وبلاگ آفتاب

دسترسی پژوهشگران به هوش مصنوعی حوزه زبان فارسی

دسترسی پژوهشگران به هوش مصنوعی حوزه زبان فارسی

به گزارش وبلاگ آفتاب رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به پیاده سازی آزمایشگاه هوش مصنوعی در زمینه خط و زبان فارسی، اظهار داشت: در بستر پارسیگان این زیست بوم امکان ایجاد دسترسی های سطح بندی شده به دادگان فراهم گشته است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا دکتر یاری امروز در مراسم رونمایی از دو پروژه پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه هوش مصنوعی، با اعلان اینکه این حوزه امروزه به جزء لاینفک همه حوزه ها تبدیل گشته است، اضافه کرد: کاربرد این فناوری در کامپیوتر و بخش های صنعتی باعث شده که هوش مصنوعی در کنار پژوهشگران و عموم مردم قرار بگیرد تا شرایط بهتری ایجاد شود.
وی با اشاره به طراحی و ساخت زیر ساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی در زمینه خط و زبان فارسی، اظهار نمود: ما در پژوهشکده فناوری اطلاعات تمامی زیرسیستم ‏های مورد نیاز این روال را آماده کرده ‏ایم که از آن جمله می توان به سامانه جمع­ سپاری اشاره نمود. این سامانه برای برچسب گذاری دادگان جهت تهیه دادگان آموزشی و نیز دادگان ارزیابی مورد استفاده قرار می گیرد.
یاری، توسعه دهندگان محصولات و خدمات، پژوهشگران، کاربران و ذینفعان حوزه جمع سپاری و حاکمیت را از مخاطبان این زیر ساخت عنوان نمود و تصریح کرد: یکی از کاربردهای مهم این زیست بوم خصوصاً در وضعیت کرونا احراز هویت است که زیر ساخت آن در این آزمایشگاه طراحی شده است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات، سامانه مدیریت واسط های برنامه های کاربردی را از دیگر سامانه های این آزمایشگاه دانست و اضافه کرد: سامانه مدیریت و آزادرسانی دادگان (پارسیگان) از دیگر زمینه های این آزمایشگاه است که با هدف آزادرسانی و به اشتراک­ گذاری دادگان مربوط به محصولات و خدمات حوزه خط و زبان فارسی طراحی و پیاده­ سازی شده است.
بگفته وی امکان ایجاد دسترسی‏ های سطح ‏بندی شده به دادگان، امکان گزارش­ گیری ‏های متنوع شامل میزان دانلودها از قابلیت های این بستر است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات اشاره کرد: در بستر پارسیگان بیش از ۱۵ مجموعه دادگان در زمینه خط و زبان فارسی به وجود آمده است و تا حالا بیش از ۱۰۰ مجموعه دانشگاهی از آن بهره مند شده اند.




منبع:

1400/11/10
13:41:50
itemprop="bestRating">5
592
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , پروژه , پژوهش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد