وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

مناظره هم كابوس بود هم استقامت

مناظره هم كابوس بود هم استقامت

به گزارش وبلاگ آفتاب تهیه کننده سابق برنامه های مناظره محور از خصوصیت این برنامه ها که کابوسی برای او بوده است و در عین حال عشق و استقامت هم برایش داشته است سخن گفت.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از مهر، سعید نبی کارگردان و تهیه کننده برنامه های تلویزیونی اخیرا با یک مجموعه مستند به شبکه یک سیما بازگشته است. وی برنامه های مختلفی در حوزه محیط زیست داشته است اما شاید هنوز مردم او را با ساخت برنامه های سیاسی مثل «مناظره» بشناسند و حالا پس از ساخت یک دوره برنامه های مناظره محور و سیاسی به ساخت مستندهای محیط زیستی و اجتماعی بازگشته است.
سعید نبی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره بازگشت به تولید آثار مستند در حوزه محیط زیست بیان نمود: ابتدا بگویم که من مستندسازم و عاشق مستندهایی نقادانه با ساختار و موضوعات جدی اجتماعی - محیط زیستی مثل همین مجموعه مستند «تنهایی» هستم و خیلی سریع اصلاح کنم مناظره هم سیاسی بود هم اقتصادی هم اجتماعی و البته فرهنگی اما شخصاً ساختار حقیقت، حقیقت و آگاهی دهنده را دوست دارم و خصوصاً سینمای مستند را با مخاطبان بسیار وسیع و گسترده اش در سطح کشور.

از روز اول ساخت مناظره تحت فشار بودم
وی افزود: هدفم از پذیرفتن پیشنهاد مناظره صرفا ساختار آگاهی دهنده و قالب مناظره محور آن بود. البته ارتباط مستقیم با مردم آن هم در مورد معضلات و مباحث مهم و اولویت دار زندگی شان هم دلیل دیگرم بود. در عین حال به این ۲۰ و چند سال مستندسازی در عرصه محیط زیست، حوزه اجتماعی و موضوعات واقع در عمق و بطن جامعه افتخار می کنم چون که فکر می کنم من زاده شدم تا بخشی از روایت قصه های سخت، زبان، نگاه، خاطره و دردهای پنهان و عیان طبیعت و مردم کشورم برای رسیدن به پیشرفت و آبادانی این سرزمین باشم آن هم با صبوری و با حوصله در ساخت و تولید مجموعه های سخت و طاقت فرسا که بعضاً تا ۵ سال هم تولیدشان طول می کشد.
این تهیه کننده درباره ریسک ساخت برنامه سیاسی از جنس «مناظره» برای سازنده خاطرنشان کرد: از همان روز اول این طور فکر می کردم چون تحت فشار قرار گرفتم اما در مستند یاد گرفتم پا پس نکشم و با مشکلات مبارزه کنم، انتهای صبوری و تلاش حتما موفقیت است خصوصاً اگر ایده، پردازش، تخصص و اعتماد و اعتقاد به کاری که انجام می دهید باشد و در آن حرف اول را بزند.

اعتراف کنم «مناظره» برای من هم کابوس بود هم عشق
وی در پاسخ به این که چقدر «مناظره» برای خود او ریسک داشته است، اظهار داشت: مجبورم برای نخستین بار اعتراف کنم «مناظره» برای من هم کابوس بود هم عشق، هم ترس و وحشت بود هم جسوری و استقامت، موضوعات بسیار مهم کشور برای بار دوم پس از انقلاب (که نخستین آن اوایل انقلاب بود) به چالش کشیده شد آن هم توسط موافقین و مخالفین سرسخت که روبروی یکدیگر به مناظره پرداختند و من بعنوان تهیه کننده این برنامه ۳ ساعته تصورش هم برایم سخت بود اما خاطرش برایم خیلی جذاب و آرامش بخش بود. از یک سمت مناظره بسیار پربیننده بود و در سطح کشور آمارها می گفتند بالای دو سوم جمعیت کشور که در آن دوران که مردم به دنبال رسانه های دیگر هم نبودند، بیننده مناظره بودند و خیابان ها را خلوت می کرد این برای من بعنوان طراح و تهیه کننده یک برنامه تا آن سطح پر بیننده که سوژه های جذابی داشت بسیار پرارزش بود و از سوی دیگر آگاهی دادن به مردم از وضعیت مسئولانشان مهم بود. آن روز همه می گفتند مناظره ریسک بزرگی برای صدا و سیماست و من مسئول این ریسک شده بودم.
این تهیه کننده که پیش از این با مرتضی حیدری بدر نقش مجری مناظره ها همکاری داشته است درباره اهمیت مجری خاطرنشان کرد: مجری در چیدمان دکور و فضای مناظره کاملاً نماینده مردم است مردمی که صرفا از یک قشر و جناح و حزب خاص نیستند و خیلی مهم می باشد که مجری اختیار تام داشته باشد که در نقش مردم سوالات ذهنی آنها را در چارچوب یکی دو سوال حرفه ای و اساسی مطرح کند و یا مناظره را به شکلی مدیریت کند که آگاهی و شناخت لازم از نامزدها به مردم داده شوند و مردم راضی شوند چون هدف این رضایت بخشی، انتخاب نامزد مورد نظرشان است اما مهم می باشد که مجری با سوالاتش به مردم خط ندهد چون جهت دادن به یک شخص یا یک جناح خیلی راحت آشکار می شود.

نبی در ادامه درباره این دوره از مناظره های ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: مناظره در همان سال ۹۲ برای تمام شده است و درباره این دوره از مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری هم تمایلی ندارم اظهارنظری داشته باشم. من «تنهایی» را شروع کردم و تمایل دارم از این پس درباره دنیای جدیدم یعنی مستند «تنهایی» صحبت کنم.
سوژه های محیط زیستی در صدر اخبار و نقل محافل مردم
این کارگردان و تهیه کننده در ادامه درباره برنامه های محیط زیستی تلویزیون و تأثیر آنها اظهار داشت: اساسا هر اثری که تولید می شود می تواند کمک نماید به شرط آنکه تحقیق منسجم و اصولی و درستی پشت آن باشد و اساسا همان فیلمها، مستندها و سرمقاله ها و صفحات محیط زیستی روزنامه ها بوده که وضعیت آگاهی محیط زیستی مردم کشور تا حد بسیار بالایی رشد کرده است، اما تخریب هم به همان میزان بالا رفته که من معتقدم تخریب ها به اقتضای شرایط اقتصادی و اجتماعی و توسعه ای ناپایدار سودجویان بیشتر است تا موضوعات دیگر. از طرفی ریزگردها و آلودگی هوا و سیل و خشکسالی و رفتارهای خشن طبیعت که ناشی از تخریب های ما انسان ها است هم مردم را به سمت آگاهی گرفتن از محیط زیست پیرامونشان برده است که از این مهم نمی توان گذشت. محیط زیست اگر امروز لوکس نیست و حیات و ممات ماست دلیلش اساسا جمیع این موضوعات است که اشاره کردم.
وی در انتها درباره این که چه کسانی مخاطب این برنامه هستند و چقدر محیط زیست دغدغه مردم است توضیح داد: در سبد نیاز مردم آنقدر محیط زیست مهم می باشد که هفته ها و ماه هاست که اخبار مربوط و در رابطه با محیط زیست در صدر اخبار و مباحث شبکه های اجتماعی و نقل محافل مردم کشور است مردم با موضوع هایی همچون آّب و بی آبی و کم آبی، خشکسالی، ریزگردها، آلودگی هوا و مازوت سوزی، کشتی های ترال چینی در خلیج فارس، خشکی رودخانه ها همچون زاینده رود و کارون و خشکی تالاب ها و تبعات اقتصادی معیشتی آن در هور العظیم و شادگان، تیر خلاص شکارچیان به محیط بان های زنجانی و… از بطن جامعه خبر می دهند.

1400/04/16
12:34:39
itemprop="bestRating">5
1069
تگهای خبر: آلودگی هوا , اقتصاد , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد