وبلاگ آفتاب

ردیابی میكروپلاستیك ها در اقیانوس با كمك ماهواره

ردیابی میكروپلاستیك ها در اقیانوس با كمك ماهواره

وبلاگ آفتاب: برای حل مشکل میکروپلاستیک ها(ریزپلاستیک ها) باید مکان دقیق آنها را بدانیم و تحقیقات جدید نشان میدهد که یکی از راه های یافتن آنها استفاده از ماهواره است.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس آلرت، هم اکنون ارزیابی ریزپلاستیک های موجود در اقیانوس وابسته به بررسی مناطقی خاص با تور و ارزیابی حرکات آنها بر طبق الگوهای گردش اقیانوس است اما فهمیدن محل قرارگیری این میکروپلاستیک ها و نحوه ی حرکت آنها باید از روش های بهتری بهره برد.
داده های ماهواره ها می توانند به کمک ما بیایند. داده های سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی توفند(CYGNSS) از سطح اقیانوس نشان از وجود میکروپلاستیک ها دارد.
کریس روف(Chris Ruf) دانشمند هوا و فضا از دانشگاه میشیگان می گوید: ما قصد داشتیم از داده های رادارها برای اندازه گیری سرعت باد استفاده نمائیم. وجود مواد مختلف در آب واکنش آن به محیط را تغییر می دهد و من ایده ی جدیدی به ذهنم رسید. ما می توانیم این روش را برعکس انجام دهیم یعنی واکنش آب را برای یافتن وجود مواد مختلف در آن بررسی نماییم.
روف و همکارانش تصور می کنند موادی که ماهواره ها نشان میدهد 'سورفکتانت'ها یا مواد فعال سطحی هستند. این ترکیبات روغنی بطور معمول با میکروپلاستیک ها همراهند و موجب کاهش کشش سطحی در محل برخورد آب با هوا می شوند.
پژوهشگران داده های ماهواره و پیش بینی هایشان را با اطلاعات واقعی تطبیق دادند و دریافتند این روش کارآمد است.
این بدان معناست که می توان تصاویر دقیق تری از آلودگی میکروپلاستیکی در اقیانوس ها ثبت نمود. داده ها نشان می داد که میزان این پلاستیک ها در اقیانوس اطلس شمالی و اقیانوس آرام هنگامی که در نیمکره ی شمالی زمین تابستان است به اوج خود می رسد.
این روش جدید به یافتن منشا میکروپلاستیک ها نیز کمک می نماید. بعنوان مثال برای مدت ها تصور می شد دهانه ی رودخانه ی یانگ تسه یکی از منشاهای ورود میکروپلاستیک به اقیانوس باشد و داده های جدید وجود غلظت بالای این ذرات را در این منطقه نشان می دهند.
سالانه در حدود ۸ میلیون تن میکروپلاستیک وارد اقیانوس ها می شود و پاکسازی آن کاری دشوار است. دانستن محل قرارگیری این ذرات و نحوه ی حرکت آنها به افزایش سرعت پاکسازی کمک خواهدنمود در صورتیکه می توان اطمینان حاصل کرد پلاستیک جدیدی محیط را آلوده نمی کند.
پژوهشگران هم اکنون قصد دارند با سازمان های پاکسازی اقیانوس ها همکاری کنند اما قبل از آن داده های به دست آمده باید با اطلاعات واقعی بیشتری مقایسه شود تا بتوان این روش را تایید نمود.




منبع:

1400/03/25
22:42:37
itemprop="bestRating">5
898
تگهای خبر: اطلاعات , پژوهش , پژوهشگر , تحقیقات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد