وبلاگ آفتاب
در یك مطالعه آزمایشگاهی بررسی شد

خاصیت ضد سرطانی نوعی مخمر پروبیوتیک

خاصیت ضد سرطانی نوعی مخمر پروبیوتیک

وبلاگ آفتاب: در یک مطالعه آزمایشگاهی مشخص شد که نوعی مخمر پروبیوتیک به نام «ساکارومایسز بولاردی» می تواند از رشد سلول های سرطانی معده مقاوم به دارو پیشگیری کند.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، سرطان معده چهارمین سرطان شایع و دومین سرطان کشنده در سراسر جهان است. عفونت هلیکوباکتر پیلوری، برخی رژیم های غذایی، مصرف تنباکو و سیگار و چاقی همچون عوامل خطر سرطان معده هستند.

سلول های سالم در صورتیکه گرفتار مشکل شوند، تکثیر نمی شوند و با انجام «آپوپتوز» و مرگ برنامه ریزی شده، خودرا از بین می برند تا بقای سلول های دیگر حفظ شود؛ ولی سلول های سرطانی نسبت به مرگ برنامه ریزی شده، مقاومت دارند. در نتیجه تکثیر غیر قابل کنترل سلولی و مقاومت به مرگ برنامه ریزی شده، خاصیت های اصلی سلول های سرطانی هستند.

بر همین اساس؛ هر عاملی که بتواند سلول های سرطانی را گرفتار آپوپتوز و مرگ برنامه ریزی شده کند، می تواند بعنوان ماده ضد سرطانی شناخته شود. حدودا تمام درمان های موجود سرطان همچون شیمی درمانی، با اثرات جانبی سمی برای سلول های طبیعی همراه هستند و می توانند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد کنند.

همچنین در سالهای اخیر مقاومت سلول ها به شیمی درمانی، به یکی از اشکالات بزرگ تبدیل گشته و موجب عود مجدد سرطان می شود. از جانب دیگر هزینه های این درمان، بار اقتصادی زیادی را برای بیماران تحمیل کرده است. بر همین اساس؛ مطالعات گسترده ای برای یافتن روش های درمانی با عوارض جانبی و هزینه کم تر ادامه دارد.

یکی از موادی که امروزه از نظر خاصیت ضد سرطانی، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته اند، «پروبیوتیک ها» هستند. در مطالعات اولی، استفاده از پروبیوتیک ها و یا ترکیبات ثانویه ای که تولید می کنند، بعنوان پیشگیری و درمان سرطان، نتایج خوبی داشته است.

پروبیوتیک ها؛ موجودات زنده کوچکی هستند که اثرات مفید آنها در دستگاه گوارش مشخص شده است. تعدادی از سویه های باکتریایی و قارچی بعنوان پروبیوتیک شناخته می شوند و پیش گیری از برخی بیماریها، متعادل کردن باکتری های مفید روده، تحریک سیستم ایمنی، درمان اختلالات گوارشی، کارهای آنتی اکسیدانی و... نمونه هایی از این اثرات مفید هستند.

با توجه به موارد گفته شده، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی قزوین با انجام یک مطالعه، خاصیت ضد سرطان نوعی مخمر پروبیوتیک به نام «ساکارومایسز سرویزیه» (واریته بولاردی) را بر رده های سلولی سرطان معده بررسی کردند.

این پژوهشگران دیواره سلولی این مخمر را به محیط کشت سلول های سرطان معده اضافه کردند و تاثیر آنرا در ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت پس از افزودن، مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه میزان زنده مانی سلول های سرطانی و ایجاد آپوپتوز در این سلول ها، ارزیابی شد.

بررسی های این مطالعه نشان داد که افزودن دیواره سلولی این مخمر پروبیوتیک می تواند از تکثیر سلول های سرطانی پیشگیری کند و همین طور توانایی ایجاد آپوپتوز یا مرگ برنامه ریزی شده را در این سلول ها دارد.

بر همین اساس؛ این مخمر پروبیوتیک به سبب خاصیت هایی که دارد، می تواند بعنوان یک داروی آینده در پیشگیری و درمان سرطان معده مورد توجه قرار گیرد.

پژوهشگران این مطالعه سفارش می کنند: از آن جا که مخمر پروبیوتیک ساکارومایسز بولاردی قادر به از بین بردن سلول های سرطانی مقاوم به دارو است، در آینده از آن بعنوان یک عامل ضدسرطان و یا در فرمولاسیون داروهای مکمل برای درمان و پیش گیری از سرطان های معده، استفاده گردد.

در انجام این مطالعه بابک پاک بین از گروه بهداشت و کنترل کیفیت مواد غذایی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، شقایق پیشخوان دیبازر از گروه ایمونولوژی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، سمانه اله یاری از گروه بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین، مریم جوادی و علیرضا فراست؛ پژوهشگران مرکز تحقیقات سلولی و مولکولی پژوهشکده پیش گیری از بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین، و سینا درزی از مرکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین با یکدیگر مشارکت داشتند.
یافته های این تحقیق بصورت مقاله علمی با عنوان «بررسی اثر دیواره سلولی مخمر پروبیوتیک ساکارومایسز بولاردی بر میزان بقای سلولی و بیان ژن survivin در رده های سلولی EPG85-257P و EPG85/257-RDB سرطان معده انسانی» در نشریه «Food Science & Nutrition» انتشار یافته است.




1400/08/23
09:30:35
itemprop="bestRating">5
898
تگهای خبر: اقتصاد , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد