وبلاگ آفتاب

نمایش آثار نقاش نوگرا همزمان با سالگرد درگذشتش

نمایش آثار نقاش نوگرا همزمان با سالگرد درگذشتش

نمایشگاه آثار نقاشی و مجسمه چنگیز دستان، جمعه 19 شهریورماه در گالری دستان راه اندازی شد.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، نمایشگاه آثار چنگیز شَهْوَق نقاش و مجسمه ساز معاصر جمعه ۱۹ شهریورماه راه اندازی شد و تا ۲ مهرماه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری دستان به آدرس خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۸، طبقه دوم برپاست و علاقه مندان به سبب شرایط کرونا، با هماهنگی قبلی (با شماره تلفن ۲۶۳۰۹۶۴۵) می توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.
چنگیز شَهْوَق، متولد ۱۳۱۲ در باکو که از پیشگامان هنر نوگرای ایران شمرده می شود، در سال ۱۳۷۵ در تهران از دنیا رفت. وی از بنیانگذاران بینال های ملی ایران شمرده می شود در بهمن ۱۳۴۰، به همت اداره روابط بین الملل و انتشارات هنرهای زیبای کشور، نمایشگاهی از نقاشی ها و پیکره سازی های دانش آموزان دبیرستان «ایران فردا» برپا کرد. از آثار خودش هم مجسمه ای از سیم و فلز را به نمایش گذشت که بی تأثیر از آثار گونزالز نبود. در همان دوره تعداد زیادی کمپوزیسیون های رنگ روغن را در تالار رضا عباسی به نمایش گذشت.
در بینال چهارم، اوج آثار او را به نمایش گذاشت. حضور دو داور ایتالیایی، دکتر پالما بوکارلی رییس موزه هنر مدرن رم و پروفسور جولیو کارلو آرگان استاد تاریخ هنر دانشگاه رم در بی ینال، منجر به برنده شدن او و گرفتن بورسیه ایتالیا برای شهوق شد.
علاقه شهوق به کار با مواد پلکسی گلاس و پلی استر منجر به ساخت مجسمه هایی شد که مثل آثار دیگران هنرمندان نبود. او از مواد مختلف مانند سیم، پشم شیشه، لعاب و رنگ برای خلق آثارش بهره گرفت و در تمام این آثار به دنبال خلق وضعیتی بود تا مسائل ذهن را در حالت هایی تجسمی نشان دهد. در نیمه دوم دهه ۴۰، مس، نیکل و روی را با پشم شیشه و رنگ ترکیب می کرد.
علی رغم استفاده شهوق از نقش مایه های سنتی- فلزی ایران، انتزاع از با اهمیت ترین وجوه کار او بود. شهوق یک دوره به کار نقاشی برجسته روی آورد و بافت و مواد مختلف را در کنار رنگ بر بوم آورد. او در حقیقت یک نقاش شیمیست بود. این نوع مطالعات موجب شد دیگر رنگ را آماده خریداری نکند و خود تهیه نماید. مجسمه های وی از طرح هایی الگو می گرفت که بر کاغذ رسم می شد، به همین علت در آثار او پیوسته یک نوع هندسه و مقیاس های ریاضی در دل انتزاع وجود دارد.

1400/06/20
12:05:14
itemprop="bestRating">5
993
تگهای خبر: دانشگاه , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد