وبلاگ آفتاب
مروری بر نتایج یك تحقیق؛

آیا اپلیکیشن ها در بهبود مسواک زدن بچه ها مؤثرند؟

آیا اپلیکیشن ها در بهبود مسواک زدن بچه ها مؤثرند؟

امروزه صحبت های زیادی درباب تأثیر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن ها در بهبود اوضاع سلامتی بیماریهای مزمن مطرح است. اما آیا این موارد در بهبود وضعیت مواردی مثل مسواک زدن کودکان و نوجوانان نیز مؤثرند؟


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، امروزه پوسیدگی دندان بعنوان شایع ترین بیماری غیرواگیر و قابل پیشگیری که بخش عظیمی از جمعیت را در طول زندگی مبتلا می کند، شناخته می شود. پیش گیری از پوسیدگی دندان بوسیله استفاده از فلوراید، رعایت رژیم غذایی و از همه مهم تر دو بار مسواک زدن در طول روز امکان پذیر است. این موارد بطور عمده به سبک زندگی افراد مربوط می شود. سبک زندگی افراد از دوران کودکی و نوجوانی و باتوجه به آموزش ها و تبادلات افراد با محیط اطراف شکل می گیرد.
بنا بر گفته پژوهشگران، امروزه باتوجه به پیشرفت و سهولت دسترسی به فناوری، مداخلات تغییر رفتار را می توان با بهره گیری از تلفن های هوشمند، کامپیوتر های قابل حمل، کامپیوتر های رومیزی، اینترنت، فناوری های پوشیدنی و تلویزیون ارائه داد. با ظهور اینترنت و دسترسی سهل به آن بوسیله تلفن های هوشمند و همین طور استفاده روزمره کودکان و نوجوانان یا والدین آنها از این فنآوری، فرصتی جهت ارتقای آموزش بهداشت دهان و دندان به روش دیجیتال فراهم گشته است. اما دراین زمینه بااینکه مقالات علمی مختلفی انتشار یافته اند، ولی تا حالا این مقالات بصورت یک جا و نظام مند مرور نشده و به تأییدی جامع منجر نشده اند. پس در این خصوص نیاز پژوهشی واضحی احساس می شده است.
برای پرکردن این خلأ پژوهشی و بررسی اینکه آیا شبکه های اجتماعی مجازی و اپلیکیشن ها واقعاً بر تکرار مسواک زدن کودکان و نوجوانان مؤثرند یا خیر، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد تحقیقی را به انجام رسانده اند.
در این مرور پژوهشی نظام مند، پژوهشگران اطلاعات مورد نیاز خودرا با جستجوی دقیق در پایگاه های اطلاعاتی PubMed، Cochrane Library، Scopus، Web of Science و Embase فراهم نموده و مورد تجزیه وتحلیل قرار داده اند.
نتیجه این بررسی ها نشان داده است که استفاده از اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی مجازی در تکرار مسواک زدن روزانه کودکان و نوجوانان، چندان مؤثر تلقی نمی گردد و هم اکنون قابل تأیید دقیق نیست. هرچند تعداد مقالات در این مقوله بسیار اندک و یافته ها ضد و نقیض بوده و همچنان به مطالعات بیشتری نیاز است.
در این خصوص، فریبا لاجوردی طرقبه، دندانپزشک و محقق مشهدی و دیگر همکارش از گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گویند: «تحقیقات در مورد مداخلات مبتنی بر اینترنت در مراحل ابتدایی قرار دارد و هنوز چهارچوبی جهت راهنمایی در طراحی مطالعات ارائه نشده است. همانطور که در مقالات ورودی به پژوهش ما مشاهده شد محدودیت هایی در طراحی چنین مطالعاتی وجود دارد. اما آنچه مشخص است لزوم استفاده از نظریه های تغییر رفتار در این نوع مداخلات و طراحی اپلیکیشن و یا شبکه اجتماعی است که تعامل بیشتری با کاربر برقرار کنند».
آنها می افزایند: «جمع آوری داده ها به شکلی که کمترین سوگیری در آن رخ دهد، چالشی دیگر در مورد ارزیابی رفتار تکرار مسواک زدن است. این در حالیست که اثر مثبت استفاده از اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی در ارتقای خودمراقبتی در افراد دارای بیماریهای مزمن نظیر دیابت به اثبات رسیده است»
این نتایج حاکی از آن هستند که هم اکنون و با این میزان از تحقیقات انجام شده، نمی توان بر اثرگذاری مثبت اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی بر بهبود وضعیت مسواک زدن کودکان و نوجوانان صحه گذاشت.
این یافته ها را مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد منتشر نموده است. این مجله در حوزه علوم دندانپزشکی و در امتداد پژوهش و اطلاع رسانی بصورت فصل نامه منتشر می شود.



1400/09/14
12:20:17
itemprop="bestRating">5
1061
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد