وبلاگ آفتاب
معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و انتظاراتی كه هست،

ضرورت پشتیبانی از نمایه شدن نشریات در ISI و اسكوپوس

ضرورت پشتیبانی از نمایه شدن نشریات در ISI و اسكوپوس

رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: از آن جایی که ما تحریم هستیم وزارت بهداشت بهتر است نشریات ISI و اسکوپوس را توسعه دهد یعنی این نهاد هزینه کند تا مجلاتی منتشر شوند که بتوانند به این رده بندی ها راه یابند. وقتی موفق می شوید مقاله ای را در اسکوپوس منتشر کنید دیگر کسی نمی تواند در مورد آن ادعای مالکیت کند اما اگر همان مقاله را برای مجله ای در انگلستان ارسال کنید امکان دارد شش ماه بعد ببینید مقاله تان با نام محقق دیگری دیگری انتشار یافته است و امکان شکایتی هم وجود ندارد.


دکتر کاظم آقامیر در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به پرسشی درباره انتظارات از معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اظهار داشت: معاونت تحقیقات وزارت بهداشت بایستی مانند معاونت علمی ریاست جمهوری عمل کند. در معاونت علمی ریاست جمهوری سرمایه گذاری گسترده ای بر روی راه اندازی و توسعه شرکتهای دانش بنیان برای ارتباط دانشگاه و صنعت انجام شد. با وجود برخی مشکلات نهایتا این طرح، طرحی موفق بود و خیلی از دانشجویان و استادان از مهاجرت منصرف شده و خیلی از دانش آموختگان صاحب شرکت و سرمایه شدند و این موفقیتی بزرگ برای کشور بود.
آقامیر اضافه کرد: معاونت تحقیقات وزارت بهداشت باید بگونه ای عمل کند که اگر مراکز تحقیقاتی می خواهند تولید علمی داشته باشند، واسطه ای بین علوم پایه و کلینیک باشد. تا جایی که اطلاع دارم نخستین مرکز تحقیقاتی که در ایران فضایی برای تعامل محققان علوم پایه و بالین ایجاد کرد مرکز تحقیقات ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود. ما توانستیم پژوهشگران علوم پایه را گرد هم آوریم تا مشکلات فعالان حوزه کلینیک را حل کنند. فاصله ی زیادی بین محققان علوم پایه و کلینیسین ها وجود دارد. محققان علوم پایه صرفاً تا حد مقاله پیشرفت می کنند و نمی توانند وارد بازار کلینیک شوند اگر هم محصولی تولید کنند چون از ابتدا تفکرشان از تفکر فعالان حوزه کلینیک جدا بوده است، کلینیسین ها نسبت به محصول آنها تمایلی ندارند.
این متخصص ارولوژی با بیان اینکه «ما متفکرین خوبی در حوزه علوم پایه در ایران داریم» تصریح کرد: وزارت بهداشت اگر می خواهد تغییری در رویکرد خود ایجاد نماید باید از مراکزی حمایت کند که می خواهند پلی میان علوم پایه و کلینیک باشند. در دوران شیوع کووید-۱۹ هم دیدیم که علوم پایه چگونه می تواند به کلینیک کمک نماید.
وی افزود: ما در این کشور تولید علم مبتنی بر ایجاد و خلق علم نداشتیم چونکه اساس ساختار وزارت بهداشت تولید مقاله است. تولید مقاله خیلی خوب است و ما در این حوزه خیلی خوب ظاهر شدیم حال اگر بتوانیم بازده تولید مقاله را برای رسیدن به تولید علم و استفاده کاربردی از آن افزایش دهیم باید مراکز تحقیقاتی پلی میان تحقیقات علوم پایه و کلینیک شوند. برای دستیابی به این هدف، قوانین ارتقای مقاله محور هم باید تغییر یابد.
این پژوهشگر درباره ی بحث هایی که در مورد عدم شفافیت اعطای بودجه های تحقیقاتی وجود دارد اظهار داشت: برخی گلایه ها به تعدادی از پژوهشگران در مورد بودجه مطرح می شود. دو نکته را باید همواره در این مورد رعایت نماییم اول عدالت در توزیع بودجه و دوم شفافیت. به نظر می آید افرادی که بودجه بیشتری دریافت کرده اند و گروهی دیگر به آنها اعتراض دارند، عملکرد خوب و قابل تحسینی داشته اند اما فاصله ی میان مقاله و استفاده کاربردی از پژوهش همچنان ادامه دارد. اگر نهادی بودجه ی تحقیقاتی بیشتری نسبت به نهاد دیگری گرفته است باید قانونی که به باعث آن یک محقق بیشتر از دیگری می تواند بودجه بگیرد اصلاح گردد. نه این که گلایه های تند ضد پژوهشگران مطرح شود چون که آنها را بی انگیزه و دلسرد می کند. از طرفی مقدار مبلغی که به حوزه پژوهش تخصیص می یابد آن قدر کم است که اگر به محققی هم بودجه بیشتری داده شود با آن بودجه صرفاً می تواند هزینه پژوهش خویش را پرداخت کند. ما ندیدیم که پژوهش در حیطه پزشکی زندگی کسی را زیر و رو کرده باشد. باید از بازی های سیاسی در ارتباط با پژوهش پرهیز و محققان را از پژوهش دلسرد نکنیم. ندیدیم پژوهش پزشکی زندگی کسی را زیر و رو کرده باشد
رئیس مرکز تحقیقات ارولوژی درباره تعدد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده های وزارت بهداشت و احتمال موازی کاری در تحقیقات اظهار داشت: خود وزارت بهداشت معمولا کنترل می کند که وقتی یک مرکز تحقیقات در حوزه ای خاص و با عنوانی مشخص مشغول فعالیت است، نهاد پژوهشی دیگری با همان عنوان ایجاد نشود. معمولا وقتی می خواهیم مقاله ای را بنویسیم جدید بودن مقاله برایمان مهم می باشد ازاین رو پیگیری می نماییم که محقق دیگری آنرا چاپ نکرده باشد. فرض نماییم بخواهیم جلوی محققی را در یک پژوهشکده بگیریم که روی موضوعی کار نکند اما در خارج از ایران صدها مرکز پژوهشی در همان حوزه خاص وجود دارد که نمی توانیم همه ی آنها را کنترل نماییم ازاین رو باید محققان در جست وجوی ایده های نو و جدید باشند و مراکز تصمیم گیری این موارد را به خود مراکز تحقیقاتی واگذار کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم اکنون دریافت مجوز برای انتشار نشریه بسیار دشوار است، اظهار داشت: این در شرایطی است که در آئین نامه های ارتقا و مدرک دکترا چاپ مقاله نقش مهمی دارد و خیلی از همکاران جوان ما در انتظار چاپ مقاله ی خود برای فارغ التحصیلی هستند.
آقامیر در انتها این گفتگو بیان نمود: به صورت کلی وزارت بهداشت بهتر است برای ارتباط میان محققان علوم پایه و فعالان حوزه بالین نقشی موثر ایفا کند. در آئین نامه های ارتقای اساتید بازبینی کند و توامان تولیدمحور و مقاله محوربودن قوانین را در دستور کار قرار دهد و همینطور ضعف ارتباطی را که در دوران تحریم میان پژوهشگران ایرانی و نشریات خارجی وجود داشت را با تولید مجلات بین المللی در داخل کشور برطرف کند.



1400/01/11
11:40:33
itemprop="bestRating">5
1193
تگهای خبر: بازی , پژوهش , پژوهشگر , تحریم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد