وبلاگ آفتاب

ابداع یک آزمایش خون که زوال عقل را ۵ سال زودتر پیشبینی می کند

ابداع یک آزمایش خون که زوال عقل را ۵ سال زودتر پیشبینی می کند

به گزارش وبلاگ آفتاب پژوهشگران آلمانی، گروهی از نشانگرهای زیستی را برای تشخیص زوال عقل شناسایی کرده اند که می توانند طی یک آزمایش خون، این بیماری را حدود پنج سال قبل از آغاز آن پیشبینی کنند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، تشخیص بموقع زوال عقل می تواند راه را برای عرضه روش های موثر درمان و مدیریت بیماری هموار کند. یکی از مواردی که دانشمندان برای یافتن نشانه های هشداردهنده به آن رجوع می کنند، خون است. یک پژوهش جدید، احتمال به کارگیری این چاره را زیاد می کند و گروهی از مولکول ها را بعنوان نشانه هایی توصیف می کند که زوال عقل را دو تا پنج سال قبل از آغاز آن مشخص می کنند و حتی شاید بتوانند اهداف جدیدی را برای درمان های پیشرفته عرضه کنند.
در چند سال گذشته، شاهد پژوهش های گسترده ای بوده ایم که احتمال تشخیص زوال عقل با کمک آزمایش خون را مطرح می کنند. خیلی از این پژوهش ها، بر شناسایی پیش ماده های پلاک های سمی مغز مبتنی هستند که با زوال عقل ارتباط دارند و گروهی دیگر از پژوهش ها، بر ماده ژنتیکی و نشانگرهای زیستی چربی متمرکز شده اند.
این پژوهش که توسط دانشمندان "مرکز بیماری های عصبی آلمان"(DZNE) انجام شده است، بر مولکول های معروف به "ریزآران ای"(microRNA) تمرکز دارد. ریزآران ای ها، رشته هایی از آران ای غیر کدکننده هستند که بیان ژن و تولید پروتئین را تنظیم می کنند و به تازگی نقش آنها را در تشخیص سرطان به کمک آزمایش خون و ادرار مشاهده کرده ایم.
پروفسور "آندره فیشر"(André Fischer)، سرپرست این گروه پژوهشی اظهار داشت: ریزآران ای های متفاوتی وجود دارند و هر یک از آنها می توانند شبکه کامل پروتئین های وابسته را تنظیم کنند و در نتیجه، بر فرآیندهای پیچیده ارگانیسم تأثیر بگذارند. بنابراین، ریزآران ای ها تأثیر گسترده ای دارند. ما می خواستیم بفهمیم که آیا ریزآران ای های خاصی وجود دارند که وجود آنها در خون، با آمادگی ذهنی ارتباط داشته باشد یا خیر.
دانشمندان برای مشخص کردن مجموعه ای از ریزآران ای ها که می توانند نشانه ای برای عملکرد ذهنی باشند، داده های در ارتباط با افراد جوان و سالم و همینطور داده های به دست آمده از افراد مسن مبتلا به "اختلال شناختی خفیف"(MCI) را تجزیه و تحلیل کردند. این تلاش ها با پژوهش گسترده روی موش ها و کشت سلولی همراه شد و پژوهشگران روی سه ریزآران ای تمرکز کردند که یک نشانگر برای عملکرد ذهنی به شمار می روند.
پایین بودن سطح این ریزآران ای ها در خون افراد جوان و سالم، با عملکرد شناختی بهتر در آزمایش های شناختی مرتبط بود. سطح ریزآران ای در موش ها حتی قبل از آغاز وخامت عملکرد ذهن، افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که در بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف، ۹۰ درصد از افرادی که سطح بالایی از نشانگر خون داشتند، طی دو سال به آلزایمر مبتلا شدند.
فیشر افزود: ما افزایش این ریزآران ای ها در خون را نشانه ای برای زوال عقل می دانیم. به نظر ما، این نشانگر زیستی در انسان، نشان دهنده یک پیشروی است که حدود دو تا پنج سال بعد رخ خواهد داد.
دانشمندان علاوه بر مرتبط کردن این ریزآران ای ها با زوال عقل، بینش هایی را هم در مورد نحوه ایجاد این عارضه کشف کردند. بررسی های آنها روی موش ها و کشت سلولی نشان داد که سه مولکول، فرایند التهابی را در مغز شکل می دهند و بر انعطاف پذیری عصبی یا توانایی نورون ها در ایجاد ارتباط تأثیر می گذارند.
فیشر افزود: از نظر ما این ریزآران ای ها نه تنها نشانگر هستند، بلکه تأثیر فعالی هم بر فرآیندهای صدمه شناسی دارند. این موضوع، آنها را به اهداف درمانی بالقوه تبدیل می کند. ما با بررسی موش ها دریافتیم هنگامی که این ریزآران ای ها با دارو متوقف می شوند، توانایی یادگیری بهبود می یابد. ما این مورد را در موش های مبتلا به نقص های شناختی در رابطه با سن و همینطور موش های مبتلا به صدمه مغزی مشابه بیماری آلزایمر مشاهده کردیم.
باآنکه نتایج این پژوهش برای پیشرفت تشخیص بموقع زوال عقل، امیدوارکننده هستند اما دانشمندان در مورد چالش های تبدیل آن به یک آزمایش خون جهت استفاده بالینی، تردید ندارند. ریزآران ای ها را تنها میتوان به واسطه یک روش پیچیده اندازه گیری نمود که برای چنین کاربردهایی قابل اجرا نیست اما دانشمندان با اعتبار بخشیدن به نشانگرهای زیستی و عرضه چاره ای برای مراقبت، به دنبال چنین آینده ای هستند.
فیشر اظهار داشت: هدف ما این است که یک آزمایش کم هزینه شبیه به آزمایش فوری کروناویروس داشته باشیم؛ با این تفاوت که برای این آزمایش، به یک قطره خون نیاز داریم. شاید چنین آزمایشی را بتوان طی بررسی های متداول پزشکی مورد استفاده قرار داد تا خطر مبتلا شدن به زوال عقل، در مراحل ابتدایی شناسایی شود.
این پژوهش، در مجله "EMBO Molecular Medicine" به چاپ رسید.



1400/07/21
09:11:09
itemprop="bestRating">5
1058
تگهای خبر: پژوهش , پژوهشگر , دانشمند , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد