وبلاگ آفتاب
گزارش مهر از نشست رسانه ای؛

پاسخ عوامل افسانه چشم هایت به نقدها از ایران مال تا شعراینترنتی

پاسخ عوامل افسانه چشم هایت به نقدها از ایران مال تا شعراینترنتی

به گزارش وبلاگ آفتاب نشست رسانه ای عوامل اجرایی آلبوم افسانه چشم هایت به آهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی در تالار وحدت تهران برگزار گردید.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، نشست رسانه ای عوامل اجرایی البوم «افسانه چشم هایت» به اهنگسازی مهیار علیزاده و خوانندگی همایون شجریان و علیرضا قربانی امروز سه شنبه بیست و یكم آبان ماه پیش از برگزاری مراسم رونمایی رسمی آلبوم، در تالار وحدت تهران برگزار گردید.
رامین حیدری فاروقی كارگردان مستندها و تیزرهای آلبوم در ابتدای این نشست خبری اظهار داشت: ما خیلی خوشحالیم و دلیل این شادمانی هم فقط موسیقی است و اینكه شرایطی بوجود آمده تا بتوانیم در این مجموعه، نتیجه زحماتی كه برای این كار كشیده شده را پیش روی شما اصحاب رسانه قرار دهیم. من از این همكاری بسیار كیف كردم و از هنرمندان محترم می خواهم درباره این كیفیت سخن بگویند.
علیرضا قربانی هم در این جلسه اظهار داشت: بسیار خوشحالم كه پس از گذشت پنج سال می توانیم شاهد برگزاری مراسم رونمایی آلبومی باشم كه نتیجه زحمت گروهی از هنرمندان همچون مهیار علیزاده و همایون شجریان است.
پنج سال زمانی طولانی برای تولید یك آلبوم است
مهیار علیزاده آهنگساز اثر هم در این مراسم توضیح داد: پنج سال زمان زیادی برای تولید یك اثر موسیقایی است و همان گونه كه اعلام خبرش در پنج سال پیش برای ما شیرین بود اما همان قدر هم كار ما را سخت كرد. من بسیار دوست داشتم كه این كار هرچه سریعتر منتشر شود تا ببینم مخاطبان چه حس و حالی پس از شنیدن آن پیدا می كنند. به هر حال این شرایط طولانی زمان، علاقه ما را كم نكرد كه هر چه زودتر شاهد رونمایی اثر باشیم.
علیزاده: شعر را در اینترنت جستجو كردم و دیدم همه آنها با اسم استاد ابتهاج است، وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم كه تصمیم به استفاده از شعر را دارم. كما اینكه اگر می گفتم امروز این جنجال ها اتفاق نمی افتادعلیزاده همینطور درباره نحوه همكاری خود با علیرضا قربانی و همایون شجریان برای تولید این آلبوم اظهار داشت: طبیعتاً وقتی یك آهنگساز یك فرد جاه طلب باشد، بطور حتم دوست دارد كه بهترین ها را همراه خود داشته باشد. بنابراین من پس از اینكه در ابتدا با علیرضا قربانی صحبت كردم با همایون عزیز هم مبحث را در بین گذاشتم و بعد از آن شرایطی فراهم گردید كه در خدمت دوستان باشیم.
اشتباه عمیقی صورت نگرفته است
این آهنگساز درباره حاشیه به وجود آمده برای انتخاب اشعار آلبوم كه باعث طرح انتقاداتی شد هم بیان كرد: فرایند انتخاب شعر برای این آلبوم بسیار برای من كار سختی بود و تلاش كردم با عنایت به اثر ماندگار نیما یوشیج، شرایطی را فراهم كنم كه هم به كلیت داستان لطمه نخورد و هم هماهنگی با صدای هر دو خواننده داشته باشد. در مورد آن شعر هم باید بگویم این شعر را در اینترنت جستجو كردم و دیدم همه آنها با اسم استاد ابتهاج است. البته من هر بار به آلمان سفر می كنم همواره تلاش می كنم تا با ایشان ملاقاتی داشته باشم. حتی وقتی هم با ایشان ملاقات داشتم به استاد نگفتم كه تصمیم به استفاده از شعر را دارم. كما اینكه اگر می گفتم امروز این جنجال ها اتفاق نمی افتاد.
وی تاكید كرد: به هر حال من فكر نمی كنم اشتباه عمیقی در این عرصه صورت گرفته باشد. اما با عنایت به اینكه پس از بروز حاشیه ها دیدم ماجرا این چنین شده، مراتب عذرخواهی ام را اعلام نمود.
«ایران مال» چرا انتخاب شد؟
رامین حیدری فاروقی هم درباره انتخاب مجموعه «ایران مال» برای انتخاب لوكیشن جهت ساخت تیزرهای تبلیغاتی آلبوم «افسانه چشم هایت» اظهار داشت: ما به همین سادگی دنبال كتابخانه ای بودیم كه بتوان در آن فیلمبرداری و عكاسی كرد و اصلا هم بنا نبود كه در این مكان كنسرت یا برنامه دیگری اجرا شود. آنچه انجام شد فقط كوشش برای انتخاب مكانی بود كه كتابخانه و پله ای با چشم انداز خوب در آن جا باشد، فقط همین.
حیدری فاروقی: ما به همین سادگی دنبال كتابخانه ای بودیم كه بتوان در آن فیلمبرداری و عكاسی كرد و اصلا هم بنا نبود كه در این مكان (ایران مال) كنسرت یا برنامه دیگری اجرا شودهمایون شجریان هم در این جلسه بیان كرد: برای شخص من هم حضور علیرضا قربانی در این كار جذاب بود و هم شعرهایی كه مهیار علیزاده برای آهنگسازی برگزیده بود. پس از اینكه مهیار علیزاده آهنگسازی را انجام داد با من صحبت كرد و من هم به او پیشنهاداتی دادم كه اگر یك پرده پایین تر این كار نوشته می شد آلبوم برای من جذاب تر بود. پس از این نكات كوچك كه نظر شخصی من است، ما سعی كردیم كه مجموعه ای شكل بگیرد و امروز بسیار خوشحالم كه در این آلبوم حضور داشته ام.
در ادامه قربانی هم درباره انگیزه های خود برای پذیرش حضور در آلبوم «افسانه چشم هایت» اظهار داشت: هیچ الزامی برای حضور من و همایون در كنار هم نبود، مگر احساس همدلی و صمیمتی كه با هم داشتیم. در عین حال برای من بسیار پرارزش بود كه حضور او برای من نشانه ای از حضور استاد شجریان بود كه این هم برای من پرارزش بود.
وی اضافه كرد: برای من این احساس حایز اهمیت بود، چون كه فكر می كردم در این زمان، همدلی و صمیمیت میان هنرمندان لازم است. این روحیه كه سرنوشت ارتیست ها برای یكدیگر مهم می باشد نكته بسیار قابل اهمیتی است كه در حوزه نگاه فرهنگی می توانیم به آن دقت نماییم. این ها انگیزه هایی بود كه می خواستم به سرانجام برسد و بدون تعارف باید بگویم كه این انتخاب برای من سخت بود. شاید بهترین گزینه در این فضا با افتخار همایون شجریان بود و امیدوارم آن اهدافی كه مد نظر من و همایون بود به نتیجه رسیده باشد.
علیزاده: فكر نمی كردیم همایون همكاری را قبول كند
مهیار علیزاده هم در ادامه این توضیحات اظهار داشت: وقتی با علیرضا قربانی صحبت كردیم و او پیشنهاد كرد تا با همایون شجریان همكاری نماییم، در صادقانه ترین شكل ممكن فكر نمی كردم او قبول كند. من هم بسیار خوشحال تر شدم و آغاز به ساخت و طراحی سریع تر اثر كردم و از همه آنها ممنونم كه ما را تحمل كردند.
علیرضا قربانی در پاسخ به پرسشی در خصوص اینكه آیا پس از گذشت چند سال، كماكان حاضر به حضور در این آلبوم هستید؟ اظهار داشت: من فكر می كنم با ایجاد تغییراتی در ساختار و فرم این آلبوم، اساسا باردیگر حضور در این اثر را می پذیرفتم. البته ما همان زمان هم می خواستیم تغییراتی را ایجاد نماییم اما واقعاً فرصتی پیش نیامد. ما حتی در طول ضبط، اغراق نیست بگویم كه عاشقانه در كنار هم به تولید اثر مشغول بودیم. ما تمام تلاش خویش را انجام دادیم تا آن فضای دوستانه حفظ شود.
همایون شجریان هم در بخش دیگری از این نشست درباره حضور كمرنگ خود در رسانه ها توضیح داد: هیچ دلیل خاصی ندارد. تنها دلیلش این است كه شاید فكر كردم بهتر است كسانی صحبت كنند كه بیشتر می توانند در رسانه ها باشند. من به اهالی رسانه احترام می گذارم اما بدانید نبودم فقط به علت گوشه گیری خودم بوده و دلیل دیگری ندارد. مطمئن باشید اگر شما نیایید، من به سراغ شما می آیم.
قربانی: معتقدم گوش ما به فواصل موسیقایی كلاسیك عادت نكرده و شاید بعضی از انتقاداتی كه در این عرصه مطرح می شود بنابراین باشد. بعد از شما می خواهم ماجرا را بعنوان ایراد نبینید، بلكه آنرا به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید كه هنوز به آن عادت نكرده استعلیرضا قربانی درباره فضای اركسترال اثر هم اظهار داشت: انتخاب فضای اركسترال كار به نگاه و نگرش آهنگسازی مهیار علیزاده برمی گردد. كما اینكه ما در آلبوم «حریق خزان» بازتاب خوبی را از مخاطبان دریافت كردیم كه فكر می كنم برای ما تجربه خوبی بود. در این آلبوم هم سعی كردیم كه نگاه جدیدی در كار داشته باشیم. شرایطی كه قبل از این در آلبوم «حریق خزان» تجربه شد و من بسیار این تجربه دوست داشتم.
یك پرده پایین تر می خواندیم، شاهد هجمه نبودیم
همایون شجریان در ادامه این نشست در پاسخ به برخی واكنش های منفی نسبت به ملودی ثابت قطعات این آلبوم، اظهار نمود: اگر این آلبوم در یك پرده پایین تر تولید می شد، با این هجمه مواجه نمی شد. این آلبوم فضای مینوری دارد و می توان گفت دربرگیرنده فضای یك دستی است كه امكان دارد به برخی مخاطبان پس از شنیدن، پاسخ مناسب ندهد. ولی با این وجود همه این شرایط مربوط به سلیقه آهنگساز است كه باید به آن توجه كرد.
علیرضا قربانی هم اظهار داشت: سابقه موسیقایی اركسترال در كشور ما چندان طولانی نیست و اگر امروز شما خیلی از اپراهای دنیا را ببینید، متوجه برخی سلایق می شود كه ما هنوز به شنیدن آنها عادت نكرده ایم. من معتقدم گوش ما به فواصل موسیقایی كلاسیك عادت نكرده و شاید بعضی از انتقاداتی كه در این عرصه مطرح می شود بنابراین باشد. بعد از شما می خواهم ماجرا را بعنوان ایراد نبینید، بلكه آنرا به گوش شنیداری مخاطب تعمیم دهید كه هنوز به آن عادت نكرده است.
مهیار علیزاده هم در این بخش توضیح داد: پیش از اینكه همایون شجریان و علیرضا قربانی این پروژه را بخوانند، آثار بسیار زیادی داشته اند و خیل عظیم طرفدرانشان نوع خاصی از موسیقی را از آنها شنیده بودند. به هر حال باید بگویم كه من هیچ گاه قطعه ای را همین جوری نمی سازم و همواره برای خودم طراحی دارم. شاید اختلاف نظرها و این انتقادات به علت نگاه به گذشته باشد. طبیعتا اگر می خواستم آهنگ هایی را با فراز و فرود بیشتر بسازم، اساسا نوع دیگری كار را تولید می كردم.
استقبال همایون شجریان از كنسرت «افسانه چشم هایت»
همایون شجریان درباره احتمال برگزاری كنسرت مشترك این آلبوم هم اظهار داشت: بطور قطع ادامه همكاری برای من جذاب است و شما مطمئن باشید اگر شرایطی فراهم گردد و علیرضا قربانی موافق همكاری باشد بطور قطع من از آن استقبال خواهم كرد.
قربانی: از آغاز شروع تولید این آلبوم هم قرار بود این اثر به تهیه كنندگی من و همایون شجریان در اختیار مخاطبان قرار گیرد. ازاین رو ما این اختیار را داشتیم كه هر زمان مایلیم اثر را منتشر كنیموی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره فرایند طولانی تولید و پخش آلبوم هم توضیح داد: به اعتقاد من در بعضی موارد اتفاق افتاده كه فرایند تولید همواره با زمان طولانی مواجه می شود اما چیزی كه مهم می باشد این است كه درباره حاشیه های مطرح شده پیرامون ورود و خروج بعضی از ناشران در این پروژه موردی نداشته ایم.
علیرضا قربانی هم در ادامه صحبت های شجریان اظهار داشت: از آغاز شروع تولید این آلبوم هم قرار بود این اثر به تهیه كنندگی من و همایون شجریان در اختیار مخاطبان قرار گیرد. ازاین رو ما این اختیار را داشتیم كه هر زمان مایلیم اثر را منتشر نماییم و اگر هم می بینید كار تا امروز به طول انجامید، حاصل بعضی از تداخل های كاری من و همایون بود كه زمان مناسب را در اختیار ما نمی گذاشت. ضمن اینكه ما دوست داشتیم این آلبوم حتما در فصل پاییز منتشر شود.
شجریان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره متن انتقادی ای كه طی از وی در صفحات مجازی انتشار یافت، بیان كرد: خود شما شاید بهتر از هركسی بنده را بشناسید، بنده آدم تكلیف روشنی هستم كه دوست ندارم وارد حواشی شوم. فقط در این مورد، اتفاقاتی افتاد كه سبب ایجاد موضوعاتی از سوی برخی ها شد كه شاید خبرنگار هم نبودند. شما مطمئن باشید بنده عاشق نقد هستم و حاضرم هر كاریكاتوری هم از من دوست داشتید بكشید.
وی اضافه كرد: از این مورد هم اصلا ناراحت نمی شوم. اما متاسفانه بعضی از اوقات بعضی از افراد بنا به انگیزه شخصی دست به تخریب هنرمندان می زنند كه هواداران را پریشان می كند. شما مطمئن باشید برای من هودارانم بسیار مهم هستند و دوست ندارم كسی آنها را ناراحت كند. اینكه من در متن اعتراضی ام از كلید واژه «قلم كشان» استفاده كردم، به این علت است كه قلم برای همه ما حرمت دارد. اما قبول كنید برای برخی ها شرایط بگونه ای است كه اندك حرمت را هم نگه نمی دارند و با ابزار قلم همه را تخریب می كنند.
شجریان: تنها خواننده ای هستم كه حتی یك كار سفارشی نكرده ام
شجریان در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح كرد: من فكر می كنم تنها خواننده ای هستم كه حتی یك كار سفارشی هم نكردم. اما این نشانه رفتن من فقط به این علت بود كه این حرف های مطرح شده بسیار كذب بود و من را وادار كرد كه نه با عصبانیت بلكه با واكنشی به این افرادبگویم كه به من نگویند چه كاری بكنم یا نكنم.
قربانی درباره متن انتشار یافته از وی بعد از انتشار متن همایون شجریان هم اظهار داشت: من پس از انتشار متن همایون فقط به جهت دلجویی از برخی دوستان متنی را منتشر كردم. كما اینكه در همان زمان هم هجمه زیادی انجام شد كه ما اصلا انتظارش را نداشتم. به هر حال در آن زمان پیرامون حضورمان در ایران مال حرف های زیادی زدند كه درست نبود و آقای فاروقی توضحیاتی را عرضه دادند. به هر حال من می خواستم تاكید كنم كه بعنوان یار و رفیق در كنار همایون شجریان هستم و دوست ندارم حقی از او اجحاف شود.
آیین رونمایی رسمی از آلبوم «افسانه چشم هایت» بعد از این نشست رسانه ای و با حضور تعدادی از هنرمندان سینما، تئاتر و موسیقی در تالار وحدت برگزار گردید.
حمیدرضا نوربخش، كیخسرو پور ناظری، نوید محمد زاده. بیژن كامكار، تهمورس پور ناظری، محسن حسینی، علی سرابی، بهنوش طباطبایی، محمد علی بهمنی، لیندا كیانی، محمد لقمانیان و رضا كیانیان از هنرمندان حاضر در این برنامه بودند.
اجرای چند برنامه موسیقی به صورت زنده به رهبری مهیار علیزاده و حضور برخی از نوازندگان شاخص كشور بخش های مختلف این برنامه را تشكیل می داد.
در بخش پایانی این مراسم همایون شجریان و علیرضا قربانی با حضور بر روی صحنه قطعاتی از آلبوم را به صورت زنده اجرا كردند.


منبع:

1398/08/21
22:34:58
itemprop="bestRating">5
4513
تگهای خبر: اینترنت , پروژه , تبلیغات , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد