وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

سرود نیاز به رشته دانشگاهی دارد؟

سرود نیاز به رشته دانشگاهی دارد؟

یکی از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی در آستانه برگزاری جشنواره ملی و بین المللی سرود از شرایط سالهای اخیر اینگونه موسیقایی در کشور سخن گفت.



امید رهبران از آهنگسازان و تنظیم کنندگان موسیقی کشورمان که طی سالهای اخیر عمده فعالیتهای خویش را در عرصه ساخت سرود و آهنگ های انقلابی معطوف کرده در گفتگو با خبرنگار مهر به بهانه برگزاری جشنواره ملی و بین المللی «سرود»، ضمن اشاره به شرایط این سالهای سرود در کشور، اظهار داشت: پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس حال و هوای خاصی بود و مردم شور و هیجان وصف ناپذیری داشتند. این شور و هیجان انقلابی نوع خاصی از موسیقی که همان آهنگ ها، سرودها و همخوانی های انقلابی بودند، را می طلبید. گروه خوانی و سرود احساس حماسی را به خوبی انتقال می داد بنابراین بود که در آن دوران سرود و همخوانی جایگاه ویژه ای داشت و مورد اقبال مردم قرار می گرفت.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب و با فاصله گرفتن جامعه از آن شور و هیجان انقلابی، سلیقه و انتخاب موسیقایی مردم نیز گرفتار تغییراتی شده است. البته که در دوران انقلاب سبک موسیقی سرود با مضامین حماسی و انقلابی مورد توجه مردم بود و بعد از انقلاب موسیقی های پاپ و عاشقانه در مرکز توجه قرار گرفتند. حتی خود من در دوران انقلاب تقریباً ۸ سال داشتم و خاطره ای که از آن دوران دارم در ارتباط با راهپیمایی ها و تظاهرات است که به همراه پدر در آنها شرکت می کردم. آن دوران سرودهای انقلابی بسیار زیبایی ساخته و از رادیو و تلویزیون پخش می شد. یکی از سرودهایی که در ذهن من بعنوان یک خاطره خوب باقی مانده، سرود «خمینی ای امام» است. پیش از انقلاب نیز از سالهای بسیار دور قالب هنری سرود وجود داشت و سرودهای ملی در کشور ساخته شده بود. برای مثال سرود ملی است که به دستور ناصرالدین شاه و ساخت مارش این سرود توسط آلفرد لومر استاد فرانسوی موسیقی انجام شد.
رهبران با اشاره به اینکه توجه به سرود در محیط دانشگاهی و آکادمیک بعنوان یک رشته علمی ضرورتی ندارد، اظهار داشت: دلیلی برای پرداختن به سرود در محیط دانشگاهی وجود ندارد. امروز در دانشگاه آهنگ سازی، سلفژ، صداسازی و موسیقی به صورت کامل آموزش داده می شود. یک خواننده می تواند دوره های تخصصی سلفژ، صداسازی و آهنگ سازی را بگذراند و بعد از گذراندن این دوره ها از تخصص خود در زمینه ساخت سرود استفاده نماید. حتی اعضای گروه سرود هم می توانند این مهارت ها را آموخته و از آن در سرود استفاده کنند ازاین رو نیازی به تدریس سرود در دانشگاه نیست به این علت که همه عناصر تشکیل دهنده سرود امروز در محیط آکادمیک آموزش داده می شود.

این آهنگساز با اشاره به اینکه جشنواره ملی و بین المللی سرود به بهتر دیده و شنیده شدن سرود کمک می نماید، اظهار نمود: جشنواره ملی و بین المللی سرود کمک بسیار خوبی در دیده شدن این نوع از موسیقی است. وقتی گروههای مختلف سرود احساس کنند که جایی برای بهتر دیده شدن وجود دارد انگیزه بیشتری برای ارتقای کار خود پیدا می کنند. از طرفی و به علت این که سرودهای تولیدشده در جشنواره مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرد، همین مسئله موجب می شود تولیدکنندگان این آثار تنها به کمیت فکر نکنند و بهبود و ارتقای کیفیت آثار را نیز در دستور کار خود قرار دهند. از این جهت جشنواره رقابت سالم و مؤثری را بین گروههای سرود بوجود می آورد.
وی تصریح کرد: هم اکنون نمی توان گفت تمام سرودهایی که تولید می شود محتوا و مفاهیم فاخری دارند. به این علت که بیشتر گروههای سرود به فکر تولید بیشتر هستند و آنچنان که شایسته است به کیفیت اثر توجه نمی کنند. ارتقای کیفیت اثر موسیقایی مانند سرود به عناصر گوناگونی همچون شعر، ملودی، تنظیم و خواندن اعضای گروه بستگی دارد. در تولید یک اثر فاخر همه این عوامل باید در بهترین حالت خود قرار بگیرند.
رهبران ضمن اشاره به ضرورت تلفیق مناسب شعر و ملودی، اظهار داشت: آنچه در تلفیق شعر و ملودی اهمیت دارد، آشنایی ملودی ساز با شعر، وزن ها و سبک های مختلف شعری است. ملودی ساز در تنظیم یک ملودی باید به مضمون و محتوای شعر و ارتباط آن با ملودی که ایجاد می شود، توجه کند. ملودی باید در هماهنگی با وزن شعر، مصرع ها و ابیات ساخته شده و متناسب با مضمون شعر باشد. ملودی در مضامین مختلف ملی، حماسی، مذهبی و یا عاشقانه متفاوت می باشد و بعنوان مثال نمی توان یک ملودی عاشقانه و آرام را روی یک شعر حماسی و انگیزه بخش سوار کرد. بر این اساس میتوان گفت اگر تلفیق شعر و ملودی به درستی صورت نگیرد، شعر و محتوا نابود می شود.
رهبران در انتها خاطرنشان کرد: آموزش موسیقی و سرود را باید از مدارس شروع کرد، آموزش و پرورش می تواند در این حوزه نقش آفرینی کند. البته امروز هم در بعضی مدارس گروههای سرود تشکیل می شوند و تحت نظر یک مربی فعالیت می نمایند. اما این کافی نیست. آموزش موسیقی باید از دبستان به صورت آکادمیک صورت بگیرد، وقتی دانش آموزان با موسیقی آشنا گردند به صورت طبیعی بهتر می توانند بخوانند و گروههای سرود بهتر و حرفه ای تری خواهند داشت و در آینده اتفاقات بسیار خوبی در این بخش از موسیقی رقم خواهد خورد.

1400/11/29
12:00:04
itemprop="bestRating">5
668
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد