وبلاگ آفتاب

صدمه به جفت عامل مرده زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹

صدمه به جفت عامل مرده زایی در زنان مبتلا به کووید-۱۹

به گزارش وبلاگ آفتاب مطالعات جدید از آن حکایت می کند که ویروس کرونا می تواند به جفت حمله و آنرا تخریب کند و باعث مرده زایی در زنان آبستن شود.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، چنین پیامدی در زنان آبستن غیر معمول است، اما خانمهایی که به کووید-۱۹ مبتلا می شوند با خطر بیشتری مواجهند.
محققان ۱۲ کشور همچون ایالات متحده، به بررسی نمونه ی بافت و جفت ۶۴ جنین که مرده به دنیا آمده بودند و چهار جنین که در مدت زمان کوتاهی بعد از تولد جان خویش را از دست دادند، پرداختند. تمامی این موارد مادرانی بودند که واکسن تزریق نکرده و در دوران حاملگی به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند.
دکتر "جفری گلدشتاین" (Jeffery Goldstein)، صدمه شناس دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه نورث وسترن، می گوید: این مطالعه نشان داده است که صدمه به جفت به جای آلوده کردن خود جنین سبب مرده زایی مرتبط به کووید-۱۹ می شود.
وی در این مطالعه که روز پنجشنبه در مجله ی Archives of Pathology & Laboratory Medicine انتشار یافته، شرکت نداشته است.
شواهد پیشین نشان داده است که احتمال مرده زایی در زنان حاملگی که به کووید-۱۹ مبتلا می شوند، بیشتر است؛ بخصوص در کسانی که به سویه دلتا مبتلا شده اند. واکسیناسیون برای زنان آبستن سفارش شده است.
دکتر "دیوید شوارتز" (David Schwartz)، نویسنده اصلی این مقاله و پاتولوژیست آتلانتا می گوید: عفونت های دیگر می توانند با نفوذ به جفت سبب مرده زایی شوند و این کار را معمولاً با صدمه به جنین انجام می دهند. یک مثال از آن ویروس زیکا است.
او و همکارانش می خواستند بدانند که آیا این مورد در مرده زایی زنان مبتلا به کووید-۱۹ هم صادق است یا خیر. اما آن چه که آنها دریافتند، کاملا متفاوت بود. در این مورد خود جفت آلوده شده و به صورت گسترده تخریب شده بود.


"شوارتز" می گوید: در خیلی از این موارد بیشتر از ۹۰ درصد جفت تخریب شده بود.
بافت طبیعی جفت قرمزرنگ و اسفنجی است. نمونه هایی که آنها مورد مطالعه قرار دادند، سفت و تیره رنگ بودند. باآنکه که عفونت ها گاهی سبب صدمه به جفت می شوند، اما "شوارتز" می گوید که تا کنون چنین صدمه گسترده ای را مشاهده نکرده بود.
جفت اندامی است که در هنگام حاملگی تشکیل می شود و به رحم متصل می شود و اکسیژن و مواد مغذی را از جریان خون مادر به نوزاد منتقل می کند.
ویروس احیانا از جریان خون به جفت رسیده و با اتصال به سلول های حساس سبب رسوب پروتئین و ایجاد نوعی التهاب غیرعادی شده است که جریان خون و اکسیژن را می بندد.
ویروس کرونا در بعضی از جنین ها هم رویت شد، اما شواهدی ناشی از صدمه به جفت محتمل ترین علت مرگ نوزاد بوده است.
گزارشی از مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری در بین زنان آبستن ایالات متحده آمریکا که مبتلا به کووید-۱۹ بودند، نشان داد که حدود یک مادر از هر ۸۰ زن آبستن گرفتار مرده زایی می شود. این میزان در زنان حاملگی که به کووید مبتلا نشده بودند، یک به ۱۵۵ است.
فشار خون بالا، بیماری های مزمن و ناهنجاری های جنینی از دلایلی هستند که احتمال مرده زایی را در بین زنان مبتلا به کووید-۱۹ می افزایند.
هنوز معلوم نیست که آیا سویه اُمیکرون هم سبب افزایش احتمال مرده زایی می شود یا خیر. این مطالعه قبل از ظهور این سویه به شدت واگیردار انجام شده است.




منبع:

1400/11/22
20:52:23
itemprop="bestRating">5
730
تگهای خبر: دانشگاه , محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد