وبلاگ آفتاب
حمیدرضا آذرنگ مطرح كرد؛

به مناسبت آزادسازی خرمشهر باید جشنی حماسی برپا كرد

به مناسبت آزادسازی خرمشهر باید جشنی حماسی برپا كرد

وبلاگ آفتاب: دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در برنامه فرمول یك بیان كرد نگاه من این است كه باید به مناسبت آزادسازی خرمشهر، پایكوبی و شادی برقرار و جشنی حماسی اجرا شود.



به گزارش وبلاگ آفتاب به نقل از روابط عمومی برنامه «فرمول یك»، برنامه «فرمول یك» با اجرای علی ضیاء روز گذشته، یكشنبه ۲۸ مهر میزبان حمیدرضا آذرنگ، بازیگر و كارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون و دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر شد.
آذرنگ در ابتدای این برنامه درباره جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، اظهار داشت: جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تابحال در بیست و یك دوره برگزار شده و در ابتدا شكلی محلی داشته ولی امروز با زحمات فراوان تبدیل به جشنواره ای ملی شده است و پیش بینی می شود شكلی بین المللی هم پیدا كند. این جشنواره در منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر از ۱۵ تا ۱۹ آبان ماه برگزار می گردد.
در برابر روز آزادسازی خرمشهر باید تعظیم كرد
در ادامه علی ضیاء به دوران بچگی آذرنگ و انقلاب و دفاع مقدس اشاره نمود و اظهار داشت كه چرا به چنین جشنواره ای با سوژه جنگ می پردازید و آذرنگ هم با اشاره به مشكلات جنگ در طول تاریخ اظهار داشت: یكی از مناسبت های ملی كشور ایران آزادسازی خرمشهر است كه باید در مقابل این روز تعظیم نماییم. خاطرم هست كه در آن روزها چه خبرهایی كه نبود! اتفاقا نگاه من این است كه باید به مناسبت آزادسازی خرمشهر، پایكوبی و شادی برقرار شود و یك جشن حماسی هم برگزار كرد.
ضیاء به تغییر زمان برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر از خرداد به آبان ماه اشاره نمود و حمیدرضا آذرنگ اشاره كرد: گرمای بیش از اندازه هوا را نمی گردد كنترل كرد و این گرما موجب آزار هنرمندان و مردم حاضر در جشنواره می شد و تصمیم گرفتیم تاریخ برگزاری جشنواره را تغییر دهیم ولی بعضی از دوستان می گفتند میهمانان ما باید گرمای منطقه را تجربه كنند تا بدانند ما چه سختی ای می كشیم. به اعتقاد من تاریخ مهم نیست و مناسبت اصل است و ما می توانیم در تمام روزهای سال این پیروزی حماسی را فریاد بزنیم و با آن عشق نماییم. خدا را شكر كه تغییر تاریخ برگزاری جشنواره مورد قبول همه واقع شد.
دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر اظهار داشت: مردم خرمشهر ویرانی جنگ را به چشم دیده اند و هنوز هم آثار آن موجود است و متاسفانه حال عمومی مردم آن مناطق مساعد نیست و دغدغه های مالی آنان را آزار می دهد. واقعیت امر این است كه جنگ چیز خوبی ندارد و واژه ای با عنوان ضد جنگ هم درست كردند تا جلوی بعضی از كارهای هنری را بگیرند. این نگاه موجب خلط مبحث شده است. تئاتر مقرر است مردم را به سالن های نمایش بكشاند و ما اصلا نگاهی مبتنی بر آمار و اعداد را مد نظر نداریم. تئاتر یك رسالت فرهنگی مرتفع بر دوش خود دارد كه باید در جشنواره های تئاتری اتفاق بیفتد.
دبیر بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر اشاره كرد: كار فرهنگی وقتی نتیجه می دهد كه مداومت داشته باشد. من یك مثالی را همیشه زده ام و باز هم تكرار می كنم. اگر در طول برگزاری بیست و یك دوره از جشنواره حداقل یك لامپ ۱۰۰ اضافه می كردند تا الآن بیست و یك لامپ ۱۰۰ داشتیم! متاسفانه این جشنواره هیچ چیزی ندارد. تمام امكانات به صورت قرضی به آنجا رفته و بعد از اختتام جشنواره هم بازگشته است. انگار قرار بوده تا آماری داده و مراسمی هم برگزار شود! من عاشق جنوب و سرزمینم هستم. محمد جهان آرا و دوستان او برایم مقدس هستند و به هیچ تفكر و اندیشه سیاسی ای كاری ندارم، این افراد ایثار و مقاومت كردند ولی گویا قرار نیست یادی از آنان شود! جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر مقرر است یاد محمد جهان آرا و دوستان او را زنده نگه دارد.
وی عنوان كرد: من در شبی به استعفا نزدیك شدم و به دوستی پیام دادم كه می خواهم فقط از محمد جهان آرا و دوستان او عذرخواهی كنم برای اینكه كه وضعیت اقتصادی جشنواره دردناك است.
كل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است!
آذرنگ پیرامون بودجه اندك جشنواره اشاره كرد: مسئولان گفتند كل بودجه جشنواره ۲۵۰ میلیون تومان است! من هم گفتم با این پول تئاتری نیمه حرفه ای اجرا بروید و نام و خاطره محمد جهان آرا را ویران نكنید. به هر صورت به من قول دادند كه آن بودجه ۲۵۰ میلیونی مقرر است به ۳۰۰ میلیون تومان برسد و تلاش بیشتری هم می كنند تا به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. من هم گفتم اشكالی ندارد ولی با غروری كه دارم حتی اگر شده گدایی می كنم تا باقی پول را جور كنم. این گدایی غرورآفرین است. با این وجود، در نهایت، همان ۲۵۰ میلیون تومان را در برآوردها ذكر كردند! متولی این جشنواره ارشاد منطقه آزاد اروند است كه حامی آنان هم ارشاد تهران است. آقای شهرام كرمی هم بعنوان مدیركل هنرهای نمایشی گفتند به همان میزان به ما كمك می كنند. به نظرم، جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بچه یتیمی است كه هیچ كس او را نمی خواهد. شما باورتان نمی گردد به كجاها رفتم و به چه افرادی رو زدم! به بعضی از مسئولان گفتم عمر میز مدیریت شما كوتاه است و مجیزی هم نخواهم گفت ولی شرایط را به شما انتقال خواهم داد. جشنواره تئاتر فتح خرمشهر تنها مانده است! همسرم به من اظهار داشت كه تو برای این جشنواره شاید ماشین زیر پایت را هم بفروشی!
آذرنگ پیرامون مشكلات برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر بیان كرد: دنبال تهیه نور سالن ها و رنگ كردن آنها هستم. باید كمبود امكانات را رفع نماییم البته گویا قبل از این هزینه هایی هم شده است ولی كارشناسی نبوده است.
علی ضیاء در ادامه اصرار كرد كه تنها ۲ درصد از مردم به تماشای تئاتر می روند و آذرنگ هم در واكنش اظهار داشت: آن ۲ درصد را هم باید متر و اندازه كنید تا دریابید چه تئاترهایی را می بینند!
بیش از ۶۰۰ اثر در بخش های مختلف جشنواره شركت كردند
آذرنگ توضیح داد: جالب است بدانید كه بیشتر از ۶۰۰ اثر در بخش های مختلف جشنواره شركت كردند و در مقابل این هنرمندان تعظیم می كنم. این آمار برای جشنواره ای كه خیلی ها آنرا نمی شناسند خیلی خوب است. با اینكه نهادها و سازمان های گوناگون به ما وعده هیچ كمكی نداده اند ولی از تمام آنها همچون مسئولان منطقه آزاد اروند، آبادان، خرمشهر، استان خوزستان، شهرداری، فرمانداری، نیروی انتظامی، آموزش وپروش، اورژانس، آتش نشانی، كشتیرانی، جامعه بازار و باقی تشكر می كنم و انشاالله به ما كمك كنند. نمایشنامه نویسان و نویسندگان در رابطه با ادبیات دراماتیك جنگ خانه نشین شده اند و حتی خود من هم دیگر دستم به قلم نمی رود چون زخم های مان درمان نشده است.
آذرنگ اظهار داشت: البته باید بگویم ۱۹۰ اثر نمایشی به بخش نمایشنامه نویسی جشنواره ارسال شده است و آقای رایانی مخصوص هم در تلاش هستند تا آثار برتر را چاپ كنند. علاوه بر این، جلسات نقد و بررسی هم زیر نظر استاد نصرالله قادری انجام خواهد شد. پیام دهكردی عزیز هم مسوول كارگاه های آموزشی هستند. بخشی مربوط به نمایش های كوتاه داریم كه طول آنها از ۱ دقیقه تا ۲۰ دقیقه است. داوران بخش محیطی و میدانی ما هم مردم هستند و در واقع، آنان آثار را قضاوت خواهند كرد.
بیست و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در چهار بخش مسابقه نمایش های صحنه ای، مسابقه نمایش های كوتاه، مسابقه نمایشنامه نویسی و نمایش های میدانی و محیطی و با حضور شركت كنندگانی از تهران، منطقه آزاد اروند، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی، زنجان، لرستان، كهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، فارس، مركزی، مازندران، كرمانشاه، گیلان، سیستان و بلوچستان و ایلام به دبیری حمیدرضا آذرنگ آبان ماه سال جاری در منطقه آزاد اروند انجام خواهد شد.


منبع:

1398/07/29
23:38:25
itemprop="bestRating">5
4535
تگهای خبر: اقتصاد , بازی , جهان , درمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد