وبلاگ آفتاب

رصد یك ستاره عظیم در نزدیكی مركز كهكشان راه شیری

رصد یك ستاره عظیم در نزدیكی مركز كهكشان راه شیری

وبلاگ آفتاب: یک تیم بین المللی از ستاره شناسان موفق به رصد یک ستاره غول پیکر به نام ˮVVV-WIT-08ˮ در نزدیکی قلب کهکشان راه شیری شده اند. این ستاره تقریباً در فاصله 25 هزار سال نوری از ما واقع شده و اعتقاد بر این است که به گروه جدیدی از سیستم غول پیکر ستاره ای چشمک زن دوتایی متعلق می باشد.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از تی ای، در این سیستم ستاره ای، این ستاره ۱۰۰ برابر از خورشید بزرگتر است و ازطریق یک همراه مداری که هنوز دیده نشده، هر چند دهه یک دفعه نورش کم می شود. مشاهدات انجام شده توسط تلسکوپ نشان داده است که این ستاره غول پیکر ۹۷ درصد کم نور شده است.
این ستاره در منطقه ای متراکم از کهکشان راه شیری واقع شده است. بدین جهت احتمالاً تعداد اجرام تاریک شناور اطراف این ستاره بسیار زیاد است.
این ستاره توسط تلسکوپ "ویستا" رصد شده است. کم نور شدن این ستاره توسط ابزار آزمایش همگرایی گرانشی نوری(OGLE) نیز مشاهده شد. این نخستین ستاره چشمک زن نیست که ستاره شناسان کشف کرده اند. ستاره شناسان قبلاً یک ستاره عظیم الجثه به نام Epsilon Aurigae را کشف کرده بودند که هر ۲۷ سال گرفتار کم نوری می شد، اما مقدار کم شدن نور آن تنها حدود ۵۰ درصد بود. ستاره غول پیکر دیگری به نام TYC ۲۵۰۵-۶۷۲-۱ رکورد کم نور شدن سیستم ستاره دوگانه با بیشترین مدت مداری یعنی ۶۹ سال را ثبت کرده است.
این کشف جدید توسط دکتر "لی اسمیت" از موسسه نجوم کمبریج و دانشمندان دانشگاه ادینبرو، دانشگاه هرتفوردشر، دانشگاه ورشو در لهستان و دانشگاه آندرس بلو در شیلی انجام شد.
یافته های این مطالعه در "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society" انتشار یافته است.



1400/03/23
22:53:50
itemprop="bestRating">5
1077
تگهای خبر: تلسكوپ , دانشگاه , دانشمند , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد