وبلاگ آفتاب

وجود ۹۰ گسل در پهنه استان خراسان رضوی

وجود ۹۰ گسل در پهنه استان خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ آفتاب مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در پهنه این استان ۹۰ گسل فعال و لرزه زا شناسایی شده است، اظهار داشت: این استان در طول تاریخ خود ۲۵ زلزله بزرگتر از ۶ را تجربه کرده و این امر نشان داده است که باید آمادگی لازم را برای مقابله با مخاطرات طبیعی ایجاد نماییم.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا دکتر محسن نجات امروز در وبینار مخاطره فرونشست زمین، با اشاره به اینکه استان خراسان رضوی به علت خصوصیت های اقلیمی، توپوگرافی و هیدرولوژی ۲۰ نوع مخاطره را تجربه می کند، مهم ترین مخاطره این استان را سیل و زلزله عنوان نمود.
وی افزود: بیشتر از ۹۰ گسل فعال و لرزه زا در این استان شناسایی شده است که از این تعداد گسل، ۲۰ مورد آن ویژه تر هستند.
نجات، خشکسالی، بیابان زایی، تطوفان، آلودگی محیط زیست و فرونشست زمین را از دیگر مخاطرات استان خراسان رضوی نام برد و خاطرنشان کرد: بر این اساس امروز ما نیازمند مدیریت دانایی محور هستیم تا با استفاده از دانش محققان، مبادرت به مدیریت استانی نماییم.
مدیر کل مدیریت بحران استان خراسان رضوی، با تکیه بر این که این استان در طول تاریخ خود ۲۵ زلزله با بزرگای بیشتر از ۶ را تجربه کرده است، افزود: این عدد نشان داده است که احتمال خطر زلزله و ریسک آن بالا است. علاوه بر آن دو سوم پهنه این استان دارای پتانسیل سیل است.
نجات، ۷۴ درصد استان خراسان رضوی را دارای اقلیم خشک و ۲۶ درصد آنرا دارای اقلیم نیمه خشک و بارانی توصیف کرد و اظهار داشت: این اعداد نشان داده است که ما به چه میزان برای مواجهه با رخدادهای طبیعی آماده باشیم.
وی ضمن اشاره به نهایی شدن سند ملی راهبردی مدیریت بحران کشور و شروع به کار مجدد شورایعالی مدیریت بحران در دولت سیزدهم، تصریح کرد: همینطور دو برنامه جامع کاهش خطر و آمادگی به پاسخ و بازسازی و برنامه بازتوانی به تصویب رسیده است و این اسناد این اهتمام را برای ما بوجود می آورد که برای مقابله با حوادث احتمالی آمادگی لازم را ایجاد نماییم.




منبع:

1400/10/08
12:24:03
itemprop="bestRating">5
793
تگهای خبر: محقق
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد