وبلاگ آفتاب
پنجشنبه های مستند در مهر؛

شفایافتگان چگونه راستی آزمایی می شوند؟

شفایافتگان چگونه راستی آزمایی می شوند؟

وبلاگ آفتاب: ابوذر حیدری کارگردان مستند داستانی گره بیان کرد که این فیلم شرحی درباره دو شفایافته حرم رضوی است.



ابوذر حیدری کارگردان مستند «گره» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این مستند اظهار داشت: این اثر یک فیلم مستند-داستانی و برگرفته از یک قصه واقعی است که ما آنرا کامل بازسازی کردیم. به همین ترتیب «گره» درباره شفایافتگان حرم امام رضا (ع) است. برای ساخت این فیلم اسناد حدود ۱۸ مورد شفایافته ای که به تأیید آستان قدس رضوی رسیده بود به دست ما رسید. این اسناد سال ها بود که بیرون نیامده بود اما به دست ما رسید و ما این مستند داستانی را ساختیم.
وی اضافه کرد: آستان قدس از سال ۹۰ سیستمی را طراحی نموده که هرکسی ادعای شفایافتگی در حرم امام رضا می کند مورد آنها را ثبت می کنند اما در مقابل از آنها اسناد می گیرند یعنی هرکسی می تواند این ادعا را مطرح کند اما در مقابل آستان قدس از آنها مدارکی می خواهد درواقع نوعی راستی آزمایی می شوند و پزشکان و مشاوران مختلف آن اسناد را بررسی می کنند. افرادی که این ادعا را مطرح می کنند از اسناد پزشکی بیماری خودرا ارائه می کنند و می گویند بیماری آنها غیرقابل درمان بوده اما پس از شفا یافتن، درمان شده اند بطورمثال آزمایشات پزشکی یک سال پیش این افراد را از آنها می گیرند و در ادامه آزمایشات دیگری می دهند و نشان می دهند که مشکلشان به کلی برطرف شده است. این افراد شفایافته برای مدعای خود قصه ای تعریف می کنند بطورمثال می گویند خوابی دیده اند یا به حرم دخیل بسته اند و… تمام این اسناد در کمیسیون پزشکی آستان قدس رضوی که متشکل از چندین پزشک و مشاور و… است، بررسی و در نهایت تأیید می شود.
حیدری توضیح داد: در این ۱۰ سال نزدیک هزار نفر اعلام شفایافتگی و اسنادی را ارائه کرده اند ولی از میان آنها ۱۸ مورد تأیید شده است که برمبنای مستندات کاملاً غیر علمی شفا پیدا کرده اند و اتفاق خارق العاده ای برای آنها رخ داده است. بقیه آنهایی هم که موضوع شفایافتگی را مطرح کرده اند داستانشان به این صورت بوده که بیماری آنها ساده بوده است، نه این که دروغ گفته باشند بطورمثال غده خوش خیم داشته، باید در یک سیر طبیعی مشکل برطرف می شده و از نظر علمی روند بهبودی طی شده است اما افراد به اشتباه فکر کرده اند شفا پیدا کرده اند. در این پروسه بررسی، کمیسیون مذکور تنها مواردی که بطور غیر علمی بهبود پیدا کرده اند، تأیید کرده اند.
این کارگردان بیان کرد: اسناد این ۱۸ مورد به ما ارائه شد و شامل ۱۸ قصه از افراد مختلف بود که در بین آنها شفایافتگانی از بیماری فلج، تومور، سرطان، نابینایی و … بود. از این بین ما ۲ قصه را انتخاب کردیم و «گره» را ساختیم البته آستان قدس در نظر دارد همه این ۱۸ مورد را فیلم کند که ما ۲ قصه ابتدایی را ساختیم.
حیدری مطرح کرد: برای ساخت آثاری از این دست یک نکته حائز اهمیت است؛ این که ممکنست سواستفاده هایی از طرف اشخاص مختلف شود به همین دلیل ما کل پروسه تحقیقات و ساخت فیلم را در سکوت خبری انجام دادیم و نامی از این شفایافتگان ارائه نمی دهیم فیلمبرداری ما کاملاً در سکوت خبری صورت گرفت تا کسی سواستفاده نکند. برای مثال قبلاً عده ای به دروغ گفته اند ما شفایافته ایم و از احساسات مردم سواستفاده کرده اند به این صورت که مردم مقابل خانه آنها رفته اند تا نذر و نیاز کنند ضمن این که برای مقابله با ترویج خرافات، نظر خود آستان این بود که هیچ نوع اسم و سندی بابت این مساله منتشر نشود ولیکن ما اسناد را دیدیم. بخش عمده ای از قصه برمبنای مکتوباتی بود که در آستان قدس به ما تحویل دادند یعنی یک سری گزارش، اسناد پزشکی و… بود و ما برمبنای آن عمل کردیم.
وی بیان کرد: یکی از شفایافتگانی که به داستانش پرداختیم پسربچه ای بود که مشکل فلج پا داشت. او بصورت مادرزادی فلج نبود اما پس از مدتی در فرآیندی فلج می شود، بعد در حرم امام رضا شفا می گیرد و کم کم حس به پایش برمی گردد بعدها هم که اسنادش را آوردند دیدند چیزی غیرعلمی و خارق العاده در بدن او اتفاق افتاده است. مورد دیگر خانمی بود که سرطان خون داشت، او به بیمارستانی می رود اما حالش وخیم می شود تا این که یک روز که خادمان آستان قدس پرچم امام رضا را به آن بیمارستان می برند، آن خانم در آنجا نیت می کند، چند روز بعد روند بهبود پیدا می کند و گلبول های وی آغاز به رشد می کنند.
حیدری مطرح کرد: فرآیند تأیید شفایافته طولانی است چندین کمیسیون پزشکی راستی آزمایی و اسناد و مدارک را بررسی می کنند و چندین ماه طول می کشد تا مورد آن شفایافته تأیید شود.
این کارگردان در آخر اظهار نمود: فرآیند ساخت این مستند هم در نوع خود جالب و به نظرم لطف امام رضا بود که موجب شد این فیلم را بسازیم.


منبع:

1400/07/15
12:50:23
itemprop="bestRating">5
912
تگهای خبر: تحقیقات , درمان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد