وبلاگ آفتاب
یك فعال حوزه استارت آپ خبرداد؛

چالش های هشت گانه استارت آپ ها

چالش های هشت گانه استارت آپ ها

به گزارش وبلاگ آفتاب اردبیل یک فعال حوزه استارت آپ اظهار داشت: استارت آپ ها با 8 چالش اساسی مواجهند که در استان اردبیل مهم ترین مانع استارتاپ ها ورود بخش دولت در امورات اجرایی شامل رویدادها و دوره های شتاب دهی است.


مسعود کوهی در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: الان استارتاپ ها با 8 چالش تأمین مالی و سرمایه گذاری خطرپذیر، عدم وجود نهادهای پشتیبان و همکاری بین سازمانی، دسترسی به زیرساخت فنی، مسائل فرهنگی و اجتماعی، سیاست گذاری و حاکمیت دولت در اکوسیستم استارتاپی، مسائل حقوقی و قانونی، کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص و دسترسی به بازار مواجهند.

وی با اشاره به اینکه علل بروز چالش ها در محیط استارتاپی با عنایت به شرایط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در هر جامعه متفاوت می باشد، افزود: بر مبنای تجربه کاری که با دوستان استارتاپی طی چندین سال فعالیت داشته ایم در استان اردبیل مهم ترین مانع استارتاپ ها ورود بخش دولت در امورات اجرایی و فقدان مدیریت در توزیع سرمایه های نقدی تخصیص یافته به استان بدون نظر کارشناسی و ارزیابی فنی و همینطور به وجود آمدن یک رقابت مخرب بین بخش های حمایتی زیر نظر دولت و بخش خصوصی که متولی اصلی اکوسیستم های استارتاپی در کل دنیا است سبب سردرگمی تیم ها و صاحبان ایده شده است.

مدیرعامل مرکز شتاب دهی تیک آپ افزود: تنها راهکار مدنظر برای رفع این موانع اعتماد به بخش خصوصی، جذب سرمایه گذاران خطرپذیر برای استان اردبیل، ورود کارآفرینان موفق و صاحبان صنایع به سرمایه گذاری روی استارت آپ ها و همینطور عدم ورود مستقیم دستگاههای دولتی و حمایتی به مباحث ریز آموزشی و منتورینگ تخصصی و توزیع متوازن سرمایه بین استارتاپ ها و واحدهای فناور و توسعه زیرساخت های اساسی حوزه فناوری است.

به باور کوهی، اختصاص بودجه عمرانی ویژه توسط دولت جهت توسعه و تجهیز مراکز رشد و نوآوری دانشگاهی و شتاب دهنده های فعال بعنوان بازوهای محرک زیست بوم استارتاپی استان و ایجاد یک همگرایی واقعی بین دستگاههای متولی به دور از تحرکات سیاسی و ورود غیر کارشناسانه به مباحث فناوری سبب پیشرفت روز افزون این حوزه خواهد شد و از آنجایی که سال جاری از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال تولید، پشتیبانی ها و موانع زدایی ها است، عمل به این فرمان ها و مرتفع ساختن موانع اشاره شده استان اردبیل را به قله رشد علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان در منطقه خواهد رساند.

کوهی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین چالش هایی که استارتاپ ها با آن مواجه می شوند این است که تحقیقات لازم درباره محصولی که می خواهند به بازار عرضه کنند و نیاز مشتریان، انجام نمی دهند، افزود: انجام تحقیقات بازار برای درک نیاز جامعه و وارد شدن به فاز طراحی یک محصول مناسب نیاز است، چرخه های اشتباه در ایجاد محصول که منجر به ساختن ایده ها و آرزوها به جای توجه به بازخورد مشتریان از محصولات می شود از چالش های اصلی عنوان شده توسط استارتاپ های ایرانی است.

به قول این فعال حوزه استارت آپ، تحقیقات بازار می تواند تا حدودی این مشکل را حل کند و بعد از تحقیقات، استارتاپ باید محصول خویش را ارزیابی مجدد کند چونکه استارتاپ ها باید در توسعه محصول خود چابک باشند بنابراین ابتدا یک نمونه اولیه به بازار و مشتریان ارائه نمایند و در صورت جلب نظر مشتری آنرا توسعه بدهند.
وی با اشاره به اینکه استراتژی «محصول را بساز و مشتری خود به دنبالش می آید» اشتباه است، افزود: باید محیط بیرون از دفتر کار را شناخت و با مشتری وقت گذارند، توجه به انجام چرخه بازخورد - تکرار، بسیار مهم می باشد بگونه ای که لازم نیست در همان ابتدا یک محصول با تمام خصوصیت ها روانه بازار شود بلکه باید در چرخه اول یک نمونه اولیه ایجاد و روی آن نمونه بازخورد مشتری را گرفت.

به قول کوهی، در چرخه دوم محصول بر طبق این بازخورد بهبود پیدا می کند و باردیگر به مشتری برای بازخوردهای جدید عرضه می شود و به همین ترتیب تا کامل شدن محصول ادامه پیدا خواهد نمود.
کوهی با اشاره به اینکه در استان اردبیل اکوسیستم استارتاپی از سال ۹۵ فعالیتهای خودش رو رسماً آغاز کرده و هم اکنون چندین استارتاپ موفق و صنعتی در استان اردبیل در حال فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: در این بین این اکوسیستم احتیاج به حمایت های واقعی، منتورشیپ دقیق و سرمایه گذاری هوشمندانه برای استارتاپ ها و همینطور رویدادهای حرفه ای رو می طلبد.

مدیرعامل مرکز شتاب دهی تیک آپ تشریح کرد: بر این اساس در 5 سال قبل یکی از بزرگ ترین اکوسیستم های نوظهور در استان اردبیل به اکوسیستم استارتاپی و کسب و کارهای نوپا تعلق می گیرد و از محل این استارتاپ ها بالغ بر ۱۵۰ نفر به مفهوم واقعی به اشتغال پایدار رسیده اند و تیم های مختلفی هم در مرحله طراحی محصول و کار روی ایده ها جهت ورود به بازار هستند و رویدادهای استارتاپی تخصصی که برگزار می گردد بعنوان مبادی اصلی شناسایی و جذب این تیم ها هم اکنون به حساب می آید.




منبع:

1400/02/12
12:46:33
itemprop="bestRating">5
1189
تگهای خبر: آموزش , اقتصاد , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد