آیا این جانور فناناپذیر از برخورد شدید با ماه جان سالم به در برده است؟

خرس آبی(tardigrades) که می تواند از قرار گرفتن در الکل جوشان جان سالم به در ببرد و در مقابل تابش تشعشعات زنده بماند یکی از سرسخت ترین جانورانی است که تابحال شناخته شده اما آیا این جانور در مقابل برخورد شدید هم مقاوم است؟

به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، این جانوران سرسخت و عجیب اندازه ای میکروسکوپی و بدن هایی چاق و سرهایی فرو رفته دارند. این موجودات را میتوان هرجایی یافت و حدودا در هر شرایطی مقاومند.
هنگامی که در آوریل سال ۲۰۱۹ کاوشگر بریشیت(Beresheet) به سطح ماه برخورد کرد و هزاران "خرس آبی" را به صورت تصادفی بر روی ماه ریخت این سوال در ذهن دانشمندان شکل گرفت که آیا این موجودات می توانند از چنین سقوطی جان سالم به در ببرند؟
به گزارش مجله ی ساینس، الخاندرا تراسپاس(Alejandra Traspas) یک اخترشیمی شناس و مارک بورچل(Mark Burchell) یک اخترفیزیک شناس از دانشگاه "کنت" در انگلستان برای یافتن پاسخ این سوال، آزمایشی ابداع کردند.
به ۲۰ خرس آبی که در این آزمایش مورد استفاده قرار گرفتند آب معدنی و خزه داده شد و سپس به مدت ۴۸ ساعت آنها را منجمد کردند تا وارد شرایطی به نام "tun" شوند. در این حالت متابولیسم آنها به ۰.۱ درصد از حالت طبیعی می رسد.
سپس هر بار دو تا چهار عدد از این موجودات را درون گلوله پلاستیکی خالی قرار دادند. دانشمندان از یک تپانچه ی گازی سبک دو بخشی برای پرتاب این گلوله ها استقاده کردند، این وسیله یکی از تجهیزات در آزمایشات فیزیکی است که سرعت دهانه ی آن(سرعت خروج گلوله) از هر اسلحه ی سنتی دیگری بیشتر است.
نتایج انتشار یافته در مجله ی "Astrobiology" نشان داده است که خرس های آبی می توانند فشاری تا ۹۰۰ متر بر ثانیه را تحمل کنند و از فشار برخورد تا ۱.۱۴ گیگاپاسکال جان سالم به در ببرند. البته فشار بالای ۹۰۱ متر بر ثانیه سبب از بین رفتن آنها شد.
این نتایج نشان داده است که احتمال کمی وجود دارد که این موجودات در برخورد کاوشگر با ماه زنده مانده باشند و دانشمندان هم تاکید می کنند که زنده نماندند چونکه دانشمندان معتقدند این کاوشگر با سرعت چند صد متر بر ثانیه به سطح ماه برخورد کرده است و فشار برخورد آن بیشتر از ۱.۱۴ گیگاپاسکال بوده است.
این مورد نشان دهنده ی محدودیت های این جانور و فرضیه ی پان اسپرمیا(panspermia) است. طبق این فرضیه حیات بین جهان های مختلف در حال جابه جا شدن است. علاوه بر این محققان می گویند این یافته ها به افزایش شانس کشف حیات در قمر انسلادوس زحل و قمر اروپا مشتری کمک می نماید.

1400/02/31