وبلاگ آفتاب
به بهانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی، وبلاگ آفتاب بررسی كرد؛

مراکز آموزش عالی در جهاد دانشگاهی در یک نگاه

مراکز آموزش عالی در جهاد دانشگاهی در یک نگاه

یکی از برنامه های جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه علم، فناوری و فرهنگ، توسعه دانشگاه های غیردولتی معتبر و همچنین، توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، سازمان جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد انقلابی و برخاسته از انقلاب فرهنگی، از زمان شکل گیری در مردادماه ۱۳۵۹، کارهای خودرا بر توسعه علمی و فناورانه و توسعه فرهنگی، بعنوان دو زیرساخت اصلی پیشرفت دانش بنیان کشور متمرکز کرده است و در طول بیش از ۴ دهه فعالیت، در زمینه های مختلف پزشکی، فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم انسانی، آموزش، اشتغال و کارآفرینی، دستاوردهای قابل توجهی داشته است.
یکی از برنامه های جهاد دانشگاهی در حوزه توسعه علم، فناوری و فرهنگ، توسعه دانشگاه های غیردولتی معتبر و همچنین، توسعه آموزش عالی و تخصصی با رویکرد تربیت منابع انسانی متعهد، کارآمد و کارآفرین است. در این راستا و طی سال های حیات جهاد دانشگاه مراکز آموزش عالی با هدف کمک به توسعه و رشد علمی، در سراسر کشور شکل گرفتند.
در این راستا، دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)، دانشگاه علم و هنر (یزد)، ۶ مؤسسه آموزش عالی شامل مؤسسه آموزش عالی اصفهان، مؤسسه آموزش عالی خوزستان، مؤسسه آموزش عالی رشت، مؤسسه آموزش عالی کاشمر، مؤسسه آموزش عالی کرمانشاه، مؤسسه آموزش عالی همدان (در مقاطع کاردانی تا دکترا)، همین طور مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی با ۳۸ مرکز فعال در سراسر کشور، مجموعه دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی را می سازند.
همزمان با شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور و با هدف آشنایی بیشتر با کارهای اخیر تعدادی از این مراکز خصوصاً از زمان شروع همه گیری بیماری کووید ۱۹، با دکتر سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)، دکتر محمود اشعاری، رئیس دانشگاه علم و هنر (یزد)، دکتر محمدعلی گودرزی، رئیس مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی گفت و گو کردیم که طی روزهای آتی منتشر خواهند شد.
اما با هدف آشنایی بیشتر با حوزه آموزش عالی در جهاد دانشگاهی، نگاهی گذرا به دانشگاه ها، مؤسسه های آموزش عالی و مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی خواهیم داشت.

دانشگاه علم و فرهنگ (تهران)
جهاد دانشگاهی بر طبق اهداف و وظایف مندرج در اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت آموزشی خودرا در زمینه آموزش عالی با تأسیس مؤسسه آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۷۲ شروع نمود و بعد از فعالیت مستمر و کسب موفقیت های آموزشی و در پی احراز شرایط لازم، شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم در سال ۱۳۸۴ با ارتقای این مؤسسه به دانشگاه علم و فرهنگ موافقت نمود.
دانشگاه علم و فرهنگ با ۵ دانشکده فنی و مهندسی، هنر و معماری، علوم انسانی، علوم گردشگری، علوم و تکنولوژی های جدید زیستی فعالیت می کند و حدود ۹ هزار دانشجو در این دانشگاه در مقاطع کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) کارشناسی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه علم و فرهنگ در برگزاری دوره های تحصیلات تکمیلی از توانمندی های نرم افزاری و سخت افزاری مراکز، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های جهاد دانشگاهی مانند پژوهشگاه رویان، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، پژوهشگاه ابن سینا، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشگاه علوم انسانی و اجتماعی، پژوهشکده گردشگری و پژوهشکده فرهنگ و هنر بهره مند است که این امر منجر به ارتقاء کیفی دوره های آموزشی این دانشگاه شده است.
بهره برداری از تجربه ها و دستاوردهای علمی سایر کشورها نیز یکی از راهبردهای مهم دانشگاه علم و فرهنگ است و به همین دلیل برگزاری دوره های مشترک آموزشی بلندمدت و کوتاه مدت با دانشگاه های معتبر جهانی در امتداد ورود به عرصه های بین المللی پیش بینی شده است که همچون آنها می توان به عقد قرارداد و تفاهم نامه های همکاری آموزشی با دانشگاه های UPM و USM مالزی، Warwick و Sheffield انگلستان، Mälardalen سوئد و IMC اتریش اشاره نمود.

دانشگاه علم و هنر (یزد)
این دانشگاه با نام موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان یزد فعالیت خودرا در حوزه آموزش عالی از سال ۱۳۷۵ با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بصورت شعبه ای از مؤسسه مرکزی آموزش عالی جهاد دانشگاهی شروع نمود و از سال ۱۳۸۱ بعنوان یک مؤسسه مستقل در آمده است. در سال ۱۳۹۲ با موافقت شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بین ۳۴۵ موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی کشور، به دانشگاه علم و هنر ارتقاء یافت. این دانشگاه اکنون خدمات آموزشی خودرا در ۳ دانشکده علوم انسانی، فنی مهندسی، هنر و معماری در مقاطع کاردانی (۵ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی پیوسته (۳۰ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی ناپیوسته (۹ کدرشته تحصیلی)، کارشناسی ارشد (۳۲ کدرشته تحصیلی) و دکتری ( ۲ کدرشته تحصیلی) ارائه می کند.
دانشگاه علم و هنر یکی از معتبرترین و گسترده ترین دانشگاه های غیرانتفاعی در سطح کشور شمرده می شود. در حال حاضر ۶ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی (ناپیوسته و پیوسته)، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
علاوه بر اهتمام جدی مسئولان و اساتید دانشگاه به ارتقای کیفی و رشد علمی و اجتماعی دانشجویان، یکی از با اهمیت ترین خاصیت های این دانشگاه ایجاد رشته های آموزشی بر طبق نیازهای جامعه است که سبب شده تا دانش آموختگان این مرکز آموزشی از فرصت های قابل قبول شغلی بهره مند شوند.

مؤسسه آموزش عالی اصفهان
جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان باتوجه به مجموعه تجارب و پتانسیل های موجود، در سال ۱۳۷۲ موفق به گرفتن مجوز راه اندازی مؤسسه آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی از وزارت علوم شد.
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی استان اصفهان دارای ۴۸ رشته است که از این تعداد، ۱۲ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، ۱۹ رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، ۱۰ رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته، ۵ رشته در مقطع کاردانی پیوسته و ۲ رشته در مقطع کاردانی ناپیوسته هستند.

مؤسسه آموزش عالی خوزستان
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در سال ۱۳۷۴ تأسیس و در دو رشته کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی و کاردانی کامپیوتر آغاز به فعالیت نمود. این مؤسسه در حال حاضر دارای ۳ دانشکده فنی و مهندسی، ادبیات و علوم انسانی، تحصیلات تکمیلی است.
بزرگترین مؤسسه آموزش عالی غیردولتی در سطح استان، بهره مندی از فضای آموزشی، فرهنگی، ورزشی و پژوهشی مناسب و مجهز، ارتقا و تامین فاکتورهای ارزیابی هیئت نظارت و ارزیابی بعنوان دانشگاه منتخب در سه سال منتهی به سال، ۹۷ از مزیت های رقابتی این مؤسسه است. چشم انداز مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان، تبدیل شدن به بزرگترین دانشگاه غیرانتفاعی نسل ۳ با رویکرد کارآفرینی در استان خوزستان است.
مؤسسه آموزش عالی رشت
مؤسسه آموزش عالی رشت بنا به درخواست جهاد دانشگاهی واحد استان گیلان در سال ۱۳۷۳ با پذیرش ۳۶ نفر دانشجو در مقطع کاردانی آغاز به فعالیت کرد. این مؤسسه در حال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته، کارشناسی ارشد مبادرت به پذیرش دانشجو می کند.

مؤسسه آموزش عالی کاشمر
این مرکز در سال ۱۳۷۳ با دریافت مجوز تأسیس مؤسسه آموزش عالی از وزارت علوم برای نخستین بار در مقطع کاردانی در دو رشته حسابداری و تولیدات گیاهی موفق به پذیرش دانشجو شد. به دنبال آن در سال ۱۳۷۶ با گرفتن مجوز برگزاری دوره های علمی - کاربردی از وزارت علوم موفق به پذیرش دانشجو در دو رشته کاردانی تکنولوژی گیاه پزشکی و گیاهان دارویی است. از سال ۱۳۸۱ تا کنون نیز با پیشنهاد دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی، زیر نظر واحد مشهد مدیریت می شود.
مؤسسه آموزش عالی کاشمر در حال حاضر با ۲۷ رشته در زمینه کشاورزی (گیاه پزشکی، تولیدات باغی، زراعی، گیاهان دارویی)، مدیریت تجاری، علوم تربیتی، حسابداری و کامپیوتر در مقطع کاردانی و کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته)، ۴ رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته شامل تکنولوژی بذر، بیماری شناسی گیاهی، حشره شناسی کشاورزی و علوم و مهندسی صنایع غذایی فعالیت می کند.

مؤسسه آموزش عالی کرمانشاه
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی کرمانشاه، فعالیت خودرا با پذیرش دانشجو بوسیله کنکور سراسری از سال ۱۳۸۴ شروع نمود. هم اکنون بیش از ۱۷۰۰ دانشجو در این موسسه در مقاطع کاردانی، کارشناسی (پیوسته و ناپیوسته) و کارشناسی ارشد در ۱۳ گروه آموزشی و ۴۲ رشته تحصیلی مشغول به تحصیل هستند.

مؤسسه آموزش عالی همدان
مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی واحد همدان فعالیت خودرا از سال ۱۳۷۴ با پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته نرم افزار کامپیوتر با ۹ نفر دانشجو شروع نمود. رویکرد این دانشگاه در دورههای آموزشی بلند مدت، تمرکز بر دوره های تحصیلات تکمیلی با هدف کاربردی کردن دانش فنی است که امید است این روند در برنامه آموزشی شتاب بیشتری بگیرد. این مؤسسه آموزش در حال حاضر در مقاطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و ناپیوسته در ۱۸ کد رشته مبادرت به پذیرش دانشجو می کند.

مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی
مجموعه آموزش عالی علمی کاربردی در امتداد تحقق تعدادی از بندهای اساسنامه جهاد دانشگاهی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ سال ۱۳۷۰ مبنی بر"اجرای دوره های رسمی آموزش های علمی-کاربردی مطابق ضوابط و مقررات آموزش عالی کشور و ایجاد تشکیلات آموزشی و تحقیقاتی متناسب با آن برمبنای قوانین و مقررات آموزش عالی" فعالیت خودرا از سال ۱۳۷۷ در ذیل معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی با ۸ مرکز و ۸ عنوان رشته با ۲۸۴ دانشجو در مقطع کاردانی ناپیوسته در سطح کشور شروع کرد. با توجه به مصوبه هیأت امنای جهاد دانشگاهی در سال ۱۳۸۰، با تأسیس مرکز آموزش عالی علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی، این فعالیت ادامه یافت.
بر طبق مصوبه شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۰، رتبه مرکز به مؤسسه آموزش عالی علمی- کاربردی ارتقاء پیدا کرد. این مؤسسه در حال حاضر با دارا بودن ۳۸ مرکز فعال و بیش از ۱۹ هزار دانشجو در مقاطع کاردانی ناپیوسته، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد در دو نظام ترمی و پودمانی، بزرگترین مؤسسه آموزش عالی در میان ۵ مؤسسه همکار دانشگاه جامع از حیث جمعیت دانشجویی و گستردگی مراکز در سطح کشور شمرده می شود.
ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی کاربردی کشور؛ ارتقای فاکتورهای کمی و کیفی آموزش های علمی کاربردی در جامعه؛ فراهم سازی زیربنای مناسب بمنظور به کارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی؛ زمینه سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال تکنولوژی نوین، مهم ترین اهداف آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی جهاد دانشگاهی است.



1400/07/02
12:13:42
5.0 / 5
267
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد