وبلاگ آفتاب
در گزارش وبلاگ آفتاب مطرح شد؛

مصائب مالی تئاتر عروسكی در سال كرونائی

مصائب مالی تئاتر عروسكی در سال كرونائی

وبلاگ آفتاب: ماندا عبقری با اشاره به اینکه نمایش هایکوی پاروزن یک دست اثری در نفی جنگ است ابراز امیدواری کرد فرصتی برای اجرای عمومی نمایش های عروسکی پیش بیاید تا حق عروسک ها ادا شود.



ماندانا عبقری نویسنده و کارگردان تئاتر که با نمایش «هایکو پاروزن یک دست» در این دوره از جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار داشت: نمایش «هایکو پاروزن یک دست» در بخش بزرگسال جشنواره نمایش عروسکی حضور دارد. این اثر نمایشی داستان پسربچه ای است که در جریان جنگ جهانی دوم و انفجار بمب اتم از جزیره خودش با یک سونامی به یک جزیره ناشناخته پرتاب می شود و در آن جزیره که در حقیقت دنیای ذهنی و ماورایی آن بچه است با یک دُرنا که طبق فرهنگ عامه ژاپن پرنده آرزوها است روبرو می شود و در ارتباطی که بین او و درنا شکل می گیرد این بچه به یک بلوغ ذهنی و فکری می رسد. در آخر پدرش که یک پاروزن یک دست است و دست دیگرش را جنگ از او گرفته است سوار با قایق پارو می زند و در نهایت کودک را از جزیره نجات می دهد.
وی افزود: هایکو کوتاه ترین گونه شعر ژاپنی است و در جزیره زمانی که کودک با درنای آرزوها صحبت می کند به او می گوید اگر من از جزیره نجات پیدا نکردم برای پدر من که یک پاروزن یک دست و نمادی از همه بازماندگان جنگ است یک هایکو بگو. این نمایش به صورت تکنیک تاپ تیبل اجرا شده و در صحنه های فلاش بک که کودک خاطراتش را برای درنا تعریف می کند از تکنیک سایه هم بهره برده ایم.
فاجعه هایی که «جنگ» رقم می زند
عبقری درباره پیامی که این نمایش قصد انتقالش را دارد، توضیح داد: این نمایش ضدجنگ است و روایتی از اینکه جنگ می تواند چه فاجعه هایی را رقم بزند و چقدر بچه ها را از پدر و مادرهایشان دور می کند؛ همانطور که هفتاد سال قبل بمب اتم در این جزیره منفجر شده و پس از این همه سال همچنان نتایج این اتفاق را در ژاپن شاهد می باشیم. پیام اصلی این نمایش نفی جنگ و به دنبال جهانی پر از صلح و آرامش بودن، است.
مخاطبی که به سمت سالن های تئاتر می آید مخاطبی است که مشتاق صفحه تلویزیون و سالن سینما نیست و ترجیح می دهد نفس به نفس تماشاگران دیگر و بازیگران اثر باشد و با حضور فیزیکی اش در سالن نمایش مشتاق دریافت انرژی است این کارگردان تئاتر درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره و تأثیری که در جذب مخاطبان داشته است، بیان کرد: طبعاً این شیوه که به اجبار برای برگزاری جشنواره در نظر گرفته شده است به هیچ وجه نمی تواند بازخوردی مانند شرایط عادی داشته باشد چون مخاطبی که به سمت سالن های تئاتر می آید مخاطبی است که مشتاق صفحه تلویزیون و سالن سینما نیست و ترجیح می دهد نفس به نفس تماشاگران دیگر و بازیگران اثر باشد و با حضور فیزیکی اش در سالن نمایش مشتاق دریافت انرژی است که از هم زمانی و هم مکانی با عوامل اجرا و دیگر مخاطبان دریافت می کند.
وی متذکر شد: قاعدتاً هر چقدر هم برای اجراهای آنلاین تبلیغ بکنیم آن بازخوردی را که در وضعیت اجرای زنده و فیزیکی داریم، نخواهیم داشت اما به هر حال برای زنده ماندن تئاتر و ادامه حیاتش مجبور به این کار هستیم. تئاتر و دیگر هنرهای جمعی در وضعیت بحران کرونا لطمه زیادی خوردند و برای پابرجا ماندن چاره ای نداریم که به سمت فضاهای مجازی و اجراهای آنلاین برویم.
عبقری درباره حمایتی که جشنواره عروسکی از گروه های شرکت کننده کرده است هم اظهار داشت: در اینکه برای برگزاری جشنواره زحمت زیادی کشیده شده هیچ شکی نیست و ما درک می نماییم که در این شرایط برگزاری چنین رویدادی چقدر دشوار است. در کشوری زندگی می نماییم که متأسفانه برای دانلود و آپلود یک فیلم ممکنست ۲۴ ساعت وقت صرف شود. با همه زحماتی که ستاد جشنواره کشیده اما از جانب دیگر به خاطر اینکه در یک سال کرونائی همه هزینه ها رشد غیرقابل تصوری پیدا کرده است و در این میان راه اندازی و تولید یک اثر عروسکی از تولید هر نمایش دیگری پرهزینه تر است، با مشکلات زیادی برای تامین مخارج تولید یک اثر روبرو می باشیم.
مصائب مالی تئاتر عروسکی در سال کرونایی
وی اضافه کرد: وقتی نمایش عروسکی تولید می نماییم بازیگری داریم که باید عروسکی را هدایت کند که این عروسک را یک طراح، طراحی نموده است و یک یا چند عروسک ساز آنرا با متریالی بسیار گرانقیمت ساخته اند بدین جهت نقشی که در اجرای زنده به یک نفر محول می شود در اجرای عروسکی یک تیم را پشت سر خودش دارد که هرکدام از این افراد توقع مالی دارند و باید به مسائل اقتصادی شأن توجه گردد بدین جهت هرچقدر هم جشنواره بخواهد به گروه ها کمک نماید شاید تنها جوابگوی مراحل آماده سازی و ابتدایی کار باشد و در زمینه پرداخت حق الزحمه خیلی مشکل بتوان به عوامل پرداختی مناسبی داشت.
وی در آخر صحبت هایش متذکر شد: در هر حال می دانیم که برگزارکنندگان جشنواره خیلی مشکل تلاش کردند و شرایط را درک می نماییم اما این کمک هزینه ها شاید برای نمایش هایی که تعداد کمی عروسک دارند، مناسب باشد و برای گروه هایی که عوامل و عروسک های زیادی دارند، کافی نیست. امیدواریم این دوران سخت زودتر بگذرد تا بتوانیم باتوجه به قولی که جشنواره به گروه ها داده برنامه ریزی برای اجرای عموم داشته باشیم و زحمات عواملی را که پشت صحنه کار بودند، جبران نماییم تا اجراها قربانی نشوند. اجرای عمومی نرفتن نمایش های عروسکی در حقیقت ظلم به عروسک هاست چون عروسک ها ساخته می شوند و به آنها جان بخشی می شود پس حق مسلمشان این است که زندگی کنند چون با یک دفعه ضبط شدن و در فضای مجازی قرار گرفتن، حق عروسک ها ادا نمی گردد.


منبع:

1399/12/15
12:33:43
itemprop="bestRating">5
1005
تگهای خبر: آنلاین , اقتصاد , بازی , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد