وبلاگ آفتاب
پژوهشگران بررسی كردند

تاثیر ژل حاوی عصاره موسیر در درمان تبخال

تاثیر ژل حاوی عصاره موسیر در درمان تبخال

وبلاگ آفتاب: مطالعه بررسی تأثیر ژل حاوی عصاره موسیر بر روی تبخال نشان داد که  ژل لیپوزومی عصاره موسیر (شالومین) قادر به کوتاه کردن دوره درمان و بهبود تبخال همانند داروی آسیکلوویر است.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، تبخال به سبب آلودگی با ویروس "هرپس سیمپلکس" نوع یک ایجاد می شود و بطور معمول از داروی «آسیکلوویر»، که یک داروی ضد ویروس می باشد، برای درمان آن استفاده می شود. این دارو بطور کلی هیچ عارضه جانبی ندارد؛ با این وجود، این داروی ضد ویروسی برای برخی افراد مناسب نمی باشد. بنا بر این پژوهشگران به دنبال یافتن جایگزینی برای این دارو هستند.

گیاه موسیر دارای ترکیب فعالی به نام «شالومین» است و بررسی های گذشته فعالیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد ویروسی آنرا نشان داده اند. به همین دلیل پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با انجام یک مطالعه تاثیر فرمولاسیون های مختلف تولید شده از ژل لیپوزومی شالومین را بر روی تبخال مورد بررسی قرار دادند و اثربخشی آنرا با پماد آسیکلوویر مقایسه کردند.

در این مطالعه ۴۵ نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز که توسط متخصص پوست معاینه شدند و برای آنها تبخال تشخیص داده شد، شرکت کردند. داوطلبان بصورت تصادفی به سه گروه ۱۵ نفری تقسیم شدند. گروه اول تحت درمان با داروی آسیکلوویر قرار گرفتند، گروه دوم ژل لیپوزومال شالومین دریافت نمودند و گروه سوم بعنوان گروه کنترل، تحت درمان با ژل لیپوزومی، بدون شالومین قرار گرفتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا زمان بهبودی و از میان رفتن احساس سوزن سوزن شدن، از داروی تجویزشده بر روی تبخال استفاده کنند. متخصص پوست زخم ها را هر ۱۲، ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعت بعد از شروع مداخله تا زمان بهبودی، مورد بررسی قرار داد.

در این بررسی ها در ۸۰ درصد (۱۲ مورد) از شرکت کنندگان، تبخال و حس سوزن سوزن شدن در حدود صفر تا ۲۴ ساعت از بین رفت و دو نفر از آنها نیز بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت بهبود پیدا کردند. در صورتیکه در گروه تحت درمان با آسیکلوویر، تبخال در هشت مورد (۵۳درصد ) طی ۴۸-۲۴ ساعت بعد از مصرف دارو از بهبود یافت.

نتایج این مطالعه نشان داد که ژل لیپوزومی عصاره موسیر (شالومین) قادر به کوتاه کردن دوره درمان و بهبود تبخال همانند آسیکلوویر است؛ در صورتیکه هیچ عوارض جانبی نداشته و برای همه گروههای سنی قابل استفاده می باشد.

با توجه به خواصی که هیدروژل دارد، می تواند چسبندگی بین شالومین و غشای پوستی را تسهیل کند و این مساله موجب افزایش نگه داشتن شالومین در محل تجویز و افزایش نفوذ دارو در پوست می شود. بنا بر این این ژل برای تبخال، درمان موثرتری نسبت به آسیکلوویر است و همین طور عوارض جانبی کمتری دارد.

در انجام این تحقیق؛ منصور امین، محمدحسن پی پل زاده، اسکندر مقیمی پور، سمیه هندالی، رضا یعقوبی، زهرا فرشاد زاده؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مشارکت داشتند.

یافته های این مطالعه بصورت مقاله علمی با عنوان «بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و ارزیابی بالینی فرمولاسیون نهایی ژل لیپوزومی شالومین بر روی تبخال» در مجله گیاهان دارویی و فرآورده های جانبی، انتشار یافته است.





منبع:

1400/08/09
11:54:16
itemprop="bestRating">5
984
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشگاه , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد