همیشه وضعیت تولید علم کشور روبه رشد بوده است، تشریح کرد: ۷۶ هزار مقاله در اسکوپوس و ۷۰ هزار مقاله در وب آو ساینس به ثبت رسیده است. روند وزارت عتف نیز همانند روند تولید علم در سطح کشور بوده است. رتبه ۱۵ و ۱۶ را در جهان داریم که در دو پایگاه معتبر استنادی گزارش شده است. همین طور از نظر استنادی رتبه ۱۶ داریم که رتبه قابل قبولی است. سهم ما از تولید علم دنیا ۲.۱ درصد است که روبه افزایش خواهد بود.

شریفی افزود: از نظر مقالات کیفی و مقالات پر استناد سهم ما از میانگین دنیا بالاتر و به میزان ۳.۷ است و نشان دهنده این است که کارهایی که در موضوع بهبود کیفی مقالات انجام شده، مثمر ثمر بوده است. از نظر مشارکت بین المللی نیز روبه رشد بودیم و هم اکنون به ۳۵ درصد رسیده ایم.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، یکی از برنامه ها را ورود نشریات به نمایه های بین المللی عنوان نمود و اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۹ مجله علمی در نمایه های معتبر، نمایه شده اند. این آمار، آمار کمی است و باید با تلاش بیشتر افزایش پیدا کنند.

شریفی با اشاره به اینکه «افزایش تولید علم، آفت هایی را هم به دنبال دارد» اظهار داشت: در کنار رشد علمی ما آفتی به نام مقالات ریترکت شده یا مقالات سلب اعتبار شده، وجود دارد. متاسفانه بسیاری از نشریات خارجی به دلیلهای مختلف مقالات را برمی گردانند و این حیف است که به آمار تولید علم ما خدشه ای وارد شود.

وی افزود: آمار ما در حوزه مقالات سلب اعتبار شده، ۹۲۶ مقاله در ادوار مختلف است و ما از این نظر در رتبه هفتم و هشتم جهان قرار داریم. بررسی روند نشان میدهد که در سالهای اخیر نه فقط در ایران که در دنیا نیز این آمار افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم هشدار داد که باید در مورد این مساله بسیار مواظب باشیم و هشدارها و آموزش های لازم داده شود و پژوهشگران هشیار باشند تا مقالات خوبی که دارند، به سبب عدم رعایت بعضی نکات گرفتار این مشکل نشوند و مردود اعلام نشوند. همین طور مؤسساتی شکل گرفته که این ها را رصد می کنند و گزارش می دهند.

وی عنوان کرد: وقتی ارقام مقالات ریترکت شده را به نسبت کل تولید علم ارزیابی می نماییم، می بینیم که رتبه ما متاسفانه بیشتر است و پس از چین رتبه دوم را در این خصوص داریم و باید بیشتر مراقب باشیم.

شریفی اقداماتی همچون توسعه کمی و هدفمند نشریات، ارزیابی نشریات، بین المللی شدن و حمایت مالی را همچون اقدامات برای تقویت و ارتقای نشریات علمی عنوان نمود که درحال انجام هستند و همین طور ایجاد کد یونیک DOR را نیز که برای مقالات انتشار یافته در نشریات داخلی در نظر گرفته شده را موضوع مهمی دانست که نشریات باید از آن استفاده کنند. ۸۰ پایگاه نمایه مختلف بین المللی وجود دارد که نشریات باید آنها را دریافت نمایند و بعد از آن می توانند در اسکوپوس و WOS وارد شوند. بنابر این نشریات باید به آن توجه کافی داشته باشند.

وی به حمایتهای مختلف از نشریات اشاره نمود و اظهار داشت: در سال قبل ۵۸۴ میلیون تومان برای نشریات ابلاغ کردیم. همین طور در جشنواره ها از آنها حمایت می نماییم و بخشنامه هزینه پردازش مقاله برمبنای دسترسی باز را تدوین کردیم تا نشریات بتوانند قسمتی از هزینه های خودرا از نشریات بگیرند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه بخش عمده تحقیقات ما بر عهده تحصیلات تکمیلی است، اظهار داشت: به همین دلیل باید با همکاری معاونت های آموزشی و معاونت های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله ها به سمت نیازهای کشور بروند. ۱۷ فعالیت در زمینه معاونت آموزشی و ۱۶ فعالیت در زمینه معاونت پژوهشی می تواند انجام گیرد و به همین دلیل بخشنامه الزامات هدفمندی پایان نامه ها تدوین شده است.

وی به بحث بسیار مهم اخلاق در پژوهش اشاره نمود و اظهار داشت: باید با اطلاع رسانی، برگزاری کارگاه ها و... اقداماتی برای کاهش تخلفات صورت گیرد. همین طور برخی اقدامات حقوقی نیز باید دراین زمینه صورت گیرد. کتابچه منشور اخلاق ابلاغ گردیده است و باید به دانشجویان و اعضای هیئت علمی ابلاغ شود. همین طور درباب نشریات فهرست سیاه و نامعتبر هم باید اطلاع رسانی های لازم صورت گیرد.

شریفی، کوشش های انجام شده برای حذف همایش های جعلی را موفق دانست و اظهار داشت: همایش های جعلی و صوری با تلاش هایی که صورت گرفت، حدودا جمع شدند؛ ولی باید در دانشگاه ها بیشتر مراقب باشیم و از همایش های جعلی جلوگیری کرده و امتیازی برای آنها در نظر نگیرند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی وزارت علوم، تقویت جایگاه واحدهای پژوهشی در نظام علم و فناوری را موضوع مهمی عنوان نمود و اظهار داشت: واحدهای پژوهشی مختلف مانند پژوهشگاه های ملی، پژوهشگاه های وابسته به دانشگاه و دستگاه های اجرائی و یا وابسته به بخش خصوصی در کشور وجود دارند و باید بخشنامه ارتقای پژوهشگاه ها را در امتداد ماموریت تعریف نماییم.

وی در آخر به زمینه شبکه سازی و تقویت ارتباط با دانشگاه ها به توسعه هسته های پژوهشی اشاره نمود و اظهار داشت: باید با شناسایی قطب های علمی با رویکرد تقویت کارگروهی، تقویت دوره های پسادکترا و دستیار پژوهشی را بعنوان قسمتی از نیروی مورد نیاز پژوهشی در کنار هیئت علمی و توسعه دوره دکترای پژوهشی محور در دستور کار قرار داد.





منبع:

1400/12/01
23:17:43
itemprop="bestRating">5
559
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد