وبلاگ آفتاب

ارسال اولین توییت با تراشه مغزی بوسیله ی یک مرد گرفتار فلج مغزی

ارسال اولین توییت با تراشه مغزی بوسیله ی یک مرد گرفتار فلج مغزی

به گزارش وبلاگ آفتاب یک مرد ۶۲ ساله استرالیایی که مبتلا به فلج مغزی است، نخستین توییت خویش را با یک تراشه مغزی و بدون احتیاج به زدن هیچ کلید یا ایجاد صدایی ارسال کرد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا وبه نقل از آی ای، یک مرد ۶۲ ساله استرالیایی که به سبب مبتلا شدن به بیماری "اسکلروز جانبی آمیوتروفیک"(ALS) فلج شده است، نخستین فردی است که با بهره گیری از "رابط مغز و رایانه" توانست پیامی را در رسانه های اجتماعی ارسال نماید.
رابط های مغز و رایانه(BCI) فناوری بزرگ جدید در دنیای فناوری هستند. در حالیکه بعضی از افراد مانند "ایلان ماسک" در همین اوایل سال آینده می خواهند از آن برای بهبود تجربیات انسانی استفاده کنند، برخی دیگر مانند شرکت "سینکرون"(Synchron) که رابط کاربری آن به "فیلیپ اوکیف"(Philip O'Keefe) استرالیایی کمک کرد نخستین توییت خویش را ارسال نماید، می خواهند آنرا بعنوان یک پروتز برای بیماران مبتلا به فلج اندام و همینطور بعنوان یک درمان برای دیگر بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون در آینده بسازند.
رابط مغز و کامپیوتر شرکت "سینکرون" از راه یک ایمپلنت مغزی به نام "استنترود"(Stentrode) کار می کند که برای نصب آن نیازی به هیچ جراحی مغزی نیست. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است، در عوض، این شرکت از تکنیک هایی که معمولا برای درمان سکته مغزی استفاده می شود، برای کاشت "استنترود" از راه سیاهرگ گردن استفاده می نماید.


"اوکیف" که استقلال خویش را به سبب فلج شدن پیش رونده از دست داده بود، این ایمپلنت را در ماه آوریل ۲۰۲۰ دریافت کرد و از آن برای ارتباط با خانواده و همینطور همکاران تجاری خود از راه تبادل ایمیل استفاده می کرد.
"اوکیف" با شرح تجربه خود در یک بیانیه مطبوعاتی، استفاده از این رابط کاربری مغز و کامپیوتر را به چیزی مانند یادگیری دوچرخه سواری تشبیه می کند که کمی تمرین می خواهد، اما زمانی که به آن عادت کنید و نحوه استفاده و کارکرد آنرا یاد بگیرید، کاملا عادی و طبیعی می شود.
"اوکیف" می گوید: من فقط باید به این فکر کنم که کجا می خواهم روی صفحه کامپیوتر کلیک کنم و سپس رابط به من اجازه می دهد ایمیل ارسال کنم، از بانکداری آنلاین و همینطور خدمات خرید استفاده کنم.
جدید ترین دستاورد او حالا به اشتراک گذاشتن افکار خود از راه شبکه اجتماعی توییتر با کمک و از حساب کاربری "توماس آکسلی" مدیر عامل "سینکرون" برای ارتباط با جهان است.
وی در این توییت نوشته است: بدون احتیاج به فشردن کلیدی یا ایجاد هر صدایی من این توییت را فقط با فکر کردن به آن ایجاد کردم.
"آسکلی" در اطلاعیه ای اظهار داشت که این توییت لحظه مهمی برای حوزه رابط های مغز و کامپیوتر است و ارتباط، امید و آزادی را برای این افراد برجسته می کند.
وی ادامه داد: فناوری عرضه شده به افرادی که استقلال عملکردی آنها توسط بیماری هایی مانند فلج مغزی سلب شده است، کمک می نماید.
او همینطور اشاره نمود که این شرکت درحال برنامه ریزی برای نخستین مطالعه این رابط در انسان در سال آینده در ایالات متحده است.
ازاین رو بنظر می رسد اتفاقات جالبی در این حوزه در پیش است که باید منتظر بمانیم تا در سال آینده میلادی که بزودی آغاز خواهد شد، ببینیم این تکنولوژی جدید به افرادی که با وضعیتی نظیر فلج اندام مواجهند، چگونه برای بازگشت به آغوش جامعه کمک می کنند.




منبع:

1400/10/07
11:23:26
itemprop="bestRating">5
722
تگهای خبر: آنلاین , تكنولوژی , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد