وبلاگ آفتاب

فلج بل، از عوارض جانبی نادر كووید-۱۹

فلج بل، از عوارض جانبی نادر كووید-۱۹

به گزارش وبلاگ آفتاب فلج بل بعنوان یک عارضه جانبی نادر واکسن های ˮکووید-۱۹ˮ گزارش شده است اما یافته های یک مطالعه جدید از آن حکایت می کند که فلج بل در افرادی که به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می شوند بیشتر دیده شده است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، محققان "مرکز پزشکی بیمارستان دانشگاه کلیولند" و "دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو" در مطالعه اخیرشان دریافتند بیماران مبتلا به کروناویروس در مقایسه با افرادی که واکسن این بیماری را دریافت کرده اند، هفت برابر بیشتر در معرض مبتلا شدن به فلج بل قرار دارند.
فلج بل تنها در هشت مورد از ۳۷ هزار دریافت کننده واکسن گزارش شده است و احتمال مبتلا شدن به آن ۱۹ در هر ۱۰۰ فرد واکسینه شده است اما این در شرایطی است که احتمال مبتلا شدن به این وضعیت در بیماران مبتلا به کووید-۱۹، ۸۲ در هر ۱۰۰ هزار نفر است.
"فلج بل"(Bell's palsy) یک بیماری است که سبب فلج موقتی عضلات صورت می شود. این بیماری می تواند زمانی اتفاق بیفتد که عصبی که عضلات صورت شما را کنترل می کند، ملتهب، متورم یا فشرده شود.
فلج عصب زوج هفتم مغزی یا عصب صورتی منجر به "فلج بل" می شود. در این حالت عضلات صورت به صورت ناگهانی و موقتاً فلج می شوند، اغلب تنها یک طرف صورت را گرفتار می کند. درگیری عصب صورتی معمولا به تنهایی یک بیماری نیست، بلکه علامتی از یک بیماری دیگر مانند عفونت، صدمه یا تومور عصب صورتی است.
علایم فلج بل شامل ضعف در یک طرف صورت، انقباضات کوتاه مدت عضلانی، افتادگی پلک و لب، اشک ریزش و سرازیر شدن آب دهان در طرف مبتلا، خشکی چشم، خشکی دهان، اختلال چشایی، مشکل در مکیدن پستان توسط نوزاد و لبخند کج می باشد.
در حالیکه پزشکان و تولیدکنندگان واکسن به مطالعه و بررسی دقیق عوارض جانبی واکسن ادامه می دهند اما یافته های اخیر این گروه از محققان نشان داده فلج بل باید یک دلیل محکم برای واکسینه شدن باشد و نباید به آن به چشم یک عارضه جانبی ترسناک نگاه کرد.
فلج بل وضعیتی است که به صورت غیر منتظره ای در صورت بیمار نمایان می شود. بیمار گرفتار ضعف عضلانی یا فلج ناگهانی می شود که این مورد سبب می شود نیمی از صورت او فلج شود. این وضعیت معمولا موقتی است و علایم به صورت معمول در عرض چند هفته بهبود یافته و طی شش ماه هم بهبودی کامل حاصل می شود. تعداد کمی از بیماران علایم بیشتری را برای مدت طولانی تری در خود نشان خواهند داد.
در حالیکه علل دقیق بروز این وضعیت ناشناخته است اما دانشمندان تصور می کنند علت آن واکنش بیش از اندازه سیستم ایمنی بدن است که به التهاب یا تورم منجر شده و به عصب کنترل کننده حرکات صورت صدمه می رساند.
به قول محققان دانشگاه جانز هاپکینز، فلج بل امکان دارد با دیابت، فشار خون بالا، صدمه دیدگی، بیماری لایم و بعضی از عفونت ها در ارتباط باشد. این وضعیت سالانه افراد نسبتاً کمی را تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال میزان مبتلا شدن به این وضعیت در ایالات متحده ۱۵ تا ۳۰ مورد از هر ۱۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.
با این وجود اخیراً مبتلا شدن به این وضعیت توجه بیشتری را به خود جلب کرده است چونکه تعداد کمی از موارد مبتلا شدن به فلج بل در بیمارانی که واکسن کووید-۱۹ دریافت کرده اند گزارش شده است اما یافته های تحقیقات جدید نشان داده است که فلج بل در بیماران آلوده به ویروس کرونا بسیار بیشتر است.
در این مطالعه که یافته های آن به تازگی در مجله "AMA Otolaryngology - Head & Neck Surgery" انتشار یافته است، محققان با مطالعه سوابق پزشکی الکترونیکی ناشناس ۴۱ سازمان بهداشتی در سرتاسر جهان، خطر مبتلا شدن افراد به فلج بل را بررسی کردند.
در این سوابق، پزشکان بدنبال بیمارانی بودند که بین ژانویه و دسامبر سال ۲۰۲۰ مبتلا به کووید-۱۹ شده و سپس طی هشت هفته بعد از مبتلا شدن به کووید مبتلا به فلج بل هم تشخیص داده شده بودند.
به صورت کلی پزشکان از مجموع حدود ۳۴۸ هزار نفر، ۲۸۴ مورد فلج بل را در بین بیماران مبتلا به کووید-۱۹ شناسایی نمودند که این نشان داده است بیماران مبتلا به کووید-۱۹، حدود ۰.۰۸ درصد در معرض خطر مبتلا شدن به فلج بل قرار دارند.
در بین این ۲۸۴ بیمار کمی بیشتر از نیمی از آنها (۵۴ درصد) هیچ سابقه مبتلا شدن به فلج بل پیش از مبتلا شدن به ویروس کرونا را نداشتند. ۴۶ درصد دیگر هم سابقه مبتلا شدن به این بیماری را نداشتند.
پزشکان خطر مبتلا شدن به فلج بل را در میان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ و کسانی که واکسن کووید دریافت نمودند، مقایسه کردند.
در دو آزمایش واکسن فایزر و مدرنا که از ۷۴ هزار بیمار، ۳۷ هزار نفر واکسن دریافت کرده بودند تنها هشت مورد فلج بل گزارش شده است. این به معنای رخ دادن فلج بل در ۱۹ مورد از هر ۱۰۰ هزار فرد واکسینه شده یا به عبارتی ۰.۰۲ درصد خطر مبتلا شدن افراد به این وضعیت در این حالت است.
به منظور مقایسه مستقیم خطر فلج بل بین بیماران کووید و دریافت کنندگان واکسن، محققان ۶۴ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ واکسینه نشده را با کسانی که واکسن دریافت کرده اند مورد بررسی قرار دادند. بررسی ها نشان داد که احتمال مبتلا شدن به فلج بل در بیماران کرونایی ۶.۸ برابر بیشتر از کسانی که واکسن دریافت کرده اند، است.
نتایج این مطالعه جدید از شواهد عرضه شده توسط سازمان غذا و دارو(FDA) که می گوید هیچ ارتباط قابل توجهی بین واکسن کووید-۱۹ و فلج بل وجود ندارد، پشتیبانی می کند.
با این وجود هنوز هم بعضی از دانشمندان استدلال کرده اند که امکان دارد خطر مبتلا شدن به فلج بل در اثر دریافت کردن واکسن فایزر و مدرنا امکان دارد بیشتر از واکسن های دیگر که از آران ای پیام رسان استفاده نمی کنند، باشد.
دانشمندان هنوز نمی دانند که کووید-۱۹ یا واکسن آن چگونه می تواند سبب فلج بل شود. یک فرضیه نشان داده است که این ویروس مانند ویروس های دیگر که با این بیماری ارتباط دارند تعامل بین سیستم ایمنی و سیستم عصبی را مورد هدف قرار می دهد.
برای تعیین این که کووید-۱۹ چگونه سبب فلج بل می شود و آیا خطر قابل توجهی برای واکسن ها وجود دارد یا خیر، تحقیقات بیشتر و نظارت دقیق لازم است. با این وجود تحقیقات فعلی نشان داده است که بیماران می توانند بدون نگرانی در مورد این عارضه بسیار نادر، ضد بیماری کووید-۱۹ واکسینه شوند.



1400/04/08
12:25:04
itemprop="bestRating">5
899
تگهای خبر: الكترونیك , تحقیقات , جهان , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد