وبلاگ آفتاب
در گفت وگو با وبلاگ آفتاب مطرح شد

ثبت شکایات از نان تا نانو !

ثبت شکایات از نان تا نانو !

به گزارش وبلاگ آفتاب رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات نانو ستاد توسعه فناوری نانو ضمن اشاره به نحوه رسیدگی به شکایات در مورد محصولات نانویی، اظهار داشت: در صورتیکه شرکت خاطی نه نسبت به دریافت عنوان نشان نانو و نه حذف ˮنانوˮ از روی محصول خود اقدام نکند؛ ضد آن قانونا اقدام خواهیم کرد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، توسعه فناوری و ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش اقدامی است که هر چند کشور را به سمت اقتصاد دانش بنیان هدایت می کند، اما از طرفی بعضی از فعالان سودجو در این عرصه برای فروش بیشتر محصولاتشان، با استفاده از واژگان علمی کوشش می کنند تا سهمی از بازار را به خود اختصاص دهند.
ساخت محصولات تقلبی، با این شیوه امروزه به یک پدیده جهانی تبدیل گشته است و در این میان شرکتهای دانش محور تحت تأثیر چنین اقدامات متقلبانه قرار دارند؛ چون که با توسعه تجارت اینترنتی و عرضه محصولات تقلبی بر پایه علم و فناوری از راه کانال های غیرقانونی و همینطور وارد شدن این کالاهای تقلبی به زنجیره عرضه قانونی مواد، بی اعتمادی مشتریان به کالاها را سبب شده است.
ساخت محصولات تقلبی شاید یک کسب و کار پرسود با حجم بالا باشد، ولی در بعضی موارد سلامت مشتریان را نشانه رفته است و این در شرایطی است که بر مبنای آمارها، ۷ تا ۱۰ درصد کل محصولات به فروش رسیده در سال ۲۰۰۷ به ارزش تقریبی ۴۵۰ میلیارد دلار تقلبی بوده است.
در ایران هم با توسعه فناوری بخصوص نانو شاهد عرضه محصولات ساخته شده با نانو فناوری هستیم، در حالیکه صحت و سقم این محصولات بر کسی آشکار نیست، ولی به قول رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات نانو ستاد توسعه فناوری نانو با راه اندازی سامانه ای برای رسیدگی به شکایات مردم در زمینه کالاها و خدمات و محصولات مبتنی بر نانو فناوری، این شکایات به صورت قانونی پیگیری می شود.

پیگیری حقوقی شکایات نانویی
ریحانه خورشیدی در گفتگو با ایسنا با بیان این که ارزیابی شرکتهای دانش بنیان بر عهده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، اضافه کرد: برخی از شرکت هایی که مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو هستند، دانش بنیانی آنها هم احراز شده است.
وی ضمن اشاره به نحوه رسیدگی به تخلفات شرکتهای دانش بنیان، توضیح داد: برای این منظور سامانه ای به نشانی https: //nanoproduct.ir به راه افتاده است و در صورتیکه مردم و یا مشتریان شکایتی از شرکتهای نانویی داشته باشند، می توانند در این سامانه به ثبت برسانند و ما این شکایات را مورد بررسی قرار می دهیم.
خورشیدی با بیان اینکه در صورتیکه شکایت ثبت شده باشد، قطعا از جانب این بخش پیگیری خواهد شد، افزود: در بعضی موارد شکایات بی ربط ارسال می شود، بگونه ای که فردی از گران شدن "نان" در خوزستان شکایتی را به ما ارسال کرده بود که این گونه موارد رد می شود.
وی به بعضی از شکایات ثبت شده در این سامانه اشاره نمود و و خاطرنشان کرد: به تازگی یکی از شرکتهای فناور تجهیزی را به تولید رسانده و آنرا به فروش رسانده بودند، ولی خریدار شکایت نمود که این شرکت این تجهیز را به صورت کامل تحویل نداده است. این گونه موارد در ستاد نانو پیگیری می شود.
رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات نانو ستاد توسعه فناوری نانو افزود: در صورت نیاز چنین تجهیزاتی را از فهرست محصولات خارج خواهیم کرد و اگر لازم باشد، امکان پیگیری حقوقی و قانونی را داریم؛ چونکه ما نشان تاییدیه نانو را در سازمان ثبت اسناد رسمی زیر مجموعه قوه قضاییه به نام ستاد نانو ثبت کردیم.
وی در اینباره توضیح داد: بر این اساس اگر شرکتی بخواهد بر کالای مبتنی بر نانو خود نشان نانو بزند، باید به تایید ستاد توسعه نانو برسد. ازاین رو در صورت نیاز ستاد می تواند اقامه دعوی و از راه مراجع قانونی و حقوقی مسائل را پیگیری کند.
خورشیدی با اشاره به اینکه غالب شکایات ارسالی به ما در مورد محصولات مورد تایید ستاد نبوده است، تصریح کرد: بسیاری از موارد، از شرکت هایی شکایت شده که در بازار به اسم نانو محصول خویش را به فروش می رسانند، ولی تاییدیه ستاد نانو ندارند، اما درباره شرکت هایی که ما به آنها نشان تاییدیه نانو را اعطا کردیم، به جز مواردی که در مورد فروش تجهیز ساخته شده بود، در سایر موارد شکایت جدی نداشته‎ ایم.

نحوه رسیدگی به شکایت شرکتهای خاطی
رئیس گروه استاندارد و ارزیابی محصولات نانو ستاد توسعه فناوری نانو در مورد نحوه رسیدگی به شرکتهای خاطی، توضیح داد: در صورتیکه شرکتی در امور نانو تخطی کرده باشد، در گام اول نامه ای از جانب ستاد نانو به آنها ارسال می شود و از آنها خواسته می شود یا عنوان نانو را از روی محصول خود بردارند و محصول را با عنوان نانو به بازار عرضه نکنند و یا اقدام نمایند و تاییدیه ستاد نانو را دریافت نمایند.
وی افزود: اگر شرکت در این حوزه مقاومت کند و نه عنوان نانو را از روی محصول خود بردارد و نه در فرایند دریافت نشان نانو قرار گیرد، می توانیم ضد آن قانونا اقدام نماییم.
خورشیدی تصریح کرد: بیشتر شکایاتی که به دست ما می رسد، در ارتباط با شرکت هایی است که در بازار محصول خویش را با عنوان نانو به فروش می رسانند و هیچ تاییدیه ای از هیچ مرجعی ندارند.
وی اظهار نمود: علاوه بر آن حدود ۳ مورد شکایت به تولیدکنندگان ماسک بوده که ماسک خویش را با عنوان نانو تولید می کردند و عنوان نانو را از محصول خود برداشتند.
این مقام مسؤول ستاد نانو با اشاره به اینکه تابحال این شکایات منجر به طرح در دادگاه و پیگیری حقوقی نرسیده است، اظهار داشت: ما به شرکت هایی که در فرایند دریافت نشان نانو قرار می گیرند، پس از آنکه تاییدیه نانو را به آنها اعطا می نماییم، محصول آنها به ثبت خواهد رسید.
به قول وی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد شرکتهای فناور فعال در حوزه نانو، دانش بنیانی آنها هم احراز شده است.




منبع:

1400/06/21
09:32:54
itemprop="bestRating">5
1032
تگهای خبر: اقتصاد , اینترنت , جهان , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد