وبلاگ آفتاب
همزمان با بازگشایی تئاتر در شهر رم؛

چشم اسفندیار به ایتالیا رسید

چشم اسفندیار به ایتالیا رسید

علی شمس به دعوت فیلارمونیک شهر رم و در مراسم بازگشایی سالن های تئاتری در پایتخت کشور ایتالیا، پرفورمنسی را بر مبنای شاهنامه فردوسی در یکی از مکان های باستانی رم اجرا می کند.



علی شمس نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر ایران که این روزها در شهر رم کشور ایتالیا درحال آماده سازی جدید ترین اثر نمایشی خود است، درباره این تجربه به خبرنگار مهر اظهار داشت: پس از اینکه تئاترها در ایتالیا به علت شیوع کرونا درگیر رکود و تعطیلی بود و حال با تزریق واکسن کرونا بار دیگر فعال می شوند، فیلارمونیک رم برای از بازگشایی سالن های تئاتر و از سرگیری اجراهای تئاتری در سالن های نمایش کشور ایتالیا و همینطور شهر رم، مراسمی را تدارک دیده که طی آن چند کارگردان تئاتر به اجرای چند پرفورمنس در ایام مختلف می پردازند.
وی افزود: فیلارمونیک رم از من هم دعوت کرده تا در کنار ۴ یا ۵ کارگردان دیگر که عموماً ایتالیایی هستم، پرفورمنسی را در این مراسم اجرا کنم.
شمس درباره پرفورمنسی که برای اجرا در شهر رم در نظر دارد، توضیح داد: من همیشه به اساطیر علاقه مند بوده و هستم و برای این پرفورمنس هم روی مبحث «چشم اسفندیار» از شاهنامه فردوسی کار می کنم که مقرر است با حضور بازیگری ایتالیایی در تاریخ ۳۰ ماه ژوئن یعنی چهارشنبه ۹ تیر اجرا شود.
برنده جایزه نمایشنامه برگزیده جشنواره تئاتر فجر درباره این که آیا پرفورمنس مدنظر مبتنی بر متن یا فرم اجرایی می باشد، خاطرنشان کرد: در این اجرا متن هم وجود دارد ولی با عنایت به این که خیلی وقت ندارم بیشتر روی فضای فرمی شاهنامه و تشابهات اساطیری کار می کنم که بتوانم اجرا را بلافاصله آشنا و دوستانه به مخاطب خودم انتقال دهم.
این هنرمند تئاتر ایران در انتهای سخنان خود با اشاره به اینکه تقریباً بیشتر از یک سال و پنج ماه است که تماشاگران در سرتاسر جهان به علت شیوع کرونا از تئاتر دور بوده، تاکید کرد: پیشنهاد من این بوده که پرفورمنس خویش را در فضای باز و حیاط فیلارمونیک رم که محیطی باستانی و مملو از سنگ قبرهای باستانی است اجرا کنم؛ فضایی سیال و چرخشی که تماشاگر بتواند نسبتی با جغرافیا هم برقرار کند و به اتمسفر اجرا و پرفورمنس من هم کمک نماید.


منبع:

1400/03/29
11:21:03
itemprop="bestRating">5
888
تگهای خبر: بازی , جهان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد