وبلاگ آفتاب

تغییر لوگوی گوگل با شمایل پسربچه تورکانا

تغییر لوگوی گوگل با شمایل پسربچه تورکانا

وبلاگ آفتاب: گوگل لوگوی خودرا به مناسبت سالروز کشف یک اسکلت کامل که ˮپسربچه تورکاناˮ(Turkana Boy) نام گذاشته شده، متناسب با این اسکلت طراحی نموده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، در سال ۱۹۸۴ اسکلت کامل یک انسان جوان به نام "پسربچه تورکانا"(Turkana Boy) کشف شد که تصور می شود بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون سال پیش می زیسته است و گوگل سالروز این اتفاق را با تغییر لوگوی خود جشن گرفته است.
"پسربچه تورکانا" یک فسیل انسانی است که "پسربچه ناریوکوتوم"(Nariokotome Boy) نیز نامیده می شود و کامل ترین اسکلت از یک "انسان کارورز"(Homo ergaster) یا "انسان راست قامت"(Homo erectus) یا "هومو ارکتوس آفریقایی" است که تابحال پیدا شده است.
"انسان کارورز" گونه منقرض شده ای از سرده انسان است که در اوایل دوره "پلیستوسن" حدود ۱.۹ تا ۱.۴ میلیون سال پیش در شرق و جنوب آفریقا می زیسته است. انسان کارورز یکی از اولین انسان تبارها(انسان سایانی که بعد از انشعاب از شامپانزه ها اولین عضو خانواده(دسته) انسان را تشکیل داد) بوده است. بررسی و تحلیل ها پیرامون انسان کارورز به شکلی اجتناب پذیر به انسان راست قامت منتهی می شوند.
انسان راست قامت نیز به مدلول ایستاده یا سرپا نام گونه ای منقرض شده از انسان تباران است که در دوره زمین شناسی "پلیستوسن" زندگی می کرده است. قدیمی ترین نمونه فسیلی از این موجود، متعلق به ۱.۹ میلیون سال قبل و تازه ترین آن، متعلق به ۱۴۳ هزار سال پیش است. دانشمندان براین باورند که محل پیدایش انسان های راست قامت، آفریقا بوده که سپس به آسیا مهاجرت کرده و در سرتاسر اوراسیا تا گرجستان، ارمنستان، هند، سریلانکا، چین و اندونزی پراکنده شده اند.
"پسربچه تورکانا" در سال ۱۹۸۴ توسط "کامویا کیمئو"(Kamoya Kimeu) در ساحل رودخانه "ناریوکوتوم" در نزدیکی دریاچه "تورکانا" در کشور کنیا کشف شد.


باستان شناسان می گویند که این پسربچه باید بین ۷ تا ۱۱ سالگی مرده باشد. با وجود این که به سبب شکل لگن این اسکلت، جنسیت "پسربچه تورکانا" تا حد زیادی مذکر در نظر گرفته شده، اما در نهایت جنسیت وی به سبب سن پیش از بلوغ آن بطور قطعی معین نیست.
"آلن واکر" و "ریچارد لیکی" در سال ۱۹۹۳ برمبنای میزان شناخت از بلوغ استخوان، سن این پسر را حدود ۱۱ تا ۱۲ سال تخمین زدند. آنها می گویند که تشخیص دندانی اغلب سن کمتری نسبت به سن واقعی افراد را نشان می دهند.
"کریستوفر دین" از کالج دانشگاهی لندن نیز برآورد کرده است که "پسربچه تورکانا" هنگام مرگ ۸ ساله بوده است.
"پسربچه تورکانا" یک "انسان کارورز" است که سنگواره اش با قدمت بیش از ۱.۵ میلیون سال در غرب دریاچه تورکانا در کشور کنیا کشف شده است. در متون علمی این سنگواره با کد "KNM-WT ۱۵۰۰۰" مشخص می شود.
"پسربچه تورکانا" در زمان کشف کامل ترین اسکلت به دست آمده از انسان تبارانِ منقرض شده بود. قد این اسکلت ۱۶۸ سانتی متر است.
با این ملاحظه که روند رشد انسان کارورز لزوماً مشابه انسان خردمند نبوده و چیزی بین انسان خردمند و کپی های بزرگ بوده است. با دقت در دستگاه استخوانی گردن به پایینِ پسربچهٔ ترکانا، نکته های خیلی از شیوهٔ راه رفتن و کلاً رفتار انسان کارورز به دست آمده است.



1400/05/12
12:59:35
itemprop="bestRating">5
1186
تگهای خبر: دانشگاه , دانشمند , گوگل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد