وبلاگ آفتاب
نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی ۱۴۰۰،

ضرورت معرفی دستاوردها و ظرفیت های جهاد دانشگاهی بمنظور هم افزایی بین دستگاهها

ضرورت معرفی دستاوردها و ظرفیت های جهاد دانشگاهی بمنظور هم افزایی بین دستگاهها

مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه توانمندی های جهاد دانشگاهی در عرصه های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی رویدادی باارزش است. جهاد دانشگاهی و دیگر سازمان ها توانسته اند به دستاوردهایی نائل شوند، اما این ظرفیت ها معرفی نشده است. هنگامی که دستاوردها معرفی نشوند، ظرفیت ها ناشناخته باقی می ماند و در چنین شرایطی، هم افزایی بین دستگاهی اتفاق نمی افتد.


مهدی رضائی بجستانی، مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در حاشیه نمایشگاه توانمندی ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه توانمندی های جهاد دانشگاهی در عرصه های علمی، فرهنگی، صنعتی و پزشکی رویدادی باارزش است. جهاد دانشگاهی و دیگر سازمان ها توانسته اند به دستاوردهای نائل شوند، اما این ظرفیت ها معرفی نشده است.
وی با اعلان اینکه معرفی نشدن دستاوردهای کشور در زمینه های گوناگون، آثار و نتایج منفی به همراه دارد، اظهار نمود: هنگامی که دستاوردها معرفی نشوند، ظرفیت ها ناشناخته باقی می ماند. در چنین شرایطی، هم افزایی بین دستگاهی اتفاق نمی افتد.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف اشاره کرد: بعنوان عضو کوچکی از مجموعه آموزش عالی کشور، با ظرفیت های این مجموعه آشنا شدم. جهاد دانشگاهی در زمینه فرهنگ، عملکرد موفقی دارد و فرصت های گران بهایی به دست آورده است که تا این لحظه، از این موارد اطلاعی نداشته ایم.
دبیر کمیته نظام فرهنگی تربیتی سند دانشگاه اسلامی، درباره پروژه اسلامی شدن دانشگاه ها اظهار داشت: با دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی گفتگو کردیم و تصمیم بر این شد از ظرفیت های جهاد دانشگاهی برای این مساله بیشتر استفاده نمائیم. گزارش هایی در صحن کمیته نظام فرهنگی تربیتی شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و دبیرخانه این شورا ارائه می شود. امید است که این مساله به سیاستگذاری فرهنگی آموزش عالی کشور کمک نماید.
وی افزود: متاسفانه میان حوزه های اجرائی و سیاست گذاری، گسستگی وجود دارد. اگر پویش های جهاد دانشگاهی که سبقه ای طولانی دارد، بصورت شبکه ای اجرا شود، کشور را به رهنمودهای بهتری هدایت خواهدنمود.
رضائی بجستانی در پاسخ به این پرسش که دستاوردهای جهاد دانشگاهی چه تأثیری بر از پیش رو برداشتن تحریم ها دارد، اظهار داشت: اینطور باید بیان کرد که دستاوردها بر از پیش رو برداشتن تحریم ها تاثیر داشته است، نه این که اثر خواهد گذاشت. مقام معظم رهبری همیشه بر عزت ملی تاکید می کند. بواسطه این رهنمود، نهضت علمی به راه افتاده که قسمتی از این نهضت، در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.
مدیر گروه مطالعات فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها با اشاره به این که محدودیت های تحریم در زمینه های پزشکی و تکنولوژی بواسطه ظرفیت های جهاد دانشگاهی شکسته شده، اشاره کرد: اگر بخواهیم با نگاهی لطمه شناسانه به این مساله نگاه نماییم و نقاط ضعف خودرا بعنوان دستگاه های دخیل در این عرصه ارزیابی نماییم، باید بگوییم که پیوستگی و همکاری شبکه ای وجود ندارد. تعدادی از نهادهای دولتی وظیفه دارند از دانشمندان حمایت کنند، اما بر سر راه آنها سنگ اندازی می کنند. این موضع سبب دلسردی نخبگان می شود.
وی با اعلان اینکه میان دستگاهها خودتحریمی وجود دارد، اظهار داشت: مجموعه های علمی همچون جهاد دانشگاهی، فعالیت علمی بسیاری دارند. دستگاه هایی در کشور حضور دارند که باید ایده های علمی را به محصول تبدیل کنند؛ آنها وظیفه دارند تا موانع را از سر راه بردارند، اما نه فقط موانع را حذف نمی کنند بلکه محدودیت جدیدی به وجود می آورند؛ بطور مثال، یکی از معاونت ها با صدور مجوز ورود به بازار یک دارو که توسط جهاد دانشگاهی تولید شده است، مخالفت کرد.
به گفته رضائی بجستانی، جهاد دانشگاهی حدود ۲۵۰ دفتر و نمایندگی در دانشگاه های کشور دارد. این سازمان توانسته است فعالیت مناسبی در حوزه مناظره علمی، اردوهای فرهنگی، و فعالیت خبرگزاری ها (ایسنا، ایکنا و سیناپرس) داشته باشد. مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از ظرفیت های سودمند جهاد دانشگاهی است. متولیان دیگر فرهنگی که در آموزش عالی فعالیت می نمایند، با ساماندهی اقدامات خود می توانند فعالیت ها همپوشانی داشته باشد. فعالیت ها جزیره ای نباشد و در یک نگاشت نهادی ارائه شود.




1400/10/07
21:40:59
itemprop="bestRating">5
740
تگهای خبر: آموزش , پروژه , تحریم , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد