وبلاگ آفتاب

تأثیر قابل توجه واکسن کووید-۱۹ بر بیماران مبتلا به سرطان

تأثیر قابل توجه واکسن کووید-۱۹ بر بیماران مبتلا به سرطان

به گزارش وبلاگ آفتاب پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی، تأثیر واکسن های کووید-۱۹ را بر بیماران مبتلا به سرطان مورد ارزیابی قرار دادند و تأثیر آنرا مشاهده نمودند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیوز مدیکال نت، یک بررسی سراسری روی کهنه سربازان مبتلا به سرطان نشان داده است که واکسن های کووید-۱۹ مبتنی بر آران ای پیام رسان، در جلوگیری از بروز مبتلا شدن به این بیماری در بیشتر افراد مبتلا سرطان مؤثر هستند.
پژوهشگران دریافتند که بعضی از بیماران واکسینه شده، همچون بیمارانی که درمان هایی را دریافت کرده اند که سیستم ایمنی آنها را شش ماه قبل از واکسیناسیون سرکوب می کند، طی مدت بررسی، کمتر از همتایان خود در مقابل مبتلا شدن به کووید-۱۹ محافظت می شوند.
"سو یو وو"(Tsu-Yu Wu)، پژوهشگر "دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد"(Stanford Medicine) و از اعضای این گروه پژوهشی اظهار داشت: ما می دانیم که به صورت کلی، بیماران مبتلا به سرطان و کووید-۱۹، نتایج ضعیفی را نشان می دهند. هدف ما شناسایی کردن بیمارانی بود که امکان دارد از مداخلات اضافی مانند واکسن تقویت کننده سود ببرند یا باید با مداخلات پیشگیرانه مانند داروهای ضد ویروسی خوراکی یا روش های مبتنی بر پادتن مونوکلونال درمان شوند. یافته اصلی پژوهش ما این است که واکسیناسیون کووید-۱۹، راهی موثر برای پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری در بیشتر افراد مبتلا سرطان است.
"ناتانیل فیلمور"(Nathanael Fillmore)، پژوهشگر "مدرسه پزشکی هاروارد"(Harvard Medical School) و از اعضای این گروه پژوهشی اظهار داشت: این پژوهش، نقاط قوت سیستم ملی مراقبت بهداشتی "اداره کل بهداشت کهنه سربازان"(VHA) را برجسته می کند. دسترسی به داده های باکیفیت در ارتباط با کهنه سربازان در سرتاسر کشور، برای فعال کردن روش شبیه سازی دقیق این پژوهش، بسیار مهم بود.

خطر کووید-۱۹ برای بیماران مبتلا به سرطان
خیلی از بیماران مبتلا به سرطان که به کووید-۱۹ هم مبتلا می شوند، نتایج ضعیفی را نشان می دهند و میزان مرگ و میر آنها بین ۱۳ تا ۳۳ درصد ارزیابی شده است. از آنجائیکه بیماران مبتلا به سرطان از آزمایش های ابتدایی واکسن حذف شدند، معلوم نیست که آیا واکسن های کووید-۱۹ مبتنی بر آران ای پیام رسان می توانند از افراد مبتلا به سرطان محافظت کنند یا خیر.
پژوهشگران در این پروژه، سوابق پزشکی بیشتر از ۱۸۰ هزار بیمار اداره کل بهداشت کهنه سربازان را که از اوت ۲۰۱۰ تا مه ۲۰۲۱ تحت درمان های متعدد همچون شیمی درمانی یا هورمون درمانی قرار داشتند، بررسی کردند. میانگین سنی بیماران، ۷۳.۷ بود و ۹۴ درصد از آنها مرد بودند. از این تعداد، حدود ۱۱۳ هزار نفر با یکی از دو واکسن مبتنی بر آران ای پیام رسان تاییدشده توسط "سازمان غذا و داروی آمریکا"(FDA) یعنی "فایزر"(Pfizer) و "مدرنا"(Moderna)، بین ۱۵ دسامبر ۲۰۲۰ تا ۴ مه ۲۰۲۱ واکسینه شدند. افرادی که پیش تر مبتلا به کووید-۱۹ تشخیص داده شده و واکسن "جانسون اند جانسون"(Johnson & Johnson) را دریافت کرده بودند، از این پژوهش حذف شدند.
پژوهشگران در هر روز از دوره بررسی، یک بیمار را که واکسینه شده بود با همتای خود که سابقه پزشکی مشابهی داشت اما واکسینه نشده بود، مطابقت دادند و میزان مبتلا شدن به کووید-۱۹ را در هر دو نفر مقایسه کردند.
آنها برای محاسبه اثربخشی واکسن، تعداد تشخیص های کووید-۱۹ را در گروههای واکسینه شده و واکسینه نشده مقایسه کردند. آنها دریافتند که اگر ۱۰ نفر از ۱۰۰ نفر واکسینه نشده آلوده شوند، در مقابل یک نفر از ۱۰۰ نفر واکسینه شده، مبتلا می شود و این نشان داده است که واکسن در هر ۱۰ مورد، از ۹ مورد مبتلا شدن پیشگیری می کند و اثربخشی واکسن ۹۰ درصد خواهد بود.

تاثیر به زمان وابسته است
پژوهشگران دریافتند که واکسن ها به صورت کلی از دو هفته بعد از دوز دوم، تا حدود ۵۸ درصد در جلوگیری از مبتلا شدن مؤثر هستند اما تأثیر این واکسن ها در افرادی که آخرین درمان سرطان آنها، شش ماه یا بیشتر قبل از اولین دوز واکسن انجام شده بود، حدود ۸۵ درصد بود. واکسن ها در افرادی که درمان سرطان آنها سه تا شش ماه قبل از اولین دوز آنها به پایان رسیده بود، حدود ۶۳ درصد و در بین افرادی که درمان آنها طی سه ماه بعد از اولین دوز به پایان رسید، ۵۴ درصد مؤثر بود. هر دو واکسن به صورت مشابه مؤثر بودند.
درمان های سرطان، روش هایی مانند شیمی درمانی را شامل می شوند که می توانند سیستم ایمنی را سرکوب کنند و همچنین، هورمون درمانی که احتمال کمتری دارد که این کار را انجام دهد. در بین افرادی که درمان سرطان آنها کمتر از سه ماه قبل از اولین دوز به پایان رسیده بود، تأثیر واکسن حدود ۵۷ درصد و در افرادی که تحت هورمون درمانی قرار گرفته بودند، حدود ۷۶ درصد مؤثر بود. تأثیر واکسن ها در زیرمجموعه کوچکی از بیماران مبتلا به انواع خاصی از سرطان های خون که می توانند سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند، به صورت قابل توجهی کمتر بود.
وو اظهار داشت: این اولین پژوهش در مورد افراد مبتلا به سرطان است که به جای نشانگرهای جایگزین مانند سطوح تولید پادتن، یک پیامد بالینی مهم را بررسی می کند. ما دریافتیم که باآنکه واکسن ها در بعضی از زیرگروه ها تأثیر کمتری دارند اما دلیلی برای اجتناب کردن از واکسیناسیون وجود ندارد.
این پژوهش، در مجله "JAMA Oncology" به چاپ رسید.



1400/09/17
10:55:42
itemprop="bestRating">5
682
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد