وبلاگ آفتاب
در فاز حیوانی میسر شد

درمان كرونا با نانوبادی های استنشاقی

درمان كرونا با نانوبادی های استنشاقی

وبلاگ آفتاب: دانشمندان موفق به درمان ویروس کرونا با بهره گیری از نانوبادی های قابل استنشاق، اما فعلا فقط در همسترها شده اند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، جهانی را تصور کنید که بجای کیلومترها سفر در سطح شهر با نگرانی به سمت یک مرکز واکسیناسیون، به آسانی بتوان یک گجت نانومواد قابل استنشاق گرفت که بتواند بیماریها را در مرحله اولیه درمان کند و حتی از عود کردن آنها نیز پیشگیری کند.
حالا تصور کنید در مورد ویروس کرونا صحبت می نماییم و ابری از مواد مبتنی بر نانوساختار را استنشاق نماییم و درمان شویم.
برمبنای مطالعه جدیدی که بر روی همسترها انجام و نتایج آن در مجله Science Advances انتشار یافته است، یک روش درمانی مبتنی بر نانوبادی های قابل استنشاق می تواند ویروس کووید-19 را با دوزهای بسیار پایین پیشگیری و درمان کند.
در صورتیکه این مطالعه هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما می تواند نحوه جلوگیری از ویروس های مهلک را در سطح اجتماعی تغییر دهد.
در یک مطالعه جدید روی "همسترهای طلایی سوری"، درمان مبتنی بر نانوساختار یا نانوبادی قابل استنشاق توانست از ویروس کرونا در دوزهای خیلی کم جلوگیری و آنرا درمان کند.
این روش درمانی جدید "PiN-21" نام دارد که مخفف "نانوبادی 21 قابل استنشاق پیستسبورگ" است و ممکنست جایگزینی مقرون به صرفه و بدون سوزن برای آنتی بادی های مونوکلونال که بطور متداول برای درمان عفونت های اولیه استفاده می شود، عرضه نماید.
"شم نامبولی" و همکارانش روش "PiN-21" را توسعه داده اند که از قطعات آنتی بادی تک دامنه استفاده می نماید که تولید آن بسیار کمتر از آنتی بادی های مونوکلونال هزینه دارد.
حالا این مطالعه نشان دهنده نخستین گزارش موفقیت آمیز از اعمال روش "PiN-21" در موجودات زنده است.
در این مطالعه پژوهشگران درست بعد از آن که عمداً همسترها را به بوسیله نای به ویروس کرونا آلوده کردند، دوز 0.6 میلی گرمی از "PiN-21" به ازای هر کیلوگرم را به آنها دادند. طبق این مطالعه، این درمان جدید مانع از دست دادن وزن قابل توجه در همسترهای آلوده شد و ویروس را بعد از 10 روز از بین برد.
دانشمندان در آزمایشی دیگر، همسترهای آلوده را درون محفظه ای قرار دادند که حاوی 0.2 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم به شکل هواپخش بود و موجب قرار گرفتن کل بدن در مقابل این ماده شد.
پژوهشگران دریافتند که ریه آلوده به ویروس همسترها بعد از قرار گرفتن در این محفظه به شدت با کاهش آلودگی به ویروس روبه رو شده است. آنها نوشتند: ما تصور می نماییم که درمان با "PiN-21" به شکل ذرات معلق در هوا می تواند یک چاره مناسب و مقرون به صرفه برای تسکین بیماری و کاهش انتقال ویروس خصوصاً برای بیماران مبتلا به کرونای خفیف فراهم آورد.
پژوهشگران همین طور تاکید کردند که انجام آزمایشات پیش بالینی اضافی، مانند آزمایشات ایمنی بر روی پستانداران غیر انسانی، پیش از این که به آزمایشات انسانی برسند، بسیار مهمست.
این یک پیشرفت باورنکردنی است که می تواند منجر به افزایش گسترده توانایی متخصصان بهداشت و سلامت در خنثی سازی سریع ویروس در جامعه شده و نه فقط سبب درمان ویروس کرونا شود بلکه بطور بالقوه با چندین نوع مختلف ویروس روبرو شود.




منبع:

1400/03/06
15:51:57
itemprop="bestRating">5
1018
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد