وبلاگ آفتاب
یادداشت مهمان؛

چرا موسیقی غیرتجاری را فراموش کرده اید؟

چرا موسیقی غیرتجاری را فراموش کرده اید؟

وبلاگ آفتاب: یکی از نوازندگان و فعالان عرصه موسیقی با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای از سرگیری کنسرت ها از کم توجهی مدیران دفتر موسیقی نسبت به جایگاه موسیقی های غیرتجاری انتقاد نمود.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، شهرام صارمی نوازنده، آهنگساز، پژوهشگر و از فعالان حوزه موسیقی در قالب یادداشتی که بصورت اختصاصی در اختیار گروه هنر خبرگزاری مهر قرار داده است، با اشاره به اقدامات انجام گرفته برای از سرگیری کنسرت ها از کم توجهی مدیران دفتر موسیقی نسبت به جایگاه موسیقی های غیرتجاری انتقاد نمود.
در متن یادداشت شهرام صارمی آمده است:
با توجه به برگزاری جلسه روز دوازدهم آبان ماه در خصوص از سرگیری مجدد کنسرت ها با حضور تهیه کنندگان، کنسرت گذاران و نمایندگان برخی از سالن ها که در محل دفتر موسیقی انجام شد و نیز برگزاری جلسه ای مشابه در سال قبل و عدم حضور نماینده ای از مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هر دوی این جلسات، لازم دیدم مواردی چند را مطرح نمایم.
سال گذشته بعد از برگزاری نخستین جلسه، عدم حضور نماینده سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اینجانب را بر آن داشت تا از یکی از مطلعین درباب چرایی این اقدام، پرسشی طرح شود و پاسخ این بود: «این جلسه مربوط به سالن های تحت نظارت وزارت ارشاد بوده است».
در همین ابتدا این سوال مطرح می شود که مگر سایر سالن ها تحت نظارت دفتر موسیقی وزارت ارشاد نیست؟ سالن های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای هماهنگی و گرفتن مجوز اجرای کنسرتهای موسیقی با کدام نهاد در ارتباط هستند؟
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در زیر مجموعه خود تعداد زیادی فرهنگسرا و خانه فرهنگ دارد که خیلی از آنها سالن هایی برای اجرای کنسرت دارند. طی بیش از دو دهه فعالیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسراها مرکز خیلی از کارهای بهادار موسیقی بوده اند، میزبان گروههای بسیار معتبری در شاخه های مختلف موسیقی بوده اند که اکنون از هنرمندان شناخته شده موسیقی هستند. خیلی از هنرمندان جوان موسیقی، فرهنگسراها را پایگاه و خانه امنی برای خود و کارهای هنری شان می دانند. حال چگونه است که این سالن ها و فعالیت هایشان از نظر مسئولین دور مانده است؟ عدم توجه به فرهنگسراها و جوانان این نکته را در ذهن اینجانب متبادر می کند که با وجود تمام سفارش هایی که برای پشتیبانی از جوانان می شود، دفتر موسیقی به این مهم اصلاً توجه ندارد.
ظاهراً منظور از شروع کارهای موسیقی در این نشست، فقط شروع فعالیت کنسرتهای تجاری، با درآمدزایی بالا و فارغ از در نظر داشتن شاخصه های هنری است. از سرگیری این اجراها البته اشکالی ندارد ولی مغفول ماندن یکی از مهم ترین وظایف دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که همان پشتیبانی از فعالیت گروههای موسیقی غیرتجاری و به ویژه جوان دارای شاخصه های هنری است نکته ایست که به سادگی نمی توان از آن چشم پوشید. چنین بی توجهی هایی به یقین ناشی از توجه به مشاوره های غیرحرفه ای، غیرتخصصی یا برآمده از منافع شخصی یا محفلی است. این سیاستگذاری برمبنای کدام سیاست کلان در وزارت ارشاد انجام می شود؟
آیا اطلاع دارید که فرهنگسراها میزبان خیلی از اتفاقات هنری همچون جشنواره موسیقی فجر، جشنواره نواحی و تعداد فراوانی کنسرت که با مجوزهای آن دفتر برگزار می شود، بوده اند؟ آیا اطلاع دارید فرهنگسرای ارسباران بیش از ۲۰ دوره یکی ازسالن های اصلی وثابت برگزاری جشنواره موسیقی فجر بوده است؟
در خصوص بی توجهی دفتر موسیقی به موضوع موسیقی هنری و جدی جوانان، هنگامی اطمینان بیشتری پیدا می نماییم که با تاخیر چند ماهه در ارسال فراخوان جشنواره موسیقی جوان که تنها جشنواره هنری دفتر موسیقی است، مواجه می شویم. البته اگر پافشاری بسیار جدی چند تن از استادان ارجمند و بسیار موثر چند دهه گذشته نبود، مشخص نبود که سرنوشت جشنواره موسیقی جوان چه شده بود!
لازم است اطلاع داشته باشید که شرایط نابسامان موسیقی هنری، انزوای آشکار هنرمندان با سابقه و شناخته شده موسیقی، تنزل سلیقه موسیقیایی در عموم مردم، تولیدات گوناگون موسیقی غیرهنری (فاقد محتوی باارزش موسیقی، ادبی و …) حاصل فعالیت ناکارآمد و غیرتخصصی نهادهای مرتبط در چندین سال اخیر بوده است.
عدم توجه به موارد یاد شده موجب خواهد شد که وضعیت موسیقی هنری و موسیقیدانان شاخه های غیرتجاری این هنر با مشکلات بیشتری مواجه شود. همین طور پیشنهاد می شود برای سالن ها و مراکزی که در ارتباط با هر نوع موسیقی هنری و غیرتجاری فعالیت می نمایند، تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته شود.


منبع:

1400/09/01
22:35:47
itemprop="bestRating">5
810
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد