وبلاگ آفتاب
رئیس دانشگاه آزاد:

گاه دانشگاه ها به جای بهره وری از ظرفیت، فقط تولید مقاله می خواهند

گاه دانشگاه ها به جای بهره وری از ظرفیت، فقط تولید مقاله می خواهند

رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر این که آموزش عالی باید با مردم و جامعه آشتی کرده و برای حیات خود به جامعه نزدیک شود، اظهار داشت: متأسفانه نگاهی که تابحال دانشگاه ها برای کشور داشته بر این روال بوده که به نیاز و توسعه کشور توجه نداشته است. بعنوان مثال دانشگاه به جای آنکه از اساتید کشاورزی بخواهد که به فکر بهره وری ظرفیت کشاورزی استان باشند، از آنها تولید مقاله می خواهد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، دکتر محمدمهدی طهرانچی در مسافرت به استان کهگیلویه و بویراحمد، با حضور در جلسه با اعضای هیأت رئیسه و رؤسای واحدهای گچساران و دهدشت، درباره مأموریت های دانشگاه آزاد استان برای توسعه و پیشرفت استان گفتگو و تبادل نظر کرد.
رئیس دانشگاه آزاد ضمن اشاره به تغییر رویکرد در این دانشگاه، اظهار نمود: برپایه تغییر ریلی که در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده، رویکرد معاونت آموزشی واحدها تغییر خواهد نمود و از این پس معاون آموزش، معاون آموزشی و کارآفرینی خواهد بود، چون که هدف آموزش دانشگاه باید منجر به کارآفرینی شود، همانطور که هدف معاونت پژوهشی هم باید به نوآوری بیانجامد. بر این اساس، معاونت پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد هم از این پس بعنوان معاونت پژوهشی و حل مساله فعالیت خواهند داشت.
وی افزود: معتقدیم تولید و چاپ مقاله به خودی خود برای اظهار حدود توانمندی علمی و نمایش روش علمی دانشگاه خوب است، اما رویکرد پژوهش برای چاپ مقاله اشتباه است و پژوهش باید به نوآوری، فناوری تجاری شده و حل مساله بیانجامد.
طهرانچی خاطرنشان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کردند، مدیریت پرانگیزه، کارآمد و خردمند می تواند منابع انسانی را با منابع طبیعی کشور گره زده و از آن ثروت تولید نماید، ازاین رو ما هم در دانشگاه آزاد باید نگاه و رویکرد گذشته را تغییر دهیم.
رئیس دانشگاه آزاد تصریح کرد: برای استانی مانند کهگیلویه و بویراحمد که 20 درصد ذخایر نفت و گاز کشور را در اختیار دارد و همینطور از نظر ظرفیت کشاورزی، آب و گیاهان دارویی استانی غنی است، پذیرفته نیست که نرخ بیکاری در این استان بالا باشد و واحد گچساران در حوزه تربیت مدیران و مهندسان نفتی حرفی برای گفتن نداشته باشد. وعده خداست که عدم توجه به نعمت های الهی و محیطی، سبب تنگی معیشت خواهد شد که دانشگاه هم از این مورد مستثنی نیست، ازاین رو نعمات و ظرفیت ها را ببینیم و با توکل به خدا و برنامه ریزی حرکت نماییم. وعده خداست که ثروت را افزون می کند. در این راه رؤسا و معاونان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بعنوان افسران یک لشکر باید برای توسعه و پیشرفت استان دوندگی داشته باشند و فکر و ایده ها را برای تحقق این هدف به کار بیاندازند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اضافه کرد: واحد دهدشت باید به این سوال پاسخ دهد که چگونه می تواند به فناورمحور شدن کشاورزی کمک نماید. برای دانشگاه عیب است که نتواند مدیریت بازرگانی عرضه کند که به فروش محصول کشاورزان و قطع دست دلالان و واسطه ها کمک نماید. ما در دانشگاه آزاد متناسب با ظرفیت هر استان باید مدیران مالی، حسابدار و... تربیت نماییم که بتوانند یک مجموعه مانند زمین کشاورزی، گلخانه و... را مدیریت و حسابداری کنند.
وی با تاکید بر این که کشاورزی نیازمند دانش بالادستی و پایین دستی است و دانشگاه وظیفه دارد این مسیر را ترسیم کند، اظهار داشت: منظور از کشاورزی محدود به زراعت یا تولید گیاهان دارویی نیست، بلکه صنعت کشاورزی را باید بعنوان یک بسته ببینیم که در آن مبحث غذا، امنیت غذایی، فراسودمندها و... دیده شده است.
طهرانچی با اشاره به اینکه در چرخه گیاه دارویی تا داروی گیاهی را نبینیم و برای آن برنامه نداشته باشیم، به نتیجه نخواهیم رسید، خاطرنشان کرد: ازاین رو دانشگاه آزاد که تبدیل به یک شبکه دانشگاهی شده، باید یک بانک اطلاعاتی کامل و جامع و یک هرباریوم (herbarium) پیشرفته گیاهان دارویی داشته باشد.
او در آخر تصریح کرد: دانشگاه آزاد یک شبکه است و باید دانش و اطلاعات این شبکه بین دیگر اجزا اشتراک گذاری شود. بعنوان مثال واحد رفسنجان در کشت بافت موفقیت های خوبی داشته که باید مورد استفاده دیگر واحدها هم قرار گیرد. دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد بیشترین تعداد اعضای هیأت علمی و دکتری تخصصی استان را در خود جای داده و نخستین موسسه آموزش عالی استان است. انتظار می رود این دانشگاه به کانون توسعه و پیشرفت استان تبدیل گردد.
بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه آزاد، در این نشست دکتر محمدعلی باغستانی (مجری طرح باز مهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی)، دکتر سعید آزادیان (دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه ریزی و کارآفرینی دانشگاه آزاد)، دکتر وحید ضرغامی (قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد) که از روز گذشته به استان کهگیلیویه و بویراحمد سفر کرده و از بخش های مختلف واحدهای استان بازدید داشتند، گزارشی از وضعیت این دانشگاه عرضه کردند.



1400/04/10
22:37:48
itemprop="bestRating">5
851
تگهای خبر: آموزش , اطلاعات , پژوهش , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد