وبلاگ آفتاب
در چارچوب همكاری مشترك با دانشگاه صنعتی شریف انجام گرفت؛

موفقیت پژوهشگران ایرانی در توسعه فناوری استخراج اتوماتیك و میكروفلویدیك DNA سلولی

موفقیت پژوهشگران ایرانی در توسعه فناوری استخراج اتوماتیك و میكروفلویدیك DNA سلولی

پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در قالب همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلت فرم دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شدند.



به گزارش ایسنا، با بروز بحران های زیستی همچون همه گیری کرونا که عمده کشورهای دنیا را درگیر نموده است، سرمایه و زیرساخت های فناورانه کشورها بخصوص در تأمین تجهیزات و ابزار آزمایشگاهی، تشخیصی و درمانی، تضمین کننده فائق آمدن کشورهای دارای فناوری بر چنین بحران های بزرگ زیستی و اجتماعی است.

در این راستا، پژوهشگران مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران که افق فعالیت خویش را توسعه فناورانه و توانمندسازی صنعت زیست فناوری کشور در حوزه های مختلف قرار داده اند، در قالب همکاری مشترک با محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به توسعه روش و ساخت پلت فرم دیسکی اتوماتیک و میکروفلویدیک استخراج DNA از سلول شدند.

دکتر لاله پارسا یگانه، عضو هیات علمی بانک مولکولی مرکز با بیان این نکته که تحقیق و توسعه بین رشته ای در حوزه تکنولوژی های جدید می تواند به دستاوردهای دانش بنیان در لبه علم منتج گردد، اظهار داشت: تخریب دیواره سلول مهم ترین و مرحله نخست در خیلی از پروتکلهای زیست شناسی مولکولی و آزمایش های تشخیصی است. اخیراً سیستم های میکروسیال به علت مزایای در رابطه با اتوماسیون، یکپارچه سازی و کوچک سازی، بخصوص در شرایط محدودیت منابع زیستی مورد توجه بسیار قرار گرفته اند.

وی اضافه کرد: در این پروژه، میکروسیال گریز از مرکز با پلت فرم و تنظیمات جدید برای تخریب شیمیایی دیواره سلول عرضه شده است. سیستم های توسعه یافته از نیروهای پنوماتیک و اینرسی برای مخلوط کردن موثر واکنش دهنده های تخریب و نمونه های سلولی و همینطور کنترل دقیق سیال استفاده می نمایند.

پارسا تصریح کرد: خصوصیت های خاص سیستم توسعه یافته "آزمایشگاه بر روی دیسک (Lab on a Disks)" با آب دیونیزه شده (DI) و گلبول های سفید خون انجام شد تا مناسب بودن سیستم های پیشنهادی از نظر اختلاط، کنترل مایعات و تجزیه سلول شیمیایی بررسی شود.

به گزارش روابط عمومی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، نتایج این پژوهش که در نشریه معتبر Scientific Report به چاپ رسیده است، راهکارهای امیدبخشی از توانمندی دانشمندان داخلی کشور در توسعه پیشرفته ترین روش ها و پروتکلهای زیست فناوری که تنها در انحصار کشورهای معدودی در دنیا می باشد را نشان داده است.





منبع:

1399/12/13
14:07:18
itemprop="bestRating">5
1029
تگهای خبر: پروژه , پژوهش , پژوهشگر , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
Aftablog

aftablog.ir - مالکیت معنوی سایت وبلاگ آفتاب متعلق به مالکین آن می باشد