وبلاگ آفتاب
در پانزدهمین همایش علمی حكمت مطهر مطرح شد

دانشجویان عاشق علم نیستند

دانشجویان عاشق علم نیستند

رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم در پانزدهمین همایش علمی ˮحکمت مطهرˮ با اشاره به اینکه امروزه دانشجویان مدرک گرا شده اند، اظهار داشت: امروزه استاد و دانشجو ارتباط قلبی با یکدیگر ندارند.


به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، نخستین روز از پانزدهمین همایش علمی "حکمت مطهر" بزرگداشت شهید استاد شهید مرتضی مطهری توسط دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
در این همایش، دکتر شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه صدا و سیما با طرح این سوال که آیا انسان ها هم در زنده کردن دین نقش دارند، اظهار داشت: در آستانه قرن جدید، اگر به قرن گذشته تامل نماییم، جایگاه ایران و تأثیر انقلاب را بیشتر درمی یابیم.
وی افزود: ما باید بدانیم که اسلام از کجا به جایگاه امروزی خود در صحنه بین المللی رسیده است.
دکتر اسفندیاری اضافه کرد: البته توجه به این مسیر پیموده شده نباید ما را از توجه به آینده بازدارد.
وی با اشاره به هدف عنوان این همایش که "حکمت مطهر" است، اضافه کرد: هدف از این عنوان این است که توجه ما را به آینده معطوف کند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما در ادامه عنوان کرد: این روزها جهان اسلام با غمی که در فلسطین می گذرد، مواجه می باشد.
وی با اشاره به بیانات شهید مطهری در مورد نقش روحانیت در احیای اندیشه اسلامی، اضافه کرد: یکی از مهم ترین علل به وقوع پیوستن انقلاب اسلامی این بود که امثال شهید مطهری به مردم انگیزه دادند.
او در آخر با طرح این سوال که چرا ما در هنر و سینما در مورد آینده نمی توانیم تصویرسازی نماییم، تصریح کرد: نسل جوان ما به شدت نیازمند این تصویرها است. بدین ترتیب، ما باید در دانشگاه و روحانیون در حوزه ها در این راه حرکت کنند.
در ادامه این همایش، دکتر حسین شهرستانی دبیر علمی همایش "حکمت مطهر" اظهار داشت: پانزدهمین همایش حکمت مطهر، نخستین همایش علمی و پژوهشی مورد تایید وزارت علوم است. در این همایش اساتید، پژوهشگران و دانشجویان مقالات زیادی دادند که در نهایت ۲۱ مقاله برای عرضه در همایش انتخاب گردید.
وی با اعلان اینکه از خصوصیت های این همایش تعداد قابل توجه دانشجویان و پژوهشگران جدید بود، افزود: با مساعدت ریاست دانشگاه صدا و سیما، علاوه بر تقدیر از ۳ استاد برتر، به مقاله های برتر دانشجویان هم لوح تقدیر اعطا شد.
در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام دوست پرور، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های هنر و صدا و سیما اظهار نمود: شهید مطهری مردِ گفتمان های سخت و چندوجهی است.
وی افزود: غرب رندانه "میشل فوکو" را بعنوان نظریه پرداز گفتمان معنا می کند. اما در زمان فوکو شهید مطهری وجود داشت که وی گفتمان گر چند وجهی بود.
در انتها بخش نخست همایش حکمت مطهر، حجت الاسلام دکتر رضوان طلب، رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم اظهار نمود: ما در بزرگداشت روز معلم از اساتید تجلیل می نماییم و تاریخ این روز در کشورهای مختلف متعدد است. قدیمی ترین تاریخ هم در ارتباط با ایران است که از ۶۰ سال پیش بر مبنای نهضتی بود که اساتید و معلمان دبیرستان ها به پا کردند. علت اصلی این قیام هم عدم توجه به معیشت معلمان بود.
وی افزود: این روز با کشته شدن یک معلم، بعنوان منبع تحول برای گرامیداشت روز معلم انتخاب گردید تا این که ۱۸ سال بعد و در ۱۱ روز اردیبهشت استاد مطهری به شهادت رسید و ۱۲ اردیبهشت روز معلم، به مناسبت شهادت ایشان نامگذاری شد.
دکتر رضوان طلب راجع به تکریم مقام معلم اضافه کرد: معلمِ اول خداوند متعال است و خداوند پیش از این که انسان خلق شود، معلم ملائکه بود.
رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم با اشاره به آموزه های شهید مطهری افزود: برای رعایت شأن معلم سفارش های زیادی در آموزه های دینی شده است، اما همچنان قطعه گمشده ای وجود دارد که این است که امروزه، منزلت معنوی استاد افت کرده است. یعنی دانشجو و استاد ارتباط قلبی با هم ندارند.
وی علل این امر را این گونه تشریح کرد: نخستین عامل، بی ارزش شدن متاع دانش است. چون که امروزه همه به دنبال مدرک هستند و دانشجویان عاشق مدرک هستند. همینطور یکی از متغیرهای اثرگذار این است که ما بین نظام آموزشی و ارزشیابی تفکیک ایجاد نکرده ایم.
دکتر رضوان طلب با اعلان اینکه امروزه دانشجویان دنبال نمره هستند، افزود: ارزشیابی اساتید به دست دانشجویان انجام می شود و این درست نیست.
رئیس مرکز جذب هیات علمی وزارت علوم اشاره کرد: یکی از مسائل ما، در سیستم آموزش عالی، پژوهش و مقالات ISI است. چونکه اساتیدی که روی آموزش تمرکز می کنند و وقت زیادی در آموزش می گذارند، از طرف دیگر اساتید مورد سرزنش قرار می گیرند چون که به آنها می گویند مقاله بنویس.
وی در نهایت خاطرنشان کرد: ظرفیت رساله ها و رسالات در کشور ما بی هدف است و باید بررسی نماییم که چند درصد از رساله ها در جهت رفع نیازهای جامعه است.
به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از ایسنا، در این همایش اساتید برگزیده که مقاله آنها رتبه اول تا سوم را به دست آورد، به این شرح انتخاب شدند: حجت الاسلام دکتر محمد جواد رودگر استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رتبه نخست را به دست آورد و دکتر شفیعی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر جهندار امیری عضو هیات علمی دانشگاه صدا و سیما جایگاه دوم و سوم را کسب کردند.
همینطور در بخش دانشجویان، مقاله های رضا سربخش دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران و رضا جلالی دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه صداوسیما رتبه های اول و دوم را کسب کردند و کوثر سنجریان و یحیی لک دانشجویانی از دانشگاه صدا و سیما رتبه سوم مشترک را به دست آوردند.



1400/02/27
22:41:25
itemprop="bestRating">5
964
تگهای خبر: آموزش , پژوهش , پژوهشگر , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد