وبلاگ آفتاب

نخستین تلاش استقامت برای نمونه برداری از مریخ با شکست مواجه گردید

نخستین تلاش استقامت برای نمونه برداری از مریخ با شکست مواجه گردید

نخستین تلاش مریخ نورد ˮاستقامتˮ برای جمع آوری نمونه از سطح مریخ طبق برنامه پیش نرفت.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از اسپیس، مریخ نورد "استقامت" که اندازه ای مشابه یک خودرو دارد و در ماه فوریه گذشته در دهانه ی جزرو فرود آمد دو هدف دارد: جستجو برای یافتن نشانه هایی از حیات و جمع آوری نمونه هایی از سطح مریخ برای بازگرداندن به زمین در آینده.
این سطح نورد در روز جمعه ۶ اوت (۱۵ مرداد) نمونه برداری خودرا با حفر چاله ای در مریخ شروع کرد. اما به قول مقامات ناسا، طبق اطلاعاتی که به زمین رسیده هیچ سنگ یا خاکی درون لوله های آزمایش این مریخ نورد قرار نگرفته است.
"توماس زوربوچن"(Thomas Zurbuchen)، معاون علمی ناسا در اطلاعیه ای اظهار داشت: بااینکه ما موفق به انجام نمونه برداری نشدیم اما همیشه هنگام انجام کارهای جدید چنین ریسک هایی وجود دارد. وی ادامه داد: من مطمئنم که ما یک گروه حرفه ای داریم که این مشکل را حل می کنند.
مریخ نورد "استقامت" ۴۳ لوله آزمایش با خود حمل می کند و در این ماموریت مقرر است ۲۰ لوله را با نمونه هایی از خاک و سنگ مریخ پر کند. "استقامت" برای این کار با کمک بازوی رباتیک خود حفره ای بر روی سطح مریخ به وجود آورده است.
به قول مقامات ناسا، داده های به دست آمده نشان میدهد که بازوی رباتیک به درستی کار خودرا انجام داده است و پروسه پر کردن لوله ها نیز طبیعی بنظر می رسد.
گروه "استقامت" در توییتر این مریخ نورد نوشتند که چنین اتفاقی در آزمایش های انجام شده در زمین هیچ گاه رخ نداده بود.
"جنیفر تروسپر"(Jennifer Trosper) از مرکز پیشرانه جت ناسا می گوید: تصور اولیه ما این است که چنین مشکلی به سبب غیرمنتظره بودن خاصیت یکی از سنگ ها رخ داده و سخت افزارهای "استقامت" ایرادی ندارند. در ایام آینده پژوهشگران داده های به دست آمده را بیشتر مورد بررسی قرار می دهند تا علت خالی ماندن لوله های مخصوص نمونه برداری را دریابند و به جمع آوری داده های بیشتری همچون تصاویری از حفره به وجود آمده می پردازند.



1400/05/16
12:58:07
itemprop="bestRating">5
1100
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , ربات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد